Sida 1 av 1

Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 16:40
av apkungen
I Sydkorea finns en regel att om det tar längre tid än 10h att ladda en elbil via nån form av standarduttag så får den inte 18kusd i subventioner. Den officiella anledningen är att "man vill förhindra det jobbiga i att vänta så länge på att bilen ska ladda klart typ". Sjukaste jag hört. Den riktiga anledningen lär vara att de inte vill ge tesla och bud subventioner. Något som för väl är, är på väg att ändras
http://insideevs.com/south-korea-to-con ... model-s-x/

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 16:48
av far1far2
Mycket, mycket märkligt! :shock:

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 17:45
av Teslaspolen
Korkat om det är sant!

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 18:30
av LarsL
Dumma politiker om det är sant. Nästa regel blir att göra mindre bensintankar för det är så dyrt att tanka bensin :roll:

Fast jag har en lösning om Hyundai läser. Jo, ni mjukvarubegränsa batteriet till 50% när det laddas från en Schukel med medföljande laddsladd. Sedan kan man ställa om till för rangemode så får man använda resten av batteriet om man vill. :twisted:

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 21:45
av Torkel
Teslaspolen skrev:
Korkat om det är sant!
Det är sant. Reuters är ursprunget till artikeln och de har citat från flera riktiga politiker i Sydkorea varav en är motsvarande miljöminister.

Det låter ganska sannolikt att Hyundai valde en batteristorlek som garanterat får subventioner istället för att lansera en bil som kanske får subventioner vid någon oklar framtida tidpunkt.

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 21:50
av bullen
Men subventionerar dom exporterade bilar? Borde dom inte kunna ha en inhemsk modell och en exportmodell med större batteri?

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 21:52
av jonasl
Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 22:06
av Bjelke
jonasl skrev:
Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.
Mkt troligt faktist... Men varför som sagt var inte ha en med lite större batteri för export ändå, himla knepigt...

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 22:18
av Jerker
Bjelke skrev:
jonasl skrev:
Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.
Mkt troligt faktist... Men varför som sagt var inte ha en med lite större batteri för export ändå, himla knepigt...
De hade ju inte trott att batteribilen skulle bli en sån stor produkt utan tänkte sig att hybriden skulle bli den stora. Därför kanske de inte såg framför sig att de skulle kunna ha olika varianter för hemmamarknaden och export.

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?

Postat: 20 jan 2017 23:32
av Seregon
Anledningen till regeln var att politikerna ville få bilar som gemene man skulle kunna ladda på en rimlig tid, men det slog fel (för att de gjorde ett fel antagande om elbilars utveckling). De jobbar på att byta ut den mot att istället ge subventioner till bilar som kan snabbladdas. Med lite tur kan en sådan sak beslutas om i juni.