Sida 1 av 1

Böcklingen

Postat: 18 dec 2016 16:39
av port513
Ja just det namnet fick min Subaru sen frugan smekte baken på en dovhjort ;)
Så nu har vi fått låna en Nissan Qashqai vilket gjort att dottern och frugan blivit betuttade i panoramataket så jag passade på att meddela att det säkert finns på Tesla Model 3 ;)

3 sura veckors reparation av bilen efter den dunsen samt att hjortafan dunsade utmed hela förarsida så båda dörrarna trycktes till den grad att de inte går att öppna längre.

Nu känns väntan på M3 väldigt lång ;)

Kan inte sluta att fundera på om dagens varningssystem sett dovhjorten på vägen, den kom över mitträcket och blev sen lite förvirrad och frös i sin position.


/Henke

Re: Böcklingen

Postat: 18 dec 2016 17:40
av Teslaspolen
Panoramatak finns till Model 3. Finns bildbevis. ;)

Re: Böcklingen

Postat: 18 dec 2016 19:41
av Bjelke
Dagens system skulle inte sett ett djur (än iaf, AP2 kommer nog att kunna göra det dock, återstår att se hur bra).

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 14:45
av port513
Bjelke skrev:
Dagens system skulle inte sett ett djur (än iaf, AP2 kommer nog att kunna göra det dock, återstår att se hur bra).
Borde inte radarn tagit den?

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 14:56
av Lembritt
port513 skrev:
Bjelke skrev:
Dagens system skulle inte sett ett djur (än iaf, AP2 kommer nog att kunna göra det dock, återstår att se hur bra).
Borde inte radarn tagit den?
Nope.
Radarn ser inte djur. Har varit nära kontakt med rådjur vid flera tillfällen och bilen såg ingenting.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 15:00
av port513
Lembritt skrev:
port513 skrev:
Bjelke skrev:
Dagens system skulle inte sett ett djur (än iaf, AP2 kommer nog att kunna göra det dock, återstår att se hur bra).
Borde inte radarn tagit den?
Nope.
Radarn ser inte djur. Har varit nära kontakt med rådjur vid flera tillfällen och bilen såg ingenting.
Är det att den inte ser eller ser den inte på grund av att programvaran måste bekräfta med kameran som då kanske inte ser?
Likt dödsolyckan när radarn såg lastbilen men inte triggade broms eftersom kameran inte såg lastbilen.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 15:05
av Lembritt
port513 skrev:
Lembritt skrev:
port513 skrev:
Bjelke skrev:
Dagens system skulle inte sett ett djur (än iaf, AP2 kommer nog att kunna göra det dock, återstår att se hur bra).
Borde inte radarn tagit den?
Nope.
Radarn ser inte djur. Har varit nära kontakt med rådjur vid flera tillfällen och bilen såg ingenting.
Är det att den inte ser eller ser den inte på grund av att programvaran måste bekräfta med kameran som då kanske inte ser?
Likt dödsolyckan när radarn såg lastbilen men inte triggade broms eftersom kameran inte såg lastbilen.
Vet ej.
Bilen visar ingenting i displayen och gör ingenting.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 15:36
av Leo
Radarn tar i princip bara hyfsat stora järnföremål.

Kameran kan ta allt, men en liten flygande plastpåsen nära bilen eller ett stort upphoppande djur en bit bort kan vara svåra att skilja åt då en kamera har obefintlig avståndsbedömning i sig själv.

Nu med flera, 3? kameror (AP2) framåt blir det en form av "stereoseende" så att det även går att avgöra avstånd till föremålet. Vilket alltså ger bättre möjligheter att skilja på liten plastpåse nära och stort djur/föremål långt bort.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 16:21
av port513
Leo skrev:
Radarn tar i princip bara hyfsat stora järnföremål.

Kameran kan ta allt, men en liten flygande plastpåsen nära bilen eller ett stort upphoppande djur en bit bort kan vara svåra att skilja åt då en kamera har obefintlig avståndsbedömning i sig själv.

Nu med flera, 3? kameror (AP2) framåt blir det en form av "stereoseende" så att det även går att avgöra avstånd till föremålet. Vilket alltså ger bättre möjligheter att skilja på liten plastpåse nära och stort djur/föremål långt bort.
Då blir det intressant hyr de ska uppnå level 5 på AP2

Min självkörande drönare ser ju små föremål så att Teslas inte ser låter skumt. Känns spontant som det är programvaran som är problemet och inte radarn i sig här.


/Henke

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 17:20
av Peter Holm
Radarn ser som sagts tidigare i princip inte kött då radarvågorna går rakt igenom utan att studsa. Den uppfattar främst metallföremål även om alla material reflekterar radarvågorna i någon utsträckning, detta brukar kallas för "klotter" när det inte är önskvärt. Typiskt klotter är större vågor när det är båtar man vill se.

Kan man använda sig av bildigenkänning och tillsammans med det analysera den radardata som kommer in så är det inte omöjligt att exempelvis kameran ser något som klassificeras som möjligt vilt vilket gör att radarekot från djuret "uppgraderas" från klotter till värdefull data och bilen kan agera på det. Hur pass möjligt detta är idag övergår tyvärr mina kunskaper.

Värt att notera är att Teslas val av kamera och radar skiljer sig från konkurrenternas kamera och LIDAR. Teslas fördel är att man till del ser genom regn och dimma med radarn men nackdelen är att man måste få till samspelet mellan kamera och radar för att skapa en rumsuppfattning. Det är här jag förstått att NVIDIAs AI ligger långt framme.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 18:35
av Leo
Har diskuterat det här med utvecklare på just ACC/front assist system för ett antal år sedan. Jag frågade då specifikt om radarn som enligt uppgift tydligen kan detektera vatten kan urskilja en Älg (som bör innehålla mycket vatten). Svaret blev nej, radarn som de använde då kunde i alla fall inte det, utan bara metallföremål. Idag har ju utvecklingen kommit längre men det är otroligt svårt att detektera människor/djur. Lägger man till en värmekamera (FLIR?) så kan man tex få hjälp att skilja varma=levande föremål från andra föremål.

Jag vet att man med kameror, bland annat jobbar med "signifikanta rörelsemönster" hos dessa för att skilja från annat som rör på sig. T ex arm och benrörelser hos människor och djur.

Men som någon skrev det är mjukvaran och dess algoritmer/data som slutligen ska identifiera och avgöra vad reaktionen ska bli. Det är här man börjar inse varför Tesla släpper ut hårdvaran utan mjukvara. Bilarna ska nu helt enkelt köra omkring och samla ihop vad alla sensorer/kameror detekterar och sen koppla ihop det med hur respektive förare reagerar i de situationerna och vad resultatet blir (ingenting alls, broms, sväng, krock/inte krock osv). för att senare utifrån all denna data kunna skapa en algoritm som i sin tur gör att bilen själv fattar samma beslut, baserat på sensorernas input, som förarna gjorde under insamlingsfasen, med förhoppningsvis samma goda resultat. Sen kan ju systemet hela tiden lära sig mer och mer och blir allt "statistiskt säkrare" på att ett visst beslut är det rätta att ta vid viss input från sensorerna.

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 18:56
av port513
Har det inte sagts att Teslas AP ska vara ett ANN i någon form?
Stämmer det så är det ju ingen algoritm i sig som ska fixas utan hela inlärningen till ANN och träningen av densamma.


/Henke

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 19:29
av Leo
Kan inte benämningen men Autonomy Neuralt Nätverk eller vad menas med ANN? Jag kallar det mest algoritm som ett namn på mjukvarans uppbyggnad. Sen om det är en programmera som skriver ihop koden slutligen eller en dator/datorer i bilen eller centralt som lär sig/försöker och gör allt bättre gissningar för att slutligen bli en form av "styrprogram" har jag ingen aning om rent tekniskt. :?

Re: Böcklingen

Postat: 19 dec 2016 19:31
av port513
Leo skrev:
Kan inte benämningen men Autonomy Neuralt Nätverk eller vad menas med ANN? Jag kallar det mest algoritm som ett namn på mjukvarans uppbyggnad. Sen om det är en programmera som skriver ihop koden slutligen eller en dator/datorer i bilen eller centralt som lär sig/försöker och gör allt bättre gissningar för att slutligen bli en form av "styrprogram" har jag ingen aning om rent tekniskt. :?
Nästan rätt Artificial Neural Network men visst är det som du säger också en form av algoritm även om jag som skadad programmerare mer ser det som något levande ;)


/Henke