Gratis laddning på beg Tesla försvinner?
Postat: 05 jan 2017 11:17
Här hävdas det att om du köper en begagnad Tesla av Tesla så kan gratis laddning tas bort?
You wish...LarsL skrev:Självklart intressant om priset därmed kan sänkas ordentligt på bilen.
Visst har de dyraste modellerna ökat i pris efterhand som de blir bättre men de har inte ökat priset på den billigaste. När jag började kolla följa Tesla 2013 så kostade en Model S i Sverige 630 000 som du säger och då kostade den $69,000 i USA. Nu kostar den 852 400 kr i Sverige och $68,000 i USA. I Sverige höjde de priset med 20 000 tror jag för vagnskadegarantin men om dollarn inte hade ökat i förhållande till kronan så skulle en Model S idag börja kring 640 000 kr, resten är ren valutaförändring.lator skrev:You wish...LarsL skrev:Självklart intressant om priset därmed kan sänkas ordentligt på bilen.![]()
Inget har väl sagts om att de knappt 20000 som ligger på varje bil för SuC-utbyggnaden skulle tas bort bara för att de vill ha in pengar på laddningen.
Tyvärr så verkar Tesla bli mer och mer giriga. Självklart måste de hålla ekonomin flytande (drygt) för att kunna hålla sig till "The Masterplan" men priserna börjar på bli lite absurda.
När jag först började fundera på att köpa en Tesla (2009) så verkade det som om jag skulle kunna ha råd med det men nu vet jag inte ens om jag kommer att ha råd med Model 3. 600.000 kr skulle jag kunna få en Model S60 för såg det ut som men det gick fort uppåt... Jag minns också när jag förhörde mig om skillnaden på det nya HiFi-systemet (priset gick upp med ca 250%) och fick till svar att det var samma grejer men med en ny prissättning...Det sålde för dåligt när det bara kostade typ 9000 kr.
Risken är stor att jag hoppar av (Tesla)-tåget om inte priserna börjar gå åt rätt håll snart! Ja, jag vet att dollarn har stor skuld (eller snarare den svenska kronan) men priserna har ju höjts även i dollar räknat. Mitt hopp står nu snart bara till att begagnatpriserna börjar sjunka.
Jag håller inte med. Prisökningen i Sverige beror, som flera andra redan har skrivit, på den svaga svenska kronan. När det gäller den fria laddningen så tolkar jag ändringen som ett sätt att möta problemet med alla dem som använder superladdare för annat än långresor. Detta har blivit ett stort problem på många superladdare i USA, och flera har nog även i Stockholmsregionen uppmärksammat att taxibilar använder Superladdaren som sin primära laddning och därmed blockerar laddstationen vid Infracity. Konceptet med fri inkluderad laddning för långresor var och är fantastiskt, men fungerar inte så länge världen består av en så stor mängd dumskallar.lator skrev:You wish...LarsL skrev:Självklart intressant om priset därmed kan sänkas ordentligt på bilen.![]()
Inget har väl sagts om att de knappt 20000 som ligger på varje bil för SuC-utbyggnaden skulle tas bort bara för att de vill ha in pengar på laddningen.
Tyvärr så verkar Tesla bli mer och mer giriga. Självklart måste de hålla ekonomin flytande (drygt) för att kunna hålla sig till "The Masterplan" men priserna börjar på bli lite absurda.
Vem menar du bryter vilket kontrakt?lator skrev:Så sant men nog skulle man kunna hitta andra vägar för att undvika "ful-laddning" på SuC. Om man inte anser sig behöva intäkter från själva laddningen (fast det har ju antytts att överskottet ska användas till flera SuC) så finns det ju andra enkla sätt att blockera laddning i tid och otid.
Jag har lite svårt med kontraktsbrott av den typ som detta med betalning av laddning på ett sätt är...
Jag anser att det som sas (free supercharging forever) torde gälla just "forever" för alla bilar. Inte "free supercharging forever on theese cars we are selling right now"bylund skrev:Vem menar du bryter vilket kontrakt?lator skrev:Så sant men nog skulle man kunna hitta andra vägar för att undvika "ful-laddning" på SuC. Om man inte anser sig behöva intäkter från själva laddningen (fast det har ju antytts att överskottet ska användas till flera SuC) så finns det ju andra enkla sätt att blockera laddning i tid och otid.
Jag har lite svårt med kontraktsbrott av den typ som detta med betalning av laddning på ett sätt är...
Bra inlägg!vigge50 skrev:Visst har de dyraste modellerna ökat i pris efterhand som de blir bättre men de har inte ökat priset på den billigaste. När jag började kolla följa Tesla 2013 så kostade en Model S i Sverige 630 000 som du säger och då kostade den $69,000 i USA. Nu kostar den 852 400 kr i Sverige och $68,000 i USA. I Sverige höjde de priset med 20 000 tror jag för vagnskadegarantin men om dollarn inte hade ökat i förhållande till kronan så skulle en Model S idag börja kring 640 000 kr, resten är ren valutaförändring.lator skrev:You wish...LarsL skrev:Självklart intressant om priset därmed kan sänkas ordentligt på bilen.![]()
Inget har väl sagts om att de knappt 20000 som ligger på varje bil för SuC-utbyggnaden skulle tas bort bara för att de vill ha in pengar på laddningen.
Tyvärr så verkar Tesla bli mer och mer giriga. Självklart måste de hålla ekonomin flytande (drygt) för att kunna hålla sig till "The Masterplan" men priserna börjar på bli lite absurda.
När jag först började fundera på att köpa en Tesla (2009) så verkade det som om jag skulle kunna ha råd med det men nu vet jag inte ens om jag kommer att ha råd med Model 3. 600.000 kr skulle jag kunna få en Model S60 för såg det ut som men det gick fort uppåt... Jag minns också när jag förhörde mig om skillnaden på det nya HiFi-systemet (priset gick upp med ca 250%) och fick till svar att det var samma grejer men med en ny prissättning...Det sålde för dåligt när det bara kostade typ 9000 kr.
Risken är stor att jag hoppar av (Tesla)-tåget om inte priserna börjar gå åt rätt håll snart! Ja, jag vet att dollarn har stor skuld (eller snarare den svenska kronan) men priserna har ju höjts även i dollar räknat. Mitt hopp står nu snart bara till att begagnatpriserna börjar sjunka.
Angående höga priser på performance versionerna så kan jag hålla med om att de är högt men samtidigt så har de fortfarande inte börjat sälja 100D vilket tyder på att många är villiga att betala en hel del extra för att få bättre acceleration.
Det är inte inkomsterna som gör dig rik utan utgifterna, det är faktiskt lätt att få ihop ett litet kapital på några års tid som svensk medelinkomsttagare, du får följa hashtag #sparadkrona och börja spara/investera varje månad på ett klokt sätt så fixar du det lator.lator skrev:Jag har absolut inte förnekat att bilarna har utvecklats och blivit bättre men vad hjälper det de som har begränsat med pengar? Vad gäller prisutvecklingen i USA så stämmer det ju att bilarna har blivit billigare!Det gick ju rykten om en höjning av priserna generellt men det kanske inte gällde instegsmodellen...
Jag kan nog bara hoppas på att kronkursen förbättras så att det verkligen kommer en Model 3 till mitt garage om ca ett och ett halvt år.
Alternativet är ju då att jag ser till att tjäna en hel massa mer pengar...
Tyvärr så gäller detta inte för mig i nuläget...Limbster skrev:Det är inte inkomsterna som gör dig rik utan utgifterna, det är faktiskt lätt att få ihop ett litet kapital på några års tid som svensk medelinkomsttagare, du får följa hashtag #sparadkrona och börja spara/investera varje månad på ett klokt sätt så fixar du det lator.lator skrev:Jag har absolut inte förnekat att bilarna har utvecklats och blivit bättre men vad hjälper det de som har begränsat med pengar? Vad gäller prisutvecklingen i USA så stämmer det ju att bilarna har blivit billigare!Det gick ju rykten om en höjning av priserna generellt men det kanske inte gällde instegsmodellen...
Jag kan nog bara hoppas på att kronkursen förbättras så att det verkligen kommer en Model 3 till mitt garage om ca ett och ett halvt år.
Alternativet är ju då att jag ser till att tjäna en hel massa mer pengar...
Man kan ju tycka att det borde vara så, fast jag anser inte att det är något kontraktsbrott att sluta sälja en viss vara/tjänst, så länge man fortsätter ta sitt ansvar gentemot dem man redan sålt den till. Man har ju ganska tydligt gått ut med att man avser att sluta sälja den också, så det har ju funnits möjlighet att agera på det.lator skrev:Jag anser att det som sas (free supercharging forever) torde gälla just "forever" för alla bilar. Inte "free supercharging forever on theese cars we are selling right now"bylund skrev:Vem menar du bryter vilket kontrakt?lator skrev:Så sant men nog skulle man kunna hitta andra vägar för att undvika "ful-laddning" på SuC. Om man inte anser sig behöva intäkter från själva laddningen (fast det har ju antytts att överskottet ska användas till flera SuC) så finns det ju andra enkla sätt att blockera laddning i tid och otid.
Jag har lite svårt med kontraktsbrott av den typ som detta med betalning av laddning på ett sätt är...
Olika äro åsikterna med många tycker nog att det är ett stort försäljningsargument att laddning ingår i bilen pris. Speciellt om man tar bort det utan att justera priset...
Ni pratar om ett problem som inte finnslator skrev:Ja, fast man slutar ju inte att sälja den, man slutar bara att leverera... Slutar de sälja så ska de ju också sluta att ta betalt för den...
De tar ju inte betalt för den.lator skrev:Ja, fast man slutar ju inte att sälja den, man slutar bara att leverera... Slutar de sälja så ska de ju också sluta att ta betalt för den...
Jo det gällde instegsmodellen och den var på $2000 vilket betyder att när Tesla släppte 60 igen som begränsad 75:a så kostade den endast $66000, alltså $3000 mindre än vad den kostade tidigare, men nu kostar den $68000lator skrev:Jag har absolut inte förnekat att bilarna har utvecklats och blivit bättre men vad hjälper det de som har begränsat med pengar? Vad gäller prisutvecklingen i USA så stämmer det ju att bilarna har blivit billigare!Det gick ju rykten om en höjning av priserna generellt men det kanske inte gällde instegsmodellen...