Sida 1 av 1

Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 00:30
av Herr X
Bild

Som vi kunde läsa i en tidigare tråd så hamnade inte Tesla i topp på årets lista när det gäller kvalitet. Dock verkar inte detta störa Tealaägarna något nämnvärt - det finns nämligen ingen annan biltyp som har mer nöjda ägare. Med råge!

http://www.consumerreports.org/car-reli ... isfaction/

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 00:34
av bjelkeman
Intressant at Nissan ligger så lågt. Jag trodde alla Japanska märken höll god kvalitet.

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 02:21
av SR-71-BlackBird
bjelkeman skrev:
Intressant at Nissan ligger så lågt. Jag trodde alla Japanska märken höll god kvalitet.
Kvalitet ja, men ack så tråkiga och slätstrukna.

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 06:34
av mati
bjelkeman skrev:
Intressant at Nissan ligger så lågt. Jag trodde alla Japanska märken höll god kvalitet.
Tesla är ju bästa exemplet på att kundnöjdhet och kvalitet inte nödvändigtvis hänger ihop.

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 08:48
av Daoops
Orättvis mätning, det finns ju bara en bil om man väl satt sig i en Tesla. Lite som att 2003 låta några ha smarphones från 2013, hur rättvist är det? För att vara rättvis borde man jämföra 10 år gamla Teslor med dagens bilar. Hur nöjd är Clooney med sin Roadster liksom?

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 08:55
av mati
Daoops skrev:
Orättvis mätning, det finns ju bara en bil om man väl satt sig i en Tesla. Lite som att 2003 låta några ha smarphones från 2013, hur rättvist är det? För att vara rättvis borde man jämföra 10 år gamla Teslor med dagens bilar. Hur nöjd är Clooney med sin Roadster liksom?
Jag tror inte ens den jämförelsen skulle hålla. Även en Roadster går på el. Det finns ingen bensinbil som kan mäta sig med det.

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 09:20
av Nicke Nyfiken
Undersökningen handlar varken om kvalité eller kundnöjdhet!

Undersökningen handlar om man skulle kunna tänka sig att köpa en likadan bil igen.

Nästan alla som kör Tesla blir ju sålda på drivlinan, och då finns det inga alternativ över huvud taget med samma räckvidd och prestanda. Så då spelar det liten roll hur usel kvalitén är eller hur missnöjd man är. Det är lite som om man frågat östtyskarna på 80-talet vad de tyckte om Trabanten. Usel antagligen, men nog skulle alla köpa igen eftersom det inte fanns några alternativ.

Re: Consumer Reports kundnöjdhetsundersökning

Postat: 23 dec 2016 09:46
av Herr X
Nicke Nyfiken skrev:
Undersökningen handlar varken om kvalité eller kundnöjdhet!

Undersökningen handlar om man skulle kunna tänka sig att köpa en likadan bil igen.

Nästan alla som kör Tesla blir ju sålda på drivlinan, och då finns det inga alternativ över huvud taget med samma räckvidd och prestanda. Så då spelar det liten roll hur usel kvalitén är eller hur missnöjd man är. Det är lite som om man frågat östtyskarna på 80-talet vad de tyckte om Trabanten. Usel antagligen, men nog skulle alla köpa igen eftersom det inte fanns några alternativ.
Det håller jag inte med om. De som hatar bilen skulle givetvis inte köpa en likadan igen.
De problem som teslabilarna uppvisar är ofta ganska små och enkla att lösa; typ läckande gummilist i glastaket, imma i reflexerna bak etc. Den här typen av små fel retar inte folk lika mycket som de stora drivlinerelaterade fel som många fossilbilar har. I de fall som teslorna har drivlinerelaterade problem, byter ju Tesla kvickt hela drivlinan så att ägaren inte blir stående utan bil särskilt länge.
Du har dock en poäng i att Tesla inte har några konkurrenter, vilket gör att de som verkligen stör sig på Teslas småfel inte har någon annan bilmodell att byta till och måste välja Tesla igen. När det börjar dyka upp fler elektriska bilar med laddnätverk och lång räckvidd så kommer säkert Tesla att dala på listan.