Sida 1 av 1

Tävling i P100D

Postat: 22 dec 2016 12:37
av Pontus

Re: Tävling i P100D

Postat: 22 dec 2016 12:40
av Bjelke
Pontus skrev:
Ja 500kg lättare och moddad fjädring kan bli kul :)
(mm)

Re: Tävling i P100D

Postat: 22 dec 2016 20:05
av 12man
kanske kan komma ett öhlins kit till teslan

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 06:55
av Bjelke
12man skrev:
kanske kan komma ett öhlins kit till teslan
Jag började faktiskt att leta lite just igår efter Öhlinare till Teslan, men hann inte komma fram till ngt. Jag antar att man kan bättra på väghållningen lite med ett byte till tex Öhlinare :)
Ngn som vet?

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 07:04
av Pontus
Vet bara att när jag pratade med deras (angående en annan sak) projektchef så hade dom inget på gång till Tesla. Men kanske har dom något mer allmänt som passar.

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 11:06
av Bjelke
Pontus skrev:
Vet bara att när jag pratade med deras (angående en annan sak) projektchef så hade dom inget på gång till Tesla. Men kanske har dom något mer allmänt som passar.
Ok va synd, men det kan ju bli en ganska fet marknad om dom gör det så... ;)
Kanske behövs några som frågar, ska försöka iaf :)

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 12:12
av Elbilisten
Lite funderingar runt banracing. Tidigare var det ju så att effektbegränsningen kom "ganska snart". Det är ju både acceleration och regenerativ bromsning som ger värme. Om man inaktiverar regenerativ bromsning borde det ju fördröja effektbegränsningen. Eller kan man kanske tokköra tills batteriet är tomt utan att det blir för varmt?

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 12:22
av vigge50
Elbilisten skrev:
Lite funderingar runt banracing. Tidigare var det ju så att effektbegränsningen kom "ganska snart". Det är ju både acceleration och regenerativ bromsning som ger värme. Om man inaktiverar regenerativ bromsning borde det ju fördröja effektbegränsningen. Eller kan man kanske tokköra tills batteriet är tomt utan att det blir för varmt?
Vid full acceleration så levererar P100D över 500 kW och jag tror maximala reggen är på 50 kW så det påverkar nog ganska lite.

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 12:23
av Nicke Nyfiken
Elbilisten skrev:
Lite funderingar runt banracing. Tidigare var det ju så att effektbegränsningen kom "ganska snart". Det är ju både acceleration och regenerativ bromsning som ger värme. Om man inaktiverar regenerativ bromsning borde det ju fördröja effektbegränsningen. Eller kan man kanske tokköra tills batteriet är tomt utan att det blir för varmt?
I standardutförande kan man inte slå av regen. Man kan dock ställa ner den till "low" och det ska tydligen fördröja effektbegränsningen ganska länge när man kör på bana, enligt de som provat. Skulle man på tävlingsbilarna kunna stänga av regen helt så skulle det säkert dröja ännu längre innan man får ett varmt batteri. Men jag tror nog att man kommer upp i begränsningen även genom att bara gasa. :D

Jag tror att tävlingsbilarna kommer att få effektivare kylsystem.

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 13:31
av Pontus
Tävlingsbilarna kommer nog ha både ändrad hårdvara och mjukvara. Så sådan saker som att stänga av regenereringen helt är nog en baggis och även effektivare kyla med både ändrad mjukvara och hårdvara skulle jag gissa på.

Re: Tävling i P100D

Postat: 23 dec 2016 13:32
av Pontus
Kul också att dom berömde väghållningen redan som den var med tanke på att det inte är en sportbil.