Älsklingen är inne på första förbetalda servicen (redan 2600 mil sedan Mars).
Så är van att köra henne och ha koll på hur hon känns osv.
Fick en av deras inbytesbilar som Lånebil, en P85DL (med Nextgen baksäte :O).
(Desutom Ljus inredning, klart intressant att se hur det ser ut då jag funderade på att välja det..men tog svart...)
Visst, lite halkigt nu på morgonen, men trodde skillnaden i acceleration skulle vara BETYDLIGT större.
0-100 km/h
85D - 4,4 sek
P85DL - 3,2 sek
= 1,2 sekunds skillnad. I dessa världar en evighet.
Visst känns P85DL snabbare och tvivlar inte en sekund att P85DL kommer köra ifrån mig vid rödljusen (eller på motorvägen för den delen), men trodde verkligen att "Ludicrous-kicken" skulle vara mer märkbar.
Blir klart nyfiken på att, i vår, göra lite "inofficiella" jämförelser. Dvs ta ett par olika versioner och göra lite accelerationstester direkt mot varandra. Strunta i siffrorna, utan mer se faktiska skillnaden bilarna emellan, hur långt före kommer en P100DL över mållinjen om man jämför med t.ex. en 85D eller en 60D, eller en 60 för den delen.
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 10:06
av SR-71-BlackBird
Framförallt från stillastående man märker största skillnaden, du kör väl i rätt "läge"?
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 10:14
av Leo
Har t ex läst att vanliga P85 hänger med de äldre P85D ganska bra från kanske 30km/ och uppåt.
Dvs det är mest vid en brutal 0-50 acc som skillnaden märks på de tidiga P85D osv.
Sen när L kom till de olika versionerna 90/100 så blev det ännu mer tryck 0-50 men fram för allt vid högre hastighet. Man införde Launch Control där batteriet ska förvärmas osv.
Sen påverkar laddnivån mer eller mindre på olika modeller.
Dessutom skriver vissa att P-modellerna "rampar upp effekten snabbare" än en vanlig SxxD modell. Dvs känslan av hur effekten levereras beskrivs som annorlunda.
19/21" däck verkar också kunna ge skillnad liksom att vikten kan skilja uppemot 100kg mellan olika utrustade bilar. Min P85 med luftfjädring och taklucka väger faktiskt bara 2080kg då jag vägt den på våg. Misstänker att många D versioner väger över 2200kg.
Så kör man lite halvförsiktig jämförelse där man inte har exakt samna förutsättningar och är lite halvsnäll på gasen så känns nog skillnaden inte riktigt fullt ut.
Sen är alltid första gången mest imponerande, kör man själv Tesla så upplever man nog mindre chock
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 10:40
av Jocce
SR-71-BlackBird skrev:
Framförallt från stillastående man märker största skillnaden, du kör väl i rätt "läge"?
Dubbelkollade flera gånger att ludicrous var aktiverat!
Jo, från stillastående är det jag provat mest
Den "kickar" mer precis vid starten, blir mer ett "hack" när den drar iväg, så som sagt, visst är den snabbare, men trodde det skulle kännas mer!
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 10:55
av SR-71-BlackBird
Jocce skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Framförallt från stillastående man märker största skillnaden, du kör väl i rätt "läge"?
Dubbelkollade flera gånger att ludicrous var aktiverat!
Jo, från stillastående är det jag provat mest
Den "kickar" mer precis vid starten, blir mer ett "hack" när den drar iväg, så som sagt, visst är den snabbare, men trodde det skulle kännas mer!
/Jocce
Du ska bra soc för att få den riktiga spetsen.
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 10:57
av Jocce
SR-71-BlackBird skrev:
Du ska bra soc för att få den riktiga spetsen.
Runt 80-85% var den på...
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 11:00
av dstr
Det är vid 0-50 det skiljer sig markant. I det här väglaget på vinterdäck så blir 0-10 lika illa på alla bilar.
Men visst, hojta till när det är varmt ute så kommer jag med min P85D.
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 11:18
av Jocce
dstr skrev:
Det är vid 0-50 det skiljer sig markant. I det här väglaget på vinterdäck så blir 0-10 lika illa på alla bilar.
Men visst, hojta till när det är varmt ute så kommer jag med min P85D.
I vår när det är lite mer torrt så skriker jag till!
Även om bilarna inte klarar så många max-acc vore det intressant att köra ett par tester
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 11:29
av Niclas
Du kör ju på vintern vid halt väglag. Om du jämför på sommaren med sommardäck är skillnaden mkt stor i acc.
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 11:38
av +46
Uppgiven prestanda för P85DL är med roll-out så den verkliga skillnaden är 0,9 sek jämfört med en 85D (förutsatt full soc, bra fäste, mm).
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 11:54
av Bjelke
S85D ÄR ju faktiskt en riktigt grym så....
Det är ju lixom inte en seg bil...
Men vill man verkligen känna skillnaden så tror jag oxo att det måste till sommar-förutsättningar för att få till det sas.
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 12:39
av Jocce
Niclas skrev:
Du kör ju på vintern vid halt väglag. Om du jämför på sommaren med sommardäck är skillnaden mkt stor i acc.
Köper det utan tvekan, men även på vintern borde man känna den skillnaden mer, tycker jag med den erfarenheten jag har sedan tidigare iallafall!
Men nu talar jag om upplevda känslan också, tvivlar inte på dess prestanda eller liknande i rena mätningar, bara hade nog förväntat mig "lite mer"...
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 12:51
av +46
Jocce skrev:
Niclas skrev:
Du kör ju på vintern vid halt väglag. Om du jämför på sommaren med sommardäck är skillnaden mkt stor i acc.
Köper det utan tvekan, men även på vintern borde man känna den skillnaden mer, tycker jag med den erfarenheten jag har sedan tidigare iallafall!
Men nu talar jag om upplevda känslan också, tvivlar inte på dess prestanda eller liknande i rena mätningar, bara hade nog förväntat mig "lite mer"...
/Jocce
Hittade det här klippet på YouTube. Inget snack om saken när det finns fäste och med 100 % soc...
Frågan är bara hur stor skillnad det är i vardagsupplevelse, förutom hästsparken i startögonblicket
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 13:13
av SR-71-BlackBird
+46 skrev:
Jocce skrev:
Niclas skrev:
Du kör ju på vintern vid halt väglag. Om du jämför på sommaren med sommardäck är skillnaden mkt stor i acc.
Köper det utan tvekan, men även på vintern borde man känna den skillnaden mer, tycker jag med den erfarenheten jag har sedan tidigare iallafall!
Men nu talar jag om upplevda känslan också, tvivlar inte på dess prestanda eller liknande i rena mätningar, bara hade nog förväntat mig "lite mer"...
/Jocce
Hittade det här klippet på YouTube. Inget snack om saken när det finns fäste och med 100 % soc...
Frågan är bara hur stor skillnad det är i vardagsupplevelse, förutom hästsparken i startögonblicket
Har just gått från 90D till P90D och jag upplever det som en jäkla skillnad, framförallt från stillastående. Sen om det är värt pengarna, det tar vi nån annan gång...
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 13:30
av Jocce
+46 skrev:
Hittade det här klippet på YouTube. Inget snack om saken när det finns fäste och med 100 % soc...
Frågan är bara hur stor skillnad det är i vardagsupplevelse, förutom hästsparken i startögonblicket
Undrar om 85Dn får dåligt fäste / är sen på gas eller nått, för kollar man mot vanliga 85an mot slutet så verkar den ligga närmare.
Men igen, mätmässigt, tvivlar inte en sekund på att P85D (framförallt L) är mycket snabbare, trodde bara märkbara skillnaden skulle vara större.
Måste dock revidera mig lite, var ute på ett ärende efter lunchen, då jag hade ca 90% SOC, hittade några nästan torra solblysta vägsnuttar och trots dubbdäck så känns det betydligt mer spark i bröstet (nacken mest ) än min 85D...
Men som sagt, i vår med torrt och fint, så ser jag fram emot att prova lite mot ett par olika modeller
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 14:30
av SR-71-BlackBird
Jag är på!
Re: 85D vs P85DL
Postat: 27 dec 2016 21:27
av Niclas
SR-71-BlackBird skrev:
Jag är på!
Har du Ludakris på din P90D?
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 00:15
av SR-71-BlackBird
Eller 100 uppgraderingen, har inte bestämt mig än.
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 02:42
av Mikke996
Du måste ha Max battery tempen uppe om du vill ha maxeffekt,stor skillnad på en DL
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 08:07
av Jocce
SR-71-BlackBird skrev:
Jag är på!
Frågan är om man kan få ihop tillräckligt många för att hyra ett litet flygfält eller liknande?
Annars får man hitta lämpligt Industriområde
/Jocce
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 08:21
av Gretsch
Det låter kul ! Jag är på jag med med min 85D . Det hade varit kul om någon med P100D kunde dyka upp också för att visa vad skåpet ska stå
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 08:26
av dstr
Jocce skrev:
Frågan är om man kan få ihop tillräckligt många för att hyra ett litet flygfält eller liknande?
Finns det något öht nära en supercharger?
Re: 85D vs P85DL
Postat: 28 dec 2016 08:33
av Gretsch
Det finns en racerbana utanför Falkenberg men vet inte om den hade funkat då vi behöver en lång raksträcka och jag har aldrig varit där så jag vet inte hur den ser ut.