Sida 1 av 1

Provparkerat

Postat: 11 jan 2017 13:32
av Lucidor
En säljare från Tesla svängde förbi vårt föreningsgarage idag för att provparkera och se om falkvingedörrarna gick att öppna. Och tursamt nog så fick de plats rent geometriskt men ganska knappt. Sensorerna kräver marginal och ville därför inte öppna fullt (se dörr på passagerarsidan). Det krävdes en manuell överridning för att öppna dem helt.

Jag har förstått att man kan programmera bilen att öppna fullt på betrodda platser, men betyder det att den fortfarande tar hänsyn till angränsande bilar och andra föremål på sidorna? Annars blir ju den funktionen inte så användbar eftersom omgivningen kommer variera något, endast taket är fixerat. För att öka marginalen skulle man kanske också kunna låta den sjunka ned på luftfjädringen, om det nu går att parkera i andra lägen än "normal"?

Bild

Re: Provparkerat

Postat: 11 jan 2017 13:42
av lator
Lucidor skrev:
En säljare från Tesla svängde förbi vårt föreningsgarage idag för att provparkera och se om falkvingedörrarna gick att öppna. Och tursamt nog så fick de plats rent geometriskt men ganska knappt. Sensorerna kräver marginal och ville därför inte öppna fullt (se dörr på passagerarsidan). Det krävdes en manuell överridning för att öppna dem helt.

Jag har förstått att man kan programmera bilen att öppna fullt på betrodda platser, men betyder det att den fortfarande tar hänsyn till angränsande bilar och andra föremål på sidorna? Annars blir ju den funktionen inte så användbar eftersom omgivningen kommer variera något, endast taket är fixerat. För att öka marginalen skulle man kanske också kunna låta den sjunka ned på luftfjädringen, om det nu går att parkera i andra lägen än "normal"?

Bild
Du, den är stor! Får ju knappt plats i rutan!!! :o

Re: Provparkerat

Postat: 11 jan 2017 14:07
av Lucidor
Perspektivet luras lite, den är inte fullt så imposant som bilden antyder.