Sida 1 av 1
Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 11:54
av Fredriksv
Hej!
Kollade på skoj upp Bylunds bil (foto från Sondell) samt Bengts bil (bild på Blocket) i Trafikregistret. Båda verkar ju vara S85-modellen. Hos Transportstyrelsens tekniska data är Tesla Model S registrerad med 69kW motoreffekt. Hur kan det komma sig? 371 hk blir inte 69kW om jag inte är helt fel ute.
Såg också att båda bilarna är registrerade för 4 passagerare. Verkar ju vettigt om man inte som i Bengts fall har bakåtvända stolar. Räknas inte den typen av stolar?
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 12:39
av bylund
Fredriksv skrev:Hej!
Tesla Model S registrerad med 69kW motoreffekt. Hur kan det komma sig? 371 hk blir inte 69kW om jag inte är helt fel ute.
Haha, man kanske ska maska registreringsskylten så att man inte blir nätstalkad

69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under en timme, och det är det den är typad för.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 12:40
av mickeisol
Och det måste ju vara välgörande när det gäller att försäkra bilen.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 12:57
av Fredriksv
bylund skrev:
Haha, man kanske ska maska registreringsskylten så att man inte blir nätstalkad

69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under en timme, och det är det den är typad för.
Det bringar ju perfekt klarhet i frågan tackar så mycket... Hmm, jag tyckte det verkade som om du bad om lite stalking

, fotat nya bilen från 3 olika håll och lagt upp.

Grattis till bilen. Jag väntar på min! Jäkligt spännande ska det bli...
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 21:14
av TiborBlomhall
Fredriksv skrev:Hos Transportstyrelsens tekniska data är Tesla Model S registrerad med 69kW motoreffekt. Hur kan det komma sig? 371 hk blir inte 69kW om jag inte är helt fel ute.
Tesla Modell S motor kan leverera sin toppeffekt endast några minuter. 69 kW är effekten den klarar leverera längre tid (timmar).
Re: Sv: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 21:52
av Fredriksv
Någon som vet vad nya P85D är typad till för dom som har velat köra bana?
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 28 nov 2014 21:55
av lator
TiborBlomhall skrev:Fredriksv skrev:Hos Transportstyrelsens tekniska data är Tesla Model S registrerad med 69kW motoreffekt. Hur kan det komma sig? 371 hk blir inte 69kW om jag inte är helt fel ute.
Tesla Modell S motor kan leverera sin toppeffekt endast några minuter. 69 kW är effekten den klarar leverera längre tid (timmar).
Och hur länge kan en Leaf leverera 80 kW? Den har den effekten angiven enligt Transportstyrelsen. Samma med E-Up, E-Golf, Zoe m.fl. Den enda som inte har maxeffekten angiven är BMW i3 som egentligen ger 120 kW men anges till 75 kW!
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 29 nov 2014 09:56
av TiborBlomhall
Det är inte transportstyrelsen som mäter bilarnas effekt utan de använder sig av värdena biltillverkarna uppger. Sedan kan sanningshalten emellan dem variera.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 29 nov 2014 10:10
av LarsL
...och Tesla behöver inte skryta med effekt. Dessutom måste Nissan skriva något för att det inte ska bli pinsamt.
Tala om att mustachen kommer fladdra av förvåning när byråkraten på Transportstyrelen sätter sig i en P85D för första gången.

Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 29 nov 2014 12:44
av TiborBlomhall
D modellerna kommer dock troligtvis att få mycket högre värde iom att då räknas hur mycket effekt BÅDA motorerna tillsammans kontinuerligt kan lämna ifrån sig.
Vilket väl medför att D-modellernas förmånsvärde blir mycket högre... Även 85D-s, vilket kanske inte alla som har beställt en räknat med.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 29 nov 2014 13:48
av kanylbullen
Det vore onekligen tråkigt, men eftersom bakre motorn har halva effekten mot S85 så borde det inte bli någon dubblering av typeffekten.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 29 nov 2014 14:06
av mahulkp
Förmånsvärdet baseras enbart på pris idag så effekten har ingen påverkan på det. I utredningen kring nytt förmånsskattesystem 2016 finns ett alternativ dom bygger på CO2 utsläpp vilket skulle ge noll i förmånsvärde för elbilar

Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 30 nov 2014 14:40
av Wahll
Tänker du inte på bonus/malus systemet? Då är 120g co2 noll gränsen. Allt under det får bonus och allt över får skatt dock max 40000sek.
Re: Transportstyrelsen Model S
Postat: 30 nov 2014 17:45
av mahulkp
Förslaget avser även förändrade förmånsvärden där det ena alternativet är co2-baserat.