Sida 1 av 1

Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 20:28
av Bonden75
Skall köra Sollentuna - Lindvallen i morgon. Ser ut att funka att ladda fullt hemma i min S90D och köra till SuC i Mora men... Detta är min första långresa och ångesten tvingar mig just nu ut på E4 via SuC i Gävle. Vad säger ni gamla rävar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 20:33
av lator
Det är ju fritt val att köra via Gävle till Mora. 3 mil längre men snabbare vägar så blir väl ingen stor skillnad men nog tar du dig till Mora direkt om du kör enligt skyltarna.

Re: Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 20:36
av bylund
Det torde vara helt lugnt. 30 mil och mestadels långsamma vägar, utom sträckan till Enköping.
Det finns ju alternativa laddare i t ex Rättvik om det börjar kännas lite tomt i batteriet.

Jag skulle sikta på Mora i min 85:a.

Re: Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 20:39
av bylund
Eller snackar vi med takbox? Det har jag inte egen erfarenhet av, och är därmed inte lika tvärsäker om extra förbrukning av en sådan ska tas hänsyn till.

Re: Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 20:43
av Peter Holm
Jag har kört resan med takbox på vintern. Jag kör via Gävle och Mora. Enkelt, snabbt och problemfritt. Jag gillar den vägen då det inte är lika mycket "tokomkörningar" där som på alternativen. Vidare ligger Gävle riktigt bra till som första kisspaus och Mora blir sedan ett bra lunchstopp.

Re: Räckviddsångest

Postat: 18 jan 2017 21:11
av danni
Under 30 mil längs icke-motorvägar ska gå helt utan problem med en 90D tycker jag. Jag körde 31 mil över jul med min 85D och hyfsad marginal åt bägge hållen, trots att det regnade på hemvägen (vilket drar upp förbrukningen rätt markant).

Se till så du använder bilens navigator bara så kommer den räkna ut hur mycket energi du ska ha kvar när du når superchargern. Om du märker att det börjar dala för nära nollan så är det bara att du tar ner hastigheten litegranna så kan du jobba tillbaks marginalen på din sida. På så vis behöver du inte ha någon ångest alls, fram kommer du alltid.

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 01:24
av AnteF
Har du chademoadapter och
/eller typ2-kabel? Falun och Borlänge har båda gratis Chademo och typ2. Jag skulle inte köra via Gävle.

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 02:18
av Swede1
Nu är du nervös va? Ångest!

Plattan i mattan till Gävle för att suga ur batteriet max.

Sen krypkörning till Mora tills du märker att batteriet räcker, plattan i mattan igen. Sen bredställ fram till Sälen!!!

Framme på 4 tim!

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 06:09
av Bjelke
Swede1 skrev:
Nu är du nervös va? Ångest!

Plattan i mattan till Gävle för att suga ur batteriet max.

Sen krypkörning till Mora tills du märker att batteriet räcker, plattan i mattan igen. Sen bredställ fram till Sälen!!!

Framme på 4 tim!
:lol:

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 10:42
av Bonden75
Bra fart på SuC i Gävle. 387V 278A :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 11:39
av Gustafsson
Bonden75 skrev:
Bra fart på SuC i Gävle. 387V 278A :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller omräknat: 146 hästkrafter :-)

/70D

Re: Räckviddsångest

Postat: 19 jan 2017 12:02
av MSO
Ångest finns som sagt ingen anledning till. Om du ser att det tryter håller du igen lite bara. Att du inte ska komma fram är helt orimligt. Du kan ju snitta upp emot 280Wh/km om du startar med 100%.

Du har ju dessutom Borlänge - Leksand - Rättvik som backup om det va nån märklig anledning skulle börja tryta. Även om du saknar Chademo-adaptern så har du 11kW AC på alla de ställena. Och en dryg kvart på en sån laddare ger ju ändå ca 15km, vilket kan vara ett fint tillskott om det tryter. (Men det kommer det inte göra).

Längs vägen har du ju färddatorn till hjälp med förbrukningskurvan. Du kan också räkna (typical/km till mål)*187 för att se hur mycket du kan snitta. Om svaret på den ekvationen börjar nå över 300Wh/km kan du dundra på fritt typ...