Sjukt imponerande av autopiloten!
Postat: 27 dec 2016 21:13
Jocce skrev:Klart imponerande.
Kör man den utan ljud och kollar när man själv skulle bromsat och jämför med när ljudet är på och pipet kommer, då hade man nog bromsat betydligt senare än pipet!
Jag vill gärna tro att AP här använder funktionen att se "förbi" bilen framför och ser när det saktar ner framför och därför hinner reagera på att bilen saktar ner, innan man som förare gör det...
/Jocce
JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?e5m1r skrev:JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Eller föraren? Jag har inte lusläst all text kring filmen och jag förstår inte språket de talar. Men det kan väl även vara så att det är föraren som bromsar när hen hör varningsljudet?bylund skrev:Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?e5m1r skrev:JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... orld-radarElon Musk skrev:The net effect of this, combined with the fact that radar sees through most visual obscuration, is that the car should almost always hit the brakes correctly even if a UFO were to land on the freeway in zero visibility conditions.
Taking this one step further, a Tesla will also be able to bounce the radar signal under a vehicle in front - using the radar pulse signature and photon time of flight to distinguish the signal - and still brake even when trailing a car that is opaque to both vision and radar. The car in front might hit the UFO in dense fog, but the Tesla will not.
Som synes i klippet så dippar fronten på teslan ner lite i samma ögonblick som varningen kommer. Reagerar en förare så fort på varningen? För mig ser det ut som att teslan själv påbörjar bromsningengellerstam skrev:Eller föraren? Jag har inte lusläst all text kring filmen och jag förstår inte språket de talar. Men det kan väl även vara så att det är föraren som bromsar när hen hör varningsljudet?bylund skrev:Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?e5m1r skrev:JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Den bromsar fast i sista stund inte samtidigt som varningen kommerbylund skrev:Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?e5m1r skrev:JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!Jojje167 skrev:Som synes i klippet så dippar fronten på teslan ner lite i samma ögonblick som varningen kommer. Reagerar en förare så fort på varningen? För mig ser det ut som att teslan själv påbörjar bromsningengellerstam skrev:Eller föraren? Jag har inte lusläst all text kring filmen och jag förstår inte språket de talar. Men det kan väl även vara så att det är föraren som bromsar när hen hör varningsljudet?bylund skrev:Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?e5m1r skrev:JeppJensa skrev:Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Usch vilken hemsk video. Svart bil ligger lite nära och får nita bromsarna, röd bil kanske inte är uppmärksam men ligger ändå för nära. Pang. Föraren som orsakade olyckan körde vidare, kanske utan att ens har märkt något.lator skrev:Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!
Föraren som orsakade olyckan körde av vägen till höger, för nog får föraren av röd bil vara den som anses orsakade olyckan. Bilen framför SUV:en saktar in, men det ska ju både föraren av SUV:en och föraren som kör in i SUV:en klara av om de håller rätt avstånd.Torkel skrev:Usch vilken hemsk video. Svart bil ligger lite nära och får nita bromsarna, röd bil kanske inte är uppmärksam men ligger ändå för nära. Pang. Föraren som orsakade olyckan körde vidare, kanske utan att ens har märkt något.lator skrev:Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!
Med AP hade alla klarat sig, och det hade inte blivit titt-kö i motsatt riktning.
Sant. Röd bil bär skulden men bilen längst fram orsakade situationen.bylund skrev:Föraren som orsakade olyckan körde av vägen till höger, för nog får föraren av röd bil vara den som anses orsakade olyckan. Bilen framför SUV:en saktar in, men det ska ju både föraren av SUV:en och föraren som kör in i SUV:en klara av om de håller rätt avstånd.Torkel skrev:Usch vilken hemsk video. Svart bil ligger lite nära och får nita bromsarna, röd bil kanske inte är uppmärksam men ligger ändå för nära. Pang. Föraren som orsakade olyckan körde vidare, kanske utan att ens har märkt något.lator skrev:Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!
Med AP hade alla klarat sig, och det hade inte blivit titt-kö i motsatt riktning.