Sida 1 av 2
Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 17:42
av djFabbe
Jag åker sträckan Göteborg - Stockholm en del med min model S 60.
Jag fattar inte, varför lägger man en superladdade som bara har avfart från ett håll? Supersmidig laddare på väg från Stockholm så klart, men värdelöst att behöva åka tillbaka en lång sträcka för att ladda på väg från Göteborg till Stockholm (navigatorn är här inte till någon hjälp alls utan leder än åt fanders). Eller har jag missat nått?
Kanske bättre att leta upp en chademoladdare nära Stockholm i stället? Någon som har tips?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 17:52
av bjelkeman
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 17:55
av Leo
Svänga av ca 5-8km söder om istället tror det står "Lästringe" eller något sådant på avfarten.
Eller så svänger du av på macken på "fel sida" motorvägen och använder "smitvägen" några 100m norr om Tystberga för att åka under E4:an och komma in till SC bakvägen.
Finns beskrivet här på forumet på flera ställen.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 18:22
av Surfaren
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Re: Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 21:01
av djFabbe
Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 30 dec 2016 21:41
av Oppfinnarn
djFabbe skrev:Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Och för att få skapligt rätt distans till SuC när man kör mot hufvudstaden från söder så knappa in
OKQ8 Tystberga Norrgående, Tystberga
i navigatorn (och lägg till 1 km i huvudet, om man vill vara på säkra sidan

, för genvägen )
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 31 dec 2016 16:47
av e5m1r
Jag har efter senaste kartuppdaterimg fått förslag om att gå ut tidigare och följa en mindre väg till laddaren
Men genvägen från mack till mack går klart snabbast
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 31 dec 2016 16:54
av Bod
djFabbe skrev:Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.

Re: Problemet med Tystberga
Postat: 31 dec 2016 20:11
av Bjelke
Bod skrev:djFabbe skrev:Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.

Nästa laddare blir i Lycksele....
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 31 dec 2016 22:30
av djFabbe
Bod skrev:djFabbe skrev:Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.

Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.

Ah, fattade inte att det var uppstyrt av TCS, trodde det var Tesla själva som ordnat med det.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 01 jan 2017 13:09
av TiborBlomhall
Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 01 jan 2017 13:10
av nicklasandersson
TiborBlomhall skrev:Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Fantastiskt bra gjort!

Re: Problemet med Tystberga
Postat: 02 jan 2017 07:47
av jonsalgerier
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 08:23
av tobbeturbo
Blev stoppad av polis vid genvägen nyss. Sa arr jag läst här att vi får åka den vägen. De sa nej. Missminner jag mig eller får vi inte åka där?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 08:27
av bylund
Kollade de detta särskilt eller var det bara en polis som råkade se detta och ansåg sig ha koll på vilka som hade och inte hade tillstånd?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 09:03
av tobbeturbo
Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 09:33
av EnTraktor
jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 09:53
av TiborBlomhall
tobbeturbo skrev:Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Ingen skriftlig med fina stämplar på, nej.
Men vid frågor hänvisa till föreståndaren på OKQ8
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 09:54
av Nicke Nyfiken
EnTraktor skrev:jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
Finns det någon anledning att använda "genvägen" påväg TILL SuC:en? Det är ju en senväg i praktiken.
Det är väl bara påväg FRÅN SuC:en det lönar sig att ta genvägen. Eller har jag missat något?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 11:07
av tobbeturbo
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 11:46
av Nicke Nyfiken
tobbeturbo skrev:Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Hur kan det vara det?
Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 12:09
av tobbeturbo
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 12:52
av Nicke Nyfiken
tobbeturbo skrev:Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 12:53
av Legato
jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området

Re: Problemet med Tystberga
Postat: 16 jan 2017 12:57
av Nicke Nyfiken
Legato skrev:jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området

Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.