Inser också nu problemen med snö och kyla. Vilka åtgärder bör man ta? (forsökte läsa i andra trådar och sammanfatta)
Handtag fastnar:
- Täcka med pyamas (kapell)
- Vaxa handtag så mindre vatten fastnar
- Olja handtag -"-
- Går motorn sönder om handtag fastnar?
- Förvärm bilen (verkar ej hjälpa)
- Värmefläkt mot handtag?
Rutor fastnar:
- Slit ej upp dörren? Låt motorn få chansen!
- Går motorn sönder om rutan sitter tokfast?
- Skrapa kanten mot nederkant? Värm med plastpåse? Spolarvätska nederkant?
- Vaxa gummikanter (verkar fungera högst marginellt?
- Täcka med pyamas (kapell)
- Förvärm bilen
- Värmefläkt mot handtag
Hälsningar
Lars
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 06:30
av Bjelke
Ganska bra sammanfattat
Det där med is i nederkant har jag iaf märkt har störst betydelse i mitt fall iaf, jag försöker alltid få bort den så mkt det går.
Jag brukar även knacka lite på rutan så att den släpper från listerna så gott det går innan jag öppnar dörren...
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 08:01
av Zalman3
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 08:14
av Lembritt
Zalman3 skrev:
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Hur ska du kunna öppna dörren?
Jag använder en smörkniv i plast för att få loss listen som fryse fast mot rutan.
Förvärmning hjälper ej, rutan tinar upp och vattnet rinner ned och fryser fast på listen.
Handtagen har jag inte haft några problem med.
Bilen står alltid ute, både hemma och på jobbet. En carport vore inte fel att ha
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 08:17
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Rutan måste ner för att kunna öppna och stänga dörren. Detta är visst ett vanligt problem för karmlösa dörrar på vintern.
Själv har jag bilen stående utomhus men inte haft problem ännu. Förvärmer dock alltid bilen ca 20 minuter innan jag använder den.
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 09:00
av Monark1954
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Rutan måste ner för att kunna öppna och stänga dörren. Detta är visst ett vanligt problem för karmlösa dörrar på vintern.
Själv har jag bilen stående utomhus men inte haft problem ännu. Förvärmer dock alltid bilen ca 20 minuter innan jag använder den.
Samma här, vår X står alltid ute och vi förvärmer 15-30 minuter.
Har aldrig haft en så snö och isfri bil. Men vist har den isat igen baktill någon gång.
Vår vänstra Facon Wing dörr vill dock inte vid minus men det är en annan tråd.
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 09:51
av mahulkp
Lembritt skrev:
Zalman3 skrev:
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Hur ska du kunna öppna dörren?
Jag använder en smörkniv i plast för att få loss listen som fryse fast mot rutan.
Förvärmning hjälper ej, rutan tinar upp och vattnet rinner ned och fryser fast på listen.
Handtagen har jag inte haft några problem med.
Bilen står alltid ute, både hemma och på jobbet. En carport vore inte fel att ha
Mitt tips är att regelbundet preparera alla gummilister med silikonstift. Har sällan några problem med fastfrusna lister. Smörjer alla lister 2-3 ggr per vinter så funkar det fint. https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... one-stift/
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 10:37
av Zalman3
Såg att om du har under 75km kvar i körsträcka, då fungerar inte preheating.
Att tänka på är att preheating kostar ca 10-15km körsträcka.
Tesla Björn tror att på vintern kommer kupevärmen ca 1kW från spillvärme från motorn och 1-2kW från batteriet.
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 10:47
av Zalman3
Såg att batterimätaren kan växla färg från grön till blå, vid vilken temperatur gör den det?
Om man kör iväg med en kall bil, hur länge tar det innan batterimätaren blir grön igen?
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 13:26
av Lophornis
Se till att allt smältvatten försvinner i glipor och lister. Jag funderar på köpa en liten smidig batteri driven lövblås och ha i bilen så man kan blåsa av bilen ordentligt.
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 14:13
av jonasl
Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 14:15
av vigge50
Zalman3 skrev:
Såg att om du har under 75km kvar i körsträcka, då fungerar inte preheating.
Att tänka på är att preheating kostar ca 10-15km körsträcka.
Tesla Björn tror att på vintern kommer kupevärmen ca 1kW från spillvärme från motorn och 1-2kW från batteriet.
Tesla har i patent beskrivit hur de ska använda värme från motor or växelriktare för kupévärme men tydligen har Tesla valt att inte göra detta i produktionen utan där används all värme från motorn till att värma upp batterierna.
Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?
Tur att dom var harmlösa så ingen skadades iaf
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 14:33
av Beigler
Har också precis upplevt problem med framrutorna. Kunde inte stänga dörren då rutan inte gick ned. Hällde på varmvatten och bände sedan lite för att få rutan att gå ned tillräckligt. Det funkade men det känns lite olustigt att använda våld. Någon som har någon info i hur känsligt det är att trycka upp ned rutorna?
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 15:29
av mahulkp
jonasl skrev:
Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?
Nej det funkar fint med silikonstift
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 17:11
av lem
Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 18:23
av AGCF
lem skrev:
Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Jag har fått info från servicecenter att det kommer en ny version av listerna nu i januari. Jag har haft problem med en som lossnar. Kanske är den även bättre ur is och snösynpunkt
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Postat: 05 jan 2017 19:37
av Tars
AGCF skrev:
lem skrev:
Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Jag har fått info från servicecenter att det kommer en ny version av listerna nu i januari. Jag har haft problem med en som lossnar. Kanske är den även bättre ur is och snösynpunkt
Syftar du på x eller s, eller båda? Har upplevt den att på x:ens falkondörrar att den separerar.