Sida 1 av 1

Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 12:58
av Zalman3
Utdrag från di.se

Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil? Svaret är – numera – ja.

Äntligen är elbilen till en trovärdig utmanare till din dieselbil.
Orsaken är den tekniska utvecklingen, i kombination med fortsatt gynnsamma skattevillkor och låga driftkostnader. Även om elpriset sakta är på väg upp är det – och kommer att vara – mycket billigare att ladda en elbil än tanka än dieselbil.
Men framför allt börjar elbilarnas räckvidder nu nå sådana nivåer att de kan jämföras med traditionella bilar som drivs med bensin eller diesel.
Här är tio viktiga skäl till att skaffa en elbil som tjänstebil.
1. Miljön.
En elbil avger inga lokala och hälsofarliga utsläpp, som exempelvis en dieseldriven bil. Visserligen kan produktionen av el innebära belastning på miljön, men den torde vara enklare att kontrollera när den sker på ett ställe. Ser man till koldioxid är Sverige mycket gynnsamt för elbilar, eftersom vår elproduktion består av vattenkraft, kraftvärmeverk, vindkraft och kärnkraft. Den höga andelen kärnkraftsel, knappt 40 procent, ställer givetvis andra frågor om huruvida bränslet är miljövänligt – vill vi verkligen förvalta ett avfall i 100.000 år och mer?
2. Supermiljöbilspremien.
Fortfarande ger elbilar en premie på 40.000 kronor från staten och med det nya bonus-malus-systemet för beskattningen av bilar, som troligen ska införas från 2019, kan den statliga skatterabatten bli ännu högre. Siffran 60.000 kronor har nämnts.
3. Bilersättningen.
En dieselbil ger 6,50 kronor per mil i ersättning, en elbil 9,50 kronor per mil. Laddar man hemma till låg taxa torde kostnaden ligga minst under 2 kronor per mil. Snabbladdning kostar runt 3 kronor per minut, så det är klart dyrare. Ett stort plus för varje körd mil blir det oavsett. Se dock till att skatta för elen du använder på jobbet. Den är faktiskt en skattepliktig förmån.
4. Nedsättningen av förmånsvärdet.
Regeringen förlängde i höstas nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar – men passade samtidigt på att sänka taket för nedsättningen från 16.000 till 10.000 kronor från inkomståret 2017. Det ska gälla till och med 31 december 2019. Fortfarande justeras priset också först till en jämförbar bil utan miljöteknik, vilket ger en extra rabatt. Och kan man övertyga företagets ekonomichef om en Tesla kan man som tjänstebilsförare åka billigt: Model S 60 har just nu ett förmånsvärde på 3.491 kronor i månaden.
5. Lägre kostnader för företaget.
Det lägre förmånsvärdet ger också lägre sociala kostnader för företaget. Dessutom är servicen billigare än hos en bil med konventionell förbränningsmotor. Båda dessa omständigheter kan användas som ett bra skäl för att övertyga dina chefer om att skaffa in en elbil som tjänstebil. Möjligen kan cheferna invända mot att elbilar har sämre andrahandsvärde, då kan dessa argument vara bra att ha. Totalkalkylen kan ändå se gynnsam ut.
6. Längre räckvidder.
Teslas dyrare modeller med hög batterikapacitet har officiellt upp till 57 mils räckvidd, medan den billigaste ska klara 37 mils körning. Men också i de lägre prisklasserna ökar nu räckvidderna. Opel Ampera-e, som lanseras under nästa år, har 50 mils räckvidd, vilket torde klara de flesta behov. Också andra elbilar har fått kraftigt förbättrad räckvidd. Renault Zoe ska klara 40 mil, VW Golf 30 mil, Nissan Leaf 25 mil.
7. Fler laddpunkter.
Laddinfrastrukturen fortsätter att växa i Sverige. I slutet av oktober fanns det 2.565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Kombinationen av längre räckvidd och ökade möjligheter för laddning utanför bostaden minskar risken att man blir stående – och minskar framför allt räckviddsångesten.
8. Komforten.
Den låga ljudnivån från motorn bidrar till behaglig ljudnivå inne i kupén. Se bara till att välja bort stora hjul och lågprofildäck. Till komforten kan också accelerationen räknas. Elbilar förlorar sällan en match från ett rödljus och har bra prestanda för omkörningar.
9. Varumärkesbyggandet.
För din arbetsgivare, som strävar efter en starkare miljöprofil (det gör alla företag) blir elbilen en viktig del i byggandet av företagets varumärke. Vid kundbesök väcker en elbil nyfikenhet och många intresserade frågor, något som skapar en positiv bild av ditt företag.
10. Personliga imagen.
Det går inte att komma ifrån att elbilar är heta just nu – och att ligga först i spåret ger extra credd i omvärlden, också på det personliga planet. När du parkerar din moderna elbil bredvid grannens dieselbil kommer känslan i magen att vara mycket god – alldeles särskilt i spåren av "Dieselgate".

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 13:59
av Swede1
Räckvidden stämmer inte, mycket kortare i verkligheten, annars rätt bra av Håkan Matsson. Tilläggas kan argument att du inte vill göda skurk regimer varje gång du tankar.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 14:04
av Bjelke
Förhållandevis vettigt skrivet även om det är fullt av småkonstigheter, men ändå bra artikel tycker jag :)

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 16:17
av Nicke Nyfiken
Man funderar ju på vilken av elbilstillverkarna som har bjudit honom på hummersås.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 16:44
av Swede1
Vw kanskebjudit, de gör mycke internet reklam för sina laddbarabilar.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 21:55
av Torkel
Swede1 skrev:
Tilläggas kan argument att du inte vill göda skurk regimer varje gång du tankar.
Som Norge och Danmark :D

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 22:30
av Swede1
Torkel skrev:
Swede1 skrev:
Tilläggas kan argument att du inte vill göda skurk regimer varje gång du tankar.
Som Norge och Danmark :D
Mjae, finns inte ursprungs märkning på bensin, du vet inte var den kommer ifrån.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 09 dec 2016 23:11
av ochso
Torkel skrev:
Swede1 skrev:
Tilläggas kan argument att du inte vill göda skurk regimer varje gång du tankar.
Som Norge och Danmark :D
Importen från Danmark har väl i princip upphört?

Ca 25 % kommer väl från Norge, dock har ju Norges produktion peakat för länge sedan och minskar oavbrutet.

50 % kommer väl från Ryssland?

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 08:11
av Bod
Tror niverkligen att det är Håkan Matsson som skrivit? Verkar inte vara hans åsikter.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 08:16
av bjelkeman
Ursprungsland för oljeimport till Sverige.

Bild

Från: http://www.peak-oil.se/2015/12/del-av-s ... rt-nu.html

Lite intressant är att:
Men 2014 exporterades nästan 57 % av alla färdiga bränslen som framställdes i svenska raffinaderier (inklusive de färdiga bränslen som importerades).

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 10:34
av Daoops
Bod skrev:
Tror niverkligen att det är Håkan Matsson som skrivit? Verkar inte vara hans åsikter.
Tänkte samma sak. En sådan kovändning isåfall är ju ganska stor inom svensk media. Har Toyota redan meddelat att dom kommer sktora hans Mirai tro? Eller har han kommit till insikt? Eller är han kvar i japan och nån på redaktionen passar på?

Edit: Kudos till Matson hur som helst

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 12:05
av Andreasson
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 12:11
av jtesla
Andreasson skrev:
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!
https://lmgtfy.com/?q=V%C3%A5gar+du+sat ... nstebil+di

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 15:19
av Jerker
jtesla skrev:
Andreasson skrev:
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!
https://lmgtfy.com/?q=V%C3%A5gar+du+sat ... nstebil+di
:lol: :lol: :lol:

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 15:40
av Bjelke
jtesla skrev:
Andreasson skrev:
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!
https://lmgtfy.com/?q=V%C3%A5gar+du+sat ... nstebil+di
:lol: den var ju kul ju, har inte sett förut :)

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 10 dec 2016 22:02
av mati
Bjelke skrev:
jtesla skrev:
Andreasson skrev:
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!
https://lmgtfy.com/?q=V%C3%A5gar+du+sat ... nstebil+di
:lol: den var ju kul ju, har inte sett förut :)
Inte jag heller. Då har man lärt sig nåt nytt igen. (Alltså inte att man kan googla saker)

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 11 dec 2016 00:29
av Torkel
jtesla skrev:
Andreasson skrev:
Finns det någon som har en länk till artikeln? Vore intressant att läsa!
https://lmgtfy.com/?q=V%C3%A5gar+du+sat ... nstebil+di
Här är artikeln:
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 09 december 2016, 12:40
Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil? Svaret är – numera – ja.
Väldigt koncis. DI ville att jag skulle logga in eller något? Det såg inte intressant ut iaf, de har så korta artiklar.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 11 dec 2016 07:30
av Monark1954
Länk till DI.SE och Håkan Mattsons artikel

http://www.di.se/bil/darfor-ska-du-valj ... janstebil/

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 11 dec 2016 07:35
av Hok
Monark1954 skrev:
Länk till DI.SE och Håkan Mattsons artikel

http://www.di.se/bil/darfor-ska-du-valj ... janstebil/
Jo men man måste logga in för att få läsa hela artikeln.

Re: Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil?

Postat: 14 dec 2016 17:06
av Zalman3
Mer utdrag från di.se

Tesla ses som en ouppnåelig dröm för många, men allt fler företag erbjuder den lyxiga elbilen som tjänstebil och får ihop kalkylen.
"Man får inte stirra sig blind på inköpspriset", säger Sarah Shabani, ansvarig för förmåner på Atea.
Förra året ändrade Atea, som jobbar med it-infrastruktur, sin tjänstebilspolicy och öppnade för anställda att välja Tesla. Många har visat intresse och hittills har tio beställt en Tesla.

"Vi drivs av miljöfrågan och vill kunna erbjuda ett miljövänligare alternativ. Samtidigt måste det finnas ekonomisk vinning och då krävs det att man tar hänsyn till allt. Faktum är att Teslan har lägre totalkostnad, så kallat TCO-värde, än flera andra bilar", säger Sarah Shabani.

TCO-värde pratas det om allt mer i tjänstebilssammanhang. Det står för Total Cost of Ownership och handlar om att man gör en totalkostnadskalkyl. Restvärdet är den tyngsta posten och där har Atea 50 procents garanterat restvärde för Teslorna.

De cirka 570 anställda som har tjänstebil på Atea får bruttoavdrag på lönen. Det innebär lägre kostnad för företaget i och med att sociala avgifter minskar och sänker kostnaden för den anställde.

"För en Tesla har vi leasingpriser på runt 11.000-12.000 kronor per månad och på det ger vi ett bilbidrag som är samma för alla bilmärken. Med skatteeffekter och rabatt på förmånsvärde som man har på elbilar landar man på ett förmånsvärde på cirka 4.000 kronor. För den anställde innebär det en nettokostnad på 6.000-7.000 kronor i stället för om man köpt privat och fått betala 11.000-12.000 kronor. Sedan slipper man ju kostnaderna för att tanka bensin eller diesel också", säger Sarah Shabani.

Atea erbjuder sina anställda modellerna med minst batteri, Tesla Model S med 60 och 75 kWh batteri. De har en räckvidd på upp till 408 kilometer respektive 490 kilometer enligt mätcykeln vilket i verkligheten är kortare. Kontantpriset för en Model S 60 är 852.400 kronor. Vill man ha den fyrhjulsdrivna varianten, 60D, ligger priset på 910.400 kronor. Priserna är innan supermiljöbilspremien på 40.000 kronor har dragits av.

"Vi tillåter bara viss utrustning som till exempel glastak och autopilot. Väljer man att smacka på allt hamnar man på andra nivåer i kostnad och förmånsvärde och förlorar därmed skatteeffekten som uppstår vid bruttolöneavdrag. Vi har insett att man måste sätta tydliga ramar för utrustning", säger Sarah Shabani.

Ser ni några risker med att ha Tesla som tjänstebil?
"Om någon av dem som kör bilen lämnar företaget precis i början av leasingperioden är det en risk om man inte hittar någon annan som är villig att ta över. Vi har en försäkring men den täcker inte hela treårsperioden", säger Sarah Shabani.

Eftersom det handlar om ett bruttolöneavdrag är hennes rekommendation att man bör ha en månadslön över 50.000 kronor eftersom pension, sjukpenninggrundande inkomst med mera påverkas.

"Samtidigt är vår modell ett sätt för våra anställda att kunna köra sin drömbil eftersom det blir så mycket förmånligare än att köpa privat", säger Sarah Shabani.

Storaffär i bilhandeln
Tesla har redan i dag cirka 80 procent av sin försäljning i Sverige som tjänstebilar. Fram till sista november har det i år registrerats 691 Model S och 206 Model X enligt Bil Swedens siffror.

En försämring för Teslaköparna är att det inte längre kommer att vara obegränsad tillgång till fri laddning vid Teslas superladdare. Efter årsskiftet får nybilsköparna ladda gratis upp till 400 KWh per år vilket motsvarar cirka 160 mils körning och betala därutöver.

"Även om det inte är gratis är driftskostnaden så mycket lägre än för andra drivmedel", säger Maria Lantz, kommunikationschef för Tesla Sverige.

Betalar man för elen själv blir kostnaden cirka två kronor milen att köra elbil.

KARIN OLANDER
karin.olander@di.se