Ettårsservice
Postat: 16 dec 2016 11:47
Jag lämnade min S70D i går på ettårsservice och såg fram emot att få en SP100D som lånebil. I stället får jag en Audi A6 AVANT, en diesel, eftersom alla lånebilar är sålda pga hög efterfrågan.
Mitt tidigare bilinnehav sträcker sig från PV544 år 1967 via SAAB 92, Porsche 356C, SAAB 99, Volvo 245, Volvo 745-88 inköpt 1992 som fortfarande är min extrabil/lastbil, till Toyota Corolla Touring 2005 inköpt ny.
Toyotan dög bra till vardags men upplevs ostadig och därigenom tröttande i motorvägsfart. 745-an ligger stadigt på vägen och man sitter bekvämt, t.o.m. bekvämare än i Teslan, men den är bullrig. Alltsedan 2010 har jag funderat på ny bil, men det måste vara någon som ger mer än min rishög till Volvo och min ostadiga Toyota. En dyrare Mercedes, BMW eller AUDI? Ger de verkligen något mervärde?
Jag ville ha 745-ans lastutrymme. Min fru drömde om vår SAAB 99 med Bachovärmare, att alltid få sätta sig i en varm bil. Hösten 2015 fick jag tips om Tesla. Den uppfyllde kraven, lastutrymme, varm bil, bekväm och någorlunda tyst på långresor. Men priset? Har jag verkligen råd? Jag var 72 år. Vad vill jag uppleva innan jag dör? Efter en vecka beställde jag.
Jag var alltså på väg hem från Upplands Väsby i lånebilen. En modern bil i övre prisklassen, och inget motorljud. AUDI-n måste vara otroligt välisolerad. Man kan t.o.m. påstå att den är tystare än Teslan.
Men vad konstigt, jag känner ett tryck över huvudet. Och när jag gasar hör jag inte, utan snarare känner något konstigt. Svagt kan jag uppfatta knattret från explositionerna i motorn. En dieselmotor har hög kompression och måste avge inte bara hörbart ljud utan även kraftigt infraljud, ljud som ligger under örats hörselgräns men som känns i hela kroppen.
Man kan isolera kupén från hörbart motorljud, men inte från infraljudet. Får min hjärna panik när den känner infraljudet men inte hör något via öronen? Hade trycket över huvudet försvunnit om kupén inte varit så välisolerad?
Jag trodde servicebesöket skulle innebära att jag fick uppleva värstingteslan och i dag vara lite besviken på min egen S70D, men så otroligt befriande det kändes att vara tillbaka i en bil utan infraljud, det går inte att beskriva. Inte en sekund har jag ångrat mitt bilköp.
Tesla är inte en tyst bil. Tesla är en bil utan infraljud! Infraljud hörs inte, men det är tröttande.
Per, nöjd Teslaägare (jag är även nöjd med de nya vindrutetorkarna)
Mitt tidigare bilinnehav sträcker sig från PV544 år 1967 via SAAB 92, Porsche 356C, SAAB 99, Volvo 245, Volvo 745-88 inköpt 1992 som fortfarande är min extrabil/lastbil, till Toyota Corolla Touring 2005 inköpt ny.
Toyotan dög bra till vardags men upplevs ostadig och därigenom tröttande i motorvägsfart. 745-an ligger stadigt på vägen och man sitter bekvämt, t.o.m. bekvämare än i Teslan, men den är bullrig. Alltsedan 2010 har jag funderat på ny bil, men det måste vara någon som ger mer än min rishög till Volvo och min ostadiga Toyota. En dyrare Mercedes, BMW eller AUDI? Ger de verkligen något mervärde?
Jag ville ha 745-ans lastutrymme. Min fru drömde om vår SAAB 99 med Bachovärmare, att alltid få sätta sig i en varm bil. Hösten 2015 fick jag tips om Tesla. Den uppfyllde kraven, lastutrymme, varm bil, bekväm och någorlunda tyst på långresor. Men priset? Har jag verkligen råd? Jag var 72 år. Vad vill jag uppleva innan jag dör? Efter en vecka beställde jag.
Jag var alltså på väg hem från Upplands Väsby i lånebilen. En modern bil i övre prisklassen, och inget motorljud. AUDI-n måste vara otroligt välisolerad. Man kan t.o.m. påstå att den är tystare än Teslan.
Men vad konstigt, jag känner ett tryck över huvudet. Och när jag gasar hör jag inte, utan snarare känner något konstigt. Svagt kan jag uppfatta knattret från explositionerna i motorn. En dieselmotor har hög kompression och måste avge inte bara hörbart ljud utan även kraftigt infraljud, ljud som ligger under örats hörselgräns men som känns i hela kroppen.
Man kan isolera kupén från hörbart motorljud, men inte från infraljudet. Får min hjärna panik när den känner infraljudet men inte hör något via öronen? Hade trycket över huvudet försvunnit om kupén inte varit så välisolerad?
Jag trodde servicebesöket skulle innebära att jag fick uppleva värstingteslan och i dag vara lite besviken på min egen S70D, men så otroligt befriande det kändes att vara tillbaka i en bil utan infraljud, det går inte att beskriva. Inte en sekund har jag ångrat mitt bilköp.
Tesla är inte en tyst bil. Tesla är en bil utan infraljud! Infraljud hörs inte, men det är tröttande.
Per, nöjd Teslaägare (jag är även nöjd med de nya vindrutetorkarna)