Vem har fått mest tillbaks mha regen i en grym backe?
Postat: 16 dec 2016 06:53
Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Nej, jag vet inte, har bara nån diffus minnesbild av det.Svenssons skrev:Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Tror det är lätt överdrivetJerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Jo om man skulle komma till toppen av berget med tomt batteri och sedan fullt på andra sidan så måste antingen "målet" ligga bra mkt lägre än "starten" (annars har man ju en evighetsmaskin),Svenssons skrev:Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Då kommer man inte tillbaks ( samma vög i alla fall )Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.Jocce skrev:Jag fick en del regen när jag var i Alperna:
Från min reseberättelse:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=4256
Tror dock inte ens detta var max tillfället på Regenen, men teoretiskt hade jag kunnat åka "i oändlighet"
/Jocce
Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
Dock är förbrukningen tillfälligtvis så låg att med kvarvarande laddning så skulle du kunna åka mer än 999 kilometer. Men inte "i oändlighet". Man får "Projected range 999 km" vid minsta utförskörningen när beräkningen är ställd på "Instant range".
Fullt tillräcklig anledning att åka dit igen. Det krävs inte så mycket för att motivera en resa med Teslan.Jocce skrev:Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
Dock är förbrukningen tillfälligtvis så låg att med kvarvarande laddning så skulle du kunna åka mer än 999 kilometer. Men inte "i oändlighet". Man får "Projected range 999 km" vid minsta utförskörningen när beräkningen är ställd på "Instant range".
Bilden i sig stämmer nog med ditt påstående, men tror jag lyckades ta bild vid fel tillfälle.
Regenerering fick jag under ganska lång period vid någon nedförsstint iallafall
Får nog åka ner och ta en ny bild
/Jocce
Tro mig, tankarna har slagit migNicke Nyfiken skrev:Fullt tillräcklig anledning att åka dit igen. Det krävs inte så mycket för att motivera en resa med Teslan.Jocce skrev:Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
Dock är förbrukningen tillfälligtvis så låg att med kvarvarande laddning så skulle du kunna åka mer än 999 kilometer. Men inte "i oändlighet". Man får "Projected range 999 km" vid minsta utförskörningen när beräkningen är ställd på "Instant range".
Bilden i sig stämmer nog med ditt påstående, men tror jag lyckades ta bild vid fel tillfälle.
Regenerering fick jag under ganska lång period vid någon nedförsstint iallafall
Får nog åka ner och ta en ny bild
/Jocce
Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Remuz skrev:vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Jag håller inte med, vad har tiden med saken att göra?
Regen på 200Wh/km över 10km bör ju ge 2kWh oavsett om det gått 1h att göra eller 5min. Förutsatt att vi inte ska räkna med förluster för AC etc, men då blir det en omöjlig kalkyl.
Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
Japp, så alltså skulle arean motsvara energin (dvs kWh)vigge50 skrev:Remuz skrev:vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Jag håller inte med, vad har tiden med saken att göra?
Regen på 200Wh/km över 10km bör ju ge 2kWh oavsett om det gått 1h att göra eller 5min. Förutsatt att vi inte ska räkna med förluster för AC etc, men då blir det en omöjlig kalkyl.![]()
Självklart, tänkte inte på att den andra stapeln var Wh/km, tänkte att det var bara W...
Notera _med en S60_. (ny)Bjelke skrev:Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
Ja just fan, med en S60 skulle det ju ff vara intressant med fulladdat på toppen såklartMSO skrev:Notera _med en S60_. (ny)Bjelke skrev:Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...