Håkan om säkraste bilarna
Postat: 15 jan 2017 12:36
Säkraste bilarna från DI.se
Japp så är det nogvigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de amerikanska...
Eller att man ens testar Model X i Euro NCAP. För den är väl fortfarande inte testad och kan då omöjligen komma med på listor över säkra bilar i Europa.bylund skrev:För att det var 2014 Model S senast testades i Euro NCAP? Detta är troligen bilar med bra resultat 2016. Och det går inte att jämföra mellan år och klasser, då det blir svårare och svårare att få fem stjärnor. Dags för nya tester skulle jag säga.
Fast även den Model S från 2014 de testade skulle får hyfsade betyg på det, då det var en autopilotbil de testade, och de har ju fått bättre aktiv säkerhet sedan dess.Nicke Nyfiken skrev:Eller att man ens testar Model X i Euro NCAP. För den är väl fortfarande inte testad och kan då omöjligen komma med på listor över säkra bilar i Europa.bylund skrev:För att det var 2014 Model S senast testades i Euro NCAP? Detta är troligen bilar med bra resultat 2016. Och det går inte att jämföra mellan år och klasser, då det blir svårare och svårare att få fem stjärnor. Dags för nya tester skulle jag säga.
Och Model S från 2014 står inte högt i kurs på Euro NCAP idag, eftersom man lägger mycket vikt vid aktiva säkerhetssystem för att få höga betyg.
Bjelke skrev:Japp så är det nogvigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de amerikanska...
Så väldigt ointressant för mig. Jag inbillar mig att min bil är mycket miljövänlig och ytterligt säker. Jag tänker INTE byta till någon som Di listar. Vad tycker t.ex. Boreno som rullade som ett bowlingklot med sin Tesla nere i Holland? Den säkerheten är "good enough fo me".vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Visst är det så men nu när någon här kopierade in artikeln så står det att listan är över de som fick bäst resultat på testerna under 2016 vilket gör att de kvittar hur bra betyg Tesla Model S skulle ha fått, den testades inte förra året och kan därför inte vara med på listan.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är världens säkraste bil?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Men jag tycker att dessa tester är lite vanskliga att dra allt för långtgående slutsatser och sammanställningar från. De är ju bara aktuella precis vid testtillfället eftersom bilarna ständigt utvecklas, och bilar som inte testas regelbundet försvinner snabbt från rankinglistorna även om de fortfarande är väldigt säkra.
Det var precis det jag menade i sista stycket jag skrev.vigge50 skrev:Visst är det så men nu när någon här kopierade in artikeln så står det att listan är över de som fick bäst resultat på testerna under 2016 vilket gör att de kvittar hur bra betyg Tesla Model S skulle ha fått, den testades inte förra året och kan därför inte vara med på listan.
Svårt att jämföra från år till år.. Och Volvo fick högsta betyget av alla 2013 när nya XC90 testades i USA.. Så vi skulle väl helt enkelt kunna konstatera att både Volvo och Tesla gör säkra bilar... Men exakt vilken som är säkrast har vi inte data på.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Men jag tycker att dessa tester är lite vanskliga att dra allt för långtgående slutsatser och sammanställningar från. De är ju bara aktuella precis vid testtillfället eftersom bilarna ständigt utvecklas, och bilar som inte testas regelbundet försvinner snabbt från rankinglistorna även om de fortfarande är väldigt säkra.
Så är det. Och vad är säkrast? Är det Euro NCAP eller de amerikanska testerna som är bäst? Det går ju inte att säga eftersom varje situation och kollision är unik.joel80 skrev:Svårt att jämföra från år till år.. Och Volvo fick högsta betyget av alla 2013 när nya XC90 testades i USA.. Så vi skulle väl helt enkelt kunna konstatera att både Volvo och Tesla gör säkra bilar... Men exakt vilken som är säkrast har vi inte data på.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Men jag tycker att dessa tester är lite vanskliga att dra allt för långtgående slutsatser och sammanställningar från. De är ju bara aktuella precis vid testtillfället eftersom bilarna ständigt utvecklas, och bilar som inte testas regelbundet försvinner snabbt från rankinglistorna även om de fortfarande är väldigt säkra.
Ett bowlingklot med förardörr som går bra att öppna efter användning. Och som inte tar eld av gnistorna mot asfalten. Jag är rätt nöjd med en bil där risken att behöva sågas ut är låg samtidigt som brandrisken är det ocksåFoluke skrev:Vad tycker t.ex. Boreno som rullade som ett bowlingklot med sin Tesla nere i Holland? Den säkerheten är "good enough fo me".