Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?
Postat: 09 dec 2016 12:58
Utdrag från di.se
Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil? Svaret är – numera – ja.
Äntligen är elbilen till en trovärdig utmanare till din dieselbil.
Orsaken är den tekniska utvecklingen, i kombination med fortsatt gynnsamma skattevillkor och låga driftkostnader. Även om elpriset sakta är på väg upp är det – och kommer att vara – mycket billigare att ladda en elbil än tanka än dieselbil.
Men framför allt börjar elbilarnas räckvidder nu nå sådana nivåer att de kan jämföras med traditionella bilar som drivs med bensin eller diesel.
Här är tio viktiga skäl till att skaffa en elbil som tjänstebil.
1. Miljön.
En elbil avger inga lokala och hälsofarliga utsläpp, som exempelvis en dieseldriven bil. Visserligen kan produktionen av el innebära belastning på miljön, men den torde vara enklare att kontrollera när den sker på ett ställe. Ser man till koldioxid är Sverige mycket gynnsamt för elbilar, eftersom vår elproduktion består av vattenkraft, kraftvärmeverk, vindkraft och kärnkraft. Den höga andelen kärnkraftsel, knappt 40 procent, ställer givetvis andra frågor om huruvida bränslet är miljövänligt – vill vi verkligen förvalta ett avfall i 100.000 år och mer?
2. Supermiljöbilspremien.
Fortfarande ger elbilar en premie på 40.000 kronor från staten och med det nya bonus-malus-systemet för beskattningen av bilar, som troligen ska införas från 2019, kan den statliga skatterabatten bli ännu högre. Siffran 60.000 kronor har nämnts.
3. Bilersättningen.
En dieselbil ger 6,50 kronor per mil i ersättning, en elbil 9,50 kronor per mil. Laddar man hemma till låg taxa torde kostnaden ligga minst under 2 kronor per mil. Snabbladdning kostar runt 3 kronor per minut, så det är klart dyrare. Ett stort plus för varje körd mil blir det oavsett. Se dock till att skatta för elen du använder på jobbet. Den är faktiskt en skattepliktig förmån.
4. Nedsättningen av förmånsvärdet.
Regeringen förlängde i höstas nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar – men passade samtidigt på att sänka taket för nedsättningen från 16.000 till 10.000 kronor från inkomståret 2017. Det ska gälla till och med 31 december 2019. Fortfarande justeras priset också först till en jämförbar bil utan miljöteknik, vilket ger en extra rabatt. Och kan man övertyga företagets ekonomichef om en Tesla kan man som tjänstebilsförare åka billigt: Model S 60 har just nu ett förmånsvärde på 3.491 kronor i månaden.
5. Lägre kostnader för företaget.
Det lägre förmånsvärdet ger också lägre sociala kostnader för företaget. Dessutom är servicen billigare än hos en bil med konventionell förbränningsmotor. Båda dessa omständigheter kan användas som ett bra skäl för att övertyga dina chefer om att skaffa in en elbil som tjänstebil. Möjligen kan cheferna invända mot att elbilar har sämre andrahandsvärde, då kan dessa argument vara bra att ha. Totalkalkylen kan ändå se gynnsam ut.
6. Längre räckvidder.
Teslas dyrare modeller med hög batterikapacitet har officiellt upp till 57 mils räckvidd, medan den billigaste ska klara 37 mils körning. Men också i de lägre prisklasserna ökar nu räckvidderna. Opel Ampera-e, som lanseras under nästa år, har 50 mils räckvidd, vilket torde klara de flesta behov. Också andra elbilar har fått kraftigt förbättrad räckvidd. Renault Zoe ska klara 40 mil, VW Golf 30 mil, Nissan Leaf 25 mil.
7. Fler laddpunkter.
Laddinfrastrukturen fortsätter att växa i Sverige. I slutet av oktober fanns det 2.565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Kombinationen av längre räckvidd och ökade möjligheter för laddning utanför bostaden minskar risken att man blir stående – och minskar framför allt räckviddsångesten.
8. Komforten.
Den låga ljudnivån från motorn bidrar till behaglig ljudnivå inne i kupén. Se bara till att välja bort stora hjul och lågprofildäck. Till komforten kan också accelerationen räknas. Elbilar förlorar sällan en match från ett rödljus och har bra prestanda för omkörningar.
9. Varumärkesbyggandet.
För din arbetsgivare, som strävar efter en starkare miljöprofil (det gör alla företag) blir elbilen en viktig del i byggandet av företagets varumärke. Vid kundbesök väcker en elbil nyfikenhet och många intresserade frågor, något som skapar en positiv bild av ditt företag.
10. Personliga imagen.
Det går inte att komma ifrån att elbilar är heta just nu – och att ligga först i spåret ger extra credd i omvärlden, också på det personliga planet. När du parkerar din moderna elbil bredvid grannens dieselbil kommer känslan i magen att vara mycket god – alldeles särskilt i spåren av "Dieselgate".
Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil? Svaret är – numera – ja.
Äntligen är elbilen till en trovärdig utmanare till din dieselbil.
Orsaken är den tekniska utvecklingen, i kombination med fortsatt gynnsamma skattevillkor och låga driftkostnader. Även om elpriset sakta är på väg upp är det – och kommer att vara – mycket billigare att ladda en elbil än tanka än dieselbil.
Men framför allt börjar elbilarnas räckvidder nu nå sådana nivåer att de kan jämföras med traditionella bilar som drivs med bensin eller diesel.
Här är tio viktiga skäl till att skaffa en elbil som tjänstebil.
1. Miljön.
En elbil avger inga lokala och hälsofarliga utsläpp, som exempelvis en dieseldriven bil. Visserligen kan produktionen av el innebära belastning på miljön, men den torde vara enklare att kontrollera när den sker på ett ställe. Ser man till koldioxid är Sverige mycket gynnsamt för elbilar, eftersom vår elproduktion består av vattenkraft, kraftvärmeverk, vindkraft och kärnkraft. Den höga andelen kärnkraftsel, knappt 40 procent, ställer givetvis andra frågor om huruvida bränslet är miljövänligt – vill vi verkligen förvalta ett avfall i 100.000 år och mer?
2. Supermiljöbilspremien.
Fortfarande ger elbilar en premie på 40.000 kronor från staten och med det nya bonus-malus-systemet för beskattningen av bilar, som troligen ska införas från 2019, kan den statliga skatterabatten bli ännu högre. Siffran 60.000 kronor har nämnts.
3. Bilersättningen.
En dieselbil ger 6,50 kronor per mil i ersättning, en elbil 9,50 kronor per mil. Laddar man hemma till låg taxa torde kostnaden ligga minst under 2 kronor per mil. Snabbladdning kostar runt 3 kronor per minut, så det är klart dyrare. Ett stort plus för varje körd mil blir det oavsett. Se dock till att skatta för elen du använder på jobbet. Den är faktiskt en skattepliktig förmån.
4. Nedsättningen av förmånsvärdet.
Regeringen förlängde i höstas nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar – men passade samtidigt på att sänka taket för nedsättningen från 16.000 till 10.000 kronor från inkomståret 2017. Det ska gälla till och med 31 december 2019. Fortfarande justeras priset också först till en jämförbar bil utan miljöteknik, vilket ger en extra rabatt. Och kan man övertyga företagets ekonomichef om en Tesla kan man som tjänstebilsförare åka billigt: Model S 60 har just nu ett förmånsvärde på 3.491 kronor i månaden.
5. Lägre kostnader för företaget.
Det lägre förmånsvärdet ger också lägre sociala kostnader för företaget. Dessutom är servicen billigare än hos en bil med konventionell förbränningsmotor. Båda dessa omständigheter kan användas som ett bra skäl för att övertyga dina chefer om att skaffa in en elbil som tjänstebil. Möjligen kan cheferna invända mot att elbilar har sämre andrahandsvärde, då kan dessa argument vara bra att ha. Totalkalkylen kan ändå se gynnsam ut.
6. Längre räckvidder.
Teslas dyrare modeller med hög batterikapacitet har officiellt upp till 57 mils räckvidd, medan den billigaste ska klara 37 mils körning. Men också i de lägre prisklasserna ökar nu räckvidderna. Opel Ampera-e, som lanseras under nästa år, har 50 mils räckvidd, vilket torde klara de flesta behov. Också andra elbilar har fått kraftigt förbättrad räckvidd. Renault Zoe ska klara 40 mil, VW Golf 30 mil, Nissan Leaf 25 mil.
7. Fler laddpunkter.
Laddinfrastrukturen fortsätter att växa i Sverige. I slutet av oktober fanns det 2.565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Kombinationen av längre räckvidd och ökade möjligheter för laddning utanför bostaden minskar risken att man blir stående – och minskar framför allt räckviddsångesten.
8. Komforten.
Den låga ljudnivån från motorn bidrar till behaglig ljudnivå inne i kupén. Se bara till att välja bort stora hjul och lågprofildäck. Till komforten kan också accelerationen räknas. Elbilar förlorar sällan en match från ett rödljus och har bra prestanda för omkörningar.
9. Varumärkesbyggandet.
För din arbetsgivare, som strävar efter en starkare miljöprofil (det gör alla företag) blir elbilen en viktig del i byggandet av företagets varumärke. Vid kundbesök väcker en elbil nyfikenhet och många intresserade frågor, något som skapar en positiv bild av ditt företag.
10. Personliga imagen.
Det går inte att komma ifrån att elbilar är heta just nu – och att ligga först i spåret ger extra credd i omvärlden, också på det personliga planet. När du parkerar din moderna elbil bredvid grannens dieselbil kommer känslan i magen att vara mycket god – alldeles särskilt i spåren av "Dieselgate".