AP klarar snöig väg utan problem
Postat: 28 dec 2016 23:49
Tja... antingen har vägen en otroligt högreflekterande vägbeläggning eller så ligger det ett lager snö/is på den. Hur som helst är det samma färg som på de omgivande snövallarna och det är väl intressant att bilen klarar att tolka vägbanans sträckning rätt även under dessa förhållanden, tycker du inte det?Nicke Nyfiken skrev:Snöig väg? Var då? Ser vi på samma film?
Att det ligger snö bredvid vägen har aldrig varit något problem för AP:n.
Snö på vägen är en sak. En annan är snö och slask som sätter för radarn (AP1). Det upptäckte jag vid förra snöfallet. Det funkade inte alls.Jerker skrev:Tja... antingen har vägen en otroligt högreflekterande vägbeläggning eller så ligger det ett lager snö/is på den. Hur som helst är det samma färg som på de omgivande snövallarna och det är väl intressant att bilen klarar att tolka vägbanans sträckning rätt även under dessa förhållanden, tycker du inte det?Nicke Nyfiken skrev:Snöig väg? Var då? Ser vi på samma film?
Att det ligger snö bredvid vägen har aldrig varit något problem för AP:n.
Hade det varit Göteborg så hade GT tjutit om snökaos och alla spårvagnar hade stått stilla.Nicke Nyfiken skrev:Snöig väg? Var då? Ser vi på samma film?
Att det ligger snö bredvid vägen har aldrig varit något problem för AP:n.
Ska bli riktigt "skoj" att se hur alla löser det, just nu har jag svårt att se att ngn klarar det, men i framtiden kanske (antagligen blir det "kryp fram"-läge).MangeT skrev:Just bedömning av hastighet vid halka eller skiftande före är svårt i normala fall, hur ska en autopilot bedömma korrekt hastighet? Avstånd till framförvarande fordon etc?
Jag körde från Varberg till Borås härom kvällen. Det var mörkt, det var vått och framför allt svår dimma periodvis. Där hittade AP vägen mycket bättre än jag! Den reagerade på upphunna bilar med dålig belysning innan jag såg dem. Den fann vägen bättre än jag. Det kändes skönt med den uppbackningen.Mickep skrev:Tycker inte att det ser särskilt svårt att se vad vägen går, det är nästan så att det är inverterade svarta linjer.(svårt att säga om föregående version klarade av det)
Skulle varit mer imponerad om det var en whiteout, med snörök där sikten är noll.(ni vet sådant väder där man idiotföklarar sigsjälv att man gav sig ut i)
Fast jag vet inte hur man kommer må när bilen brassar på i normal hög hastighet(något som skulle vara lika med självmord utan ap) när alla andra kör i konvoj i kryphastigheter.
Det är ingen snö på vägen. Det hade han givetvis nämnt i videon och det hade synts spår efter den mötande bilen.Jerker skrev:Tja... antingen har vägen en otroligt högreflekterande vägbeläggning eller så ligger det ett lager snö/is på den. Hur som helst är det samma färg som på de omgivande snövallarna och det är väl intressant att bilen klarar att tolka vägbanans sträckning rätt även under dessa förhållanden, tycker du inte det?Nicke Nyfiken skrev:Snöig väg? Var då? Ser vi på samma film?
Att det ligger snö bredvid vägen har aldrig varit något problem för AP:n.
Jag tycker att AP:n funkar bäst i mörker. Sämst är den i kraftigt regn dagtid. Då blir den väldigt svajig och kopplar ur emellanåt. Men den brukar funka bra i regn när det är mörkt.Torkel skrev:Personligen tycker jag det är svårast att köra när det är mörkt och blankt/vått på vägbanan. Alla reflexer gör att det är riktigt kämpigt..
Men AP fungerar väl bra trots reflexer som jag har förstått det?
Jag litar på AP:n som mest när den är avstängdNicke Nyfiken skrev:Jag tycker att AP:n funkar bäst i mörker. Sämst är den i kraftigt regn dagtid. Då blir den väldigt svajig och kopplar ur emellanåt. Men den brukar funka bra i regn när det är mörkt.Torkel skrev:Personligen tycker jag det är svårast att köra när det är mörkt och blankt/vått på vägbanan. Alla reflexer gör att det är riktigt kämpigt..
Men AP fungerar väl bra trots reflexer som jag har förstått det?