Ögongodis - Model 3-porr
Postat: 23 jan 2017 11:07
Det där är en "Gammal" inspelning. Så det är samma gammla Model 3.FredrikR skrev:Den är verkligen bra läcker!
Härligt med lite rörliga bilder. Tror ni det är en ny bil eller samma som vi sett tidigare?
Den videon är gamal så det är samma bil som visades upp sista mars förra året, tror videon kom ut förra våren. Om du kolla på Gigafactory så är de där endast klara med 4 sektioner och nu är de nästan klara med 8 vilket är ännu ett täcken på att videon är gammal men Najs video ändå.FredrikR skrev:Den är verkligen bra läcker!
Härligt med lite rörliga bilder. Tror ni det är en ny bil eller samma som vi sett tidigare?
Vem kör omkring med en massa maskerade bilar i storskalig testkörning? Det måste vara ytterst sällsynt. Har sett en maskerad bil irl i mitt liv. En BMW 7-serie utanför München.iAkita skrev:Är det ingen annan än jag som tycker att det känns ytterst märkligt att det inte kör omkring en armada av lätt maskerade Model 3 vid det här laget? Så verkar inte vara fallet, eftersom det i så fall skulle dyka upp bilder och rapporter om observationer titt-som-tätt. Till och med Faraday Futures konceptbilar har ju setts i trafik oftare än Model 3 det senaste året. Det säger ju en del… Om Tesla planerar att leverera de första bilarna redan senare i år så borde väl storskalig testning på väg ha börjat för ett bra tag sen?
Jag hoppas verkligen att de inte tänker köra med samma approach som de verkar göra med femsätes versionen av Model X, som tydligen levereras inkomplett eller i bästa fall med högst provisoriska lösningar som inte gör en enda människa glad. Det är en sak att några få entusiaster accepterar det med visst knorr (jag skulle varit en av dem). Men om de tror att de kan komma undan med att leverera 500 000 ofärdiga bilar per år till som inte kvalitetstestats till "normalbilsköpare", och förväntar sig att de ska vara lika tåmodiga, då är ju det en spikrak väg rakt ner i konkursen (som inte ens AP 1.0 skulle ha misslyckats med att följa).
Tja, om man väljer att bedöma hur test på väg går till utifrån hur många maskerade bilar man personligen sett på vägen så är det såklart inget bekymmer… Om man däremot väljer att se det i ett större perspektiv så finns det väl knappast en enda ny bilmodell som kommit ut på marknaden utan att det publicerats ”smygtagna” bilder på dem både i den officiella pressen och på diverse forum. Med det är klart, vem skulle publicera eller lägga upp en bild på en observation av Model 3 under testning, eller vara intresserad av att spekulera om den slutliga produkten? Finns väl knappast något intresse för sånt alls, eller? De som reserverat Model 3 vill gärna se gamla videos och spekulera om priser på tillval, men inte se bilder på när den senaste versionen testas?AGCF skrev:Vem kör omkring med en massa maskerade bilar i storskalig testkörning? Det måste vara ytterst sällsynt. Har sett en maskerad bil irl i mitt liv. En BMW 7-serie utanför München.iAkita skrev:Är det ingen annan än jag som tycker att det känns ytterst märkligt att det inte kör omkring en armada av lätt maskerade Model 3 vid det här laget? Så verkar inte vara fallet, eftersom det i så fall skulle dyka upp bilder och rapporter om observationer titt-som-tätt. Till och med Faraday Futures konceptbilar har ju setts i trafik oftare än Model 3 det senaste året. Det säger ju en del… Om Tesla planerar att leverera de första bilarna redan senare i år så borde väl storskalig testning på väg ha börjat för ett bra tag sen?
Jag hoppas verkligen att de inte tänker köra med samma approach som de verkar göra med femsätes versionen av Model X, som tydligen levereras inkomplett eller i bästa fall med högst provisoriska lösningar som inte gör en enda människa glad. Det är en sak att några få entusiaster accepterar det med visst knorr (jag skulle varit en av dem). Men om de tror att de kan komma undan med att leverera 500 000 ofärdiga bilar per år till som inte kvalitetstestats till "normalbilsköpare", och förväntar sig att de ska vara lika tåmodiga, då är ju det en spikrak väg rakt ner i konkursen (som inte ens AP 1.0 skulle ha misslyckats med att följa).
Men är inte det oftast rätt så mycket PR-avdelningen som ser till att det "läcks" bilder? Man kör liksom inte och tankar en illa maskerad jättehemlig bil i Arvidsjaur. Man ser nog till att tanka den inne på vintertestbanan om den verkligen är hemlig.iAkita skrev:Tja, om man väljer att bedöma hur test på väg går till utifrån hur många maskerade bilar man personligen sett på vägen så är det såklart inget bekymmer… Om man däremot väljer att se det i ett större perspektiv så finns det väl knappast en enda ny bilmodell som kommit ut på marknaden utan att det publicerats ”smygtagna” bilder på dem både i den officiella pressen och på diverse forum. Med det är klart, vem skulle publicera eller lägga upp en bild på en observation av Model 3 under testning, eller vara intresserad av att spekulera om den slutliga produkten? Finns väl knappast något intresse för sånt alls, eller? De som reserverat Model 3 vill gärna se gamla videos och spekulera om priser på tillval, men inte se bilder på när den senaste versionen testas?
Ja, den tanken har slagit mig också. Drivlina och annat borde definitivt gå att testa i en Model S skepnad. Däremot blir det svårare med saker som har med kaross och instrumentering att göra. Bromsar, kylning, smörjning, sensorer och en miljon andra saker ska också fungera felfritt under många år och tiotusentals kilometer. Dessutom ska saker som läckage, sensorers placering, ghosting, skrammel, vindbrus, däckljud, med mera, optimeras och verifieras inte bara i en vindtunnel, utan även i alla tänkbara förhållanden som kan tänkas uppstå på de marknader som bilen säljs. Ta bara en sån sak som HUD:en som det spekuleras om. Bara här i Sverige varierar temperatur, ljus och väderförhållanden något oerhört, och självklart måste bilen testas under alla de förhållandena. Samma sak på alla andra marknader som bilen kommer säljas på. Det har väl varit lite si och så med det tidigare, och det är helt ok, men för företaget Tesla skulle det vara en fullständig katastrof om det blev lika många SC besök för små och stora problem per såld bil som det är med Model S och framförallt Model X. Det är en sak med ad hoc fixar på en bil som sålts i några tusen exemplar, och en helt annan om samma sak kommer krävas på en bil som sålts i tiotusentals exemplar.bylund skrev:Men är inte det oftast rätt så mycket PR-avdelningen som ser till att det "läcks" bilder? Man kör liksom inte och tankar en illa maskerad jättehemlig bil i Arvidsjaur. Man ser nog till att tanka den inne på vintertestbanan om den verkligen är hemlig.
Tesla verkar köra en annan strategi, där de inte vill visa något än.
Det ligger nog en del i vad dstr säger också, d v s att det det kan nog testas ett och annat för 3 i skepnad av Model S också.
Här i Linköping ser man maskerade bilar lite då och då...AGCF skrev:Vem kör omkring med en massa maskerade bilar i storskalig testkörning? Det måste vara ytterst sällsynt. Har sett en maskerad bil irl i mitt liv. En BMW 7-serie utanför München.
Jag mötte en hel drös med maskerade bilar på E20 mellan Skara och Vara i förra veckan. Ingen aning vad det var för märke, det gick inte att se. Första bilen som kom var en omaskerad BMW, sen kom kanske 5-6 maskerade bilar, efter kom det en massa omaskerade Audi-bilar med stora strålkastare på taket. Alla var tyskreggade. Eftersom det är jätteförbjudet med all form av extraljus på bilar i Tyskland måste det ha varit specialbilar som tillhörde en biltillverkare såklart. Jag antar att de var på väg till Norrland för vintertester.matbl skrev:Här i Linköping ser man maskerade bilar lite då och då...AGCF skrev:Vem kör omkring med en massa maskerade bilar i storskalig testkörning? Det måste vara ytterst sällsynt. Har sett en maskerad bil irl i mitt liv. En BMW 7-serie utanför München.
Det är just det jag oroar mig för. Om bilen ska börja levereras nu i år så är det nu vintertesterna skulle ha skett. Och om så hade varit fallet så hade vi, som någon konstaterade, vetat om det. Blir det inga vintertester nu i år så blir det istället vintern 2017-2018 som de får ske. Sen ska lämpliga lösningar på eventuella problem hittas, underleverantörer bytas ut eller justera sin tillverkning av komponenter, och kanske till och med produktionslinan justeras. Och sen är det dags för en ny omgång tester för att se att problemen verkligen lösts.mati skrev:Jag mötte en hel drös med maskerade bilar på E20 mellan Skara och Vara i förra veckan. Ingen aning vad det var för märke, det gick inte att se. Första bilen som kom var en omaskerad BMW, sen kom kanske 5-6 maskerade bilar, efter kom det en massa omaskerade Audi-bilar med stora strålkastare på taket. Alla var tyskreggade. Eftersom det är jätteförbjudet med all form av extraljus på bilar i Tyskland måste det ha varit specialbilar som tillhörde en biltillverkare såklart. Jag antar att de var på väg till Norrland för vintertester.
Det var "pencils down" i juli 2016. Testerna gjordes allts senast vintern 2015/2016 i så fall. Mekanik är inte som mjukvara där det bara är att batcha på en bugg fix. Om de skulle göra ändringar av tillverkningslinan nu skulle innebära stora förseningar och så går det inte att lägga upp produktutvecklingen.iAkita skrev:
Det är just det jag oroar mig för. Om bilen ska börja levereras nu i år så är det nu vintertesterna skulle ha skett. Och om så hade varit fallet så hade vi, som någon konstaterade, vetat om det. Blir det inga vintertester nu i år så blir det istället vintern 2017-2018 som de får ske. Sen ska lämpliga lösningar på eventuella problem hittas, underleverantörer bytas ut eller justera sin tillverkning av komponenter, och kanske till och med produktionslinan justeras. Och sen är det dags för en ny omgång tester för att se att problemen verkligen lösts.
Det känns med andra ord som om vi kommer få vänta till andra halvan av 2018 (som tidigast) innan produktionen kommer igång ordentligt. Om Tesla inte tänkt sig att börja sälja helt otestade bilar vill säga, men det har jag svårt att tänka mig. Det skulle vara ekonomiskt självmord för ett litet företag med knappa ekonomiska resurser att riskera återkallning och garantireparationer på hundratusentals bilar. Händer det är inte konkursen långt borta.
Jag håller med, och det är det som gör mig bekymrad. Det finns absolut ingenting som tyder på att det gjordes några tester vintern 2015/2016. Vid den tiden verkar de inte ha haft mer än ett par prototyper och en lermodell med numera slokande backspeglar att visa upp. Vad värre är, inte mycket mer verkar ha hänt sen dess på testfronten. Så framförallt din sista mening är nog allt för insiktsfylld. Eller också har de helt enkelt inte haft tillräckligt med pengar för att köra ordentliga tester och är tvungna att chansa på att släppa bilen otestad.LarsL skrev:Det var "pencils down" i juli 2016. Testerna gjordes allts senast vintern 2015/2016 i så fall. Mekanik är inte som mjukvara där det bara är att batcha på en bugg fix. Om de skulle göra ändringar av tillverkningslinan nu skulle innebära stora förseningar och så går det inte att lägga upp produktutvecklingen.iAkita skrev:
Det är just det jag oroar mig för. Om bilen ska börja levereras nu i år så är det nu vintertesterna skulle ha skett. Och om så hade varit fallet så hade vi, som någon konstaterade, vetat om det. Blir det inga vintertester nu i år så blir det istället vintern 2017-2018 som de får ske. Sen ska lämpliga lösningar på eventuella problem hittas, underleverantörer bytas ut eller justera sin tillverkning av komponenter, och kanske till och med produktionslinan justeras. Och sen är det dags för en ny omgång tester för att se att problemen verkligen lösts.
Det känns med andra ord som om vi kommer få vänta till andra halvan av 2018 (som tidigast) innan produktionen kommer igång ordentligt. Om Tesla inte tänkt sig att börja sälja helt otestade bilar vill säga, men det har jag svårt att tänka mig. Det skulle vara ekonomiskt självmord för ett litet företag med knappa ekonomiska resurser att riskera återkallning och garantireparationer på hundratusentals bilar. Händer det är inte konkursen långt borta.