Tesla tvåa i anseendeligan
Postat: 25 jan 2017 22:23
Trevlig nyhet!
Tesla tvåa i anseendeligan
När svenskarna tycker till om bilarnas varumärken hamnar Volvo i topp vad gäller anseende. Tesla rycker ifrån när det handlar om miljö och hållbarhet, men lider av att inte vara så känt.
I en studie från Stockholm Business School vid Stockholms universitet har över 2 000 personer mellan 18–74 år rankat 16 bilmärken ur olika aspekter. Personerna är slumpvis utvalda, men har haft kännedom om bilmärkena som de tillfrågats om.
”Vi har i flera år gjort studier om synen på hållbara varumärken och har nu för första gången tagit in bilmärken. Det är intressant med bilar eftersom de spelar en viktig roll i klimatutmaningen”, säger forskaren Tony Apéria som är ansvarig för studien.
Utifrån svaren har märkena rankats i ett anseendeindex från 0–100 där Volvo hamnar först med 73, Tesla tvåa med 70 och Mercedes trea med 67. Flera dimensioner vägs in – personlighet, kompetens, förtroende och ansvar/etik.
I studien har man också mätt hur olika bilmärken upplevs profilera sig inom miljö- och klimat, även där med ett index i skala 0–100.
Volvo är starkast vad gäller personlighet och förtroende, men ligger lägre på miljöområdet även om man är näst högst efter Tesla.
I botten av anseendelistan ligger Renault, Peugeot och Opel.
”De upplevs inte ha någon stark personlighet utan känns bleka”, säger Tony Apéria.
Volkswagen har svärtats av avgasfusket och hamnar näst sist när intervjupersonerna bedömer märkets känsla för miljö- och klimat. Vid frågor om varför man är negativ till märket är det vanligaste svaret att VW varit inblandat i skandaler och ses som oärliga.
Men intervjupersonernas inställning återspeglas inte i försäljningsstatistiken. Under 2016 slog VW:s försäljning i Sverige rekord, marknadsandelen ökade och VW Golf blev bäst sålda modell.
Vad gäller hur märket kopplas till miljöhänsyn är endast ett märke sämre än VW – Porsche, som också ingår i Volkswagenkoncernen.
”Porsche förknippas mer med nöjeskörning och inte med miljö i första hand. Prestige, maktkänsla, snygg design, frihet och spänning är egenskaper märket associeras med. Där finns inget som har med samhällsnytta och miljöansvar att göra”, säger Tony Apéria.
Snudd på motsatsen är Toyota där märkets miljöarbete lyfts fram när olika egenskaper listas. Det japanska märket, som var pionjärer med elhybriden Prius och nu satsar på bränsleceller, ligger på sjätteplats i anseendelistan, men trea vad gäller miljö.
I studien har det även funnits frågor om man ser positivt eller negativt på märket. Porsche är ett märke som över 30 procent gärna vill ha. De anser att Porsche har en positiv personlighet. Men ännu större andel känner i stället tvärtom. Porsche är det märke som har högst andel som anser att märket har negativ personlighet, det vill säga att inte kan tänka sig det märket.
För Volvo så är nästan 60 procent positiva, och endast 12 procent negativa, medan 34 procent är neutrala.
Men det finns saker som inte uppskattas med Volvo också. Att märket känns tråkigt och inte har tillräcklig status är några av anledningarna till varför man väljer bort det.
På minuskontot för Tesla och Mercedes finns att de upplevs ha höga priser och dyr service.
På miljöområdet utklassar Tesla med sina snabba eldrivna bilar alla de andra märkena.
”Det märks att Tesla har lyckats med sin miljöimage”, säger Tony Apéria.
I den stora varumärkesstudien med 190 svenska företag hamnar Tesla i topp när det handlar om vilka som talar med en tydlig röst om hållbarhet.
Däremot ligger det amerikanska elbilsmärket lågt vad gäller kännedom. Under 60 procent känner till Tesla. Volvo har nästan 100 procent. Inte så konstigt med tanke på att Volvo är det märke med högst marknadsandel i Sverige. Var femte ny bil som säljs är en Volvo.
Karin Olander
karin.olander@di.se
Tesla tvåa i anseendeligan
När svenskarna tycker till om bilarnas varumärken hamnar Volvo i topp vad gäller anseende. Tesla rycker ifrån när det handlar om miljö och hållbarhet, men lider av att inte vara så känt.
I en studie från Stockholm Business School vid Stockholms universitet har över 2 000 personer mellan 18–74 år rankat 16 bilmärken ur olika aspekter. Personerna är slumpvis utvalda, men har haft kännedom om bilmärkena som de tillfrågats om.
”Vi har i flera år gjort studier om synen på hållbara varumärken och har nu för första gången tagit in bilmärken. Det är intressant med bilar eftersom de spelar en viktig roll i klimatutmaningen”, säger forskaren Tony Apéria som är ansvarig för studien.
Utifrån svaren har märkena rankats i ett anseendeindex från 0–100 där Volvo hamnar först med 73, Tesla tvåa med 70 och Mercedes trea med 67. Flera dimensioner vägs in – personlighet, kompetens, förtroende och ansvar/etik.
I studien har man också mätt hur olika bilmärken upplevs profilera sig inom miljö- och klimat, även där med ett index i skala 0–100.
Volvo är starkast vad gäller personlighet och förtroende, men ligger lägre på miljöområdet även om man är näst högst efter Tesla.
I botten av anseendelistan ligger Renault, Peugeot och Opel.
”De upplevs inte ha någon stark personlighet utan känns bleka”, säger Tony Apéria.
Volkswagen har svärtats av avgasfusket och hamnar näst sist när intervjupersonerna bedömer märkets känsla för miljö- och klimat. Vid frågor om varför man är negativ till märket är det vanligaste svaret att VW varit inblandat i skandaler och ses som oärliga.
Men intervjupersonernas inställning återspeglas inte i försäljningsstatistiken. Under 2016 slog VW:s försäljning i Sverige rekord, marknadsandelen ökade och VW Golf blev bäst sålda modell.
Vad gäller hur märket kopplas till miljöhänsyn är endast ett märke sämre än VW – Porsche, som också ingår i Volkswagenkoncernen.
”Porsche förknippas mer med nöjeskörning och inte med miljö i första hand. Prestige, maktkänsla, snygg design, frihet och spänning är egenskaper märket associeras med. Där finns inget som har med samhällsnytta och miljöansvar att göra”, säger Tony Apéria.
Snudd på motsatsen är Toyota där märkets miljöarbete lyfts fram när olika egenskaper listas. Det japanska märket, som var pionjärer med elhybriden Prius och nu satsar på bränsleceller, ligger på sjätteplats i anseendelistan, men trea vad gäller miljö.
I studien har det även funnits frågor om man ser positivt eller negativt på märket. Porsche är ett märke som över 30 procent gärna vill ha. De anser att Porsche har en positiv personlighet. Men ännu större andel känner i stället tvärtom. Porsche är det märke som har högst andel som anser att märket har negativ personlighet, det vill säga att inte kan tänka sig det märket.
För Volvo så är nästan 60 procent positiva, och endast 12 procent negativa, medan 34 procent är neutrala.
Men det finns saker som inte uppskattas med Volvo också. Att märket känns tråkigt och inte har tillräcklig status är några av anledningarna till varför man väljer bort det.
På minuskontot för Tesla och Mercedes finns att de upplevs ha höga priser och dyr service.
På miljöområdet utklassar Tesla med sina snabba eldrivna bilar alla de andra märkena.
”Det märks att Tesla har lyckats med sin miljöimage”, säger Tony Apéria.
I den stora varumärkesstudien med 190 svenska företag hamnar Tesla i topp när det handlar om vilka som talar med en tydlig röst om hållbarhet.
Däremot ligger det amerikanska elbilsmärket lågt vad gäller kännedom. Under 60 procent känner till Tesla. Volvo har nästan 100 procent. Inte så konstigt med tanke på att Volvo är det märke med högst marknadsandel i Sverige. Var femte ny bil som säljs är en Volvo.
Karin Olander
karin.olander@di.se