Sida 1 av 1
Kvd
Postat: 31 jan 2017 18:18
av Remuz
Det har diskuterats förr hur Kvd skriver ner bilarna de får in en hel del. Jag har nu fått protokoll från testerna av min Toyota och dom har misslyckats med det mesta.
* Passagerarairbag ej avstängningsbar (ok, den var avstängd tom när jag lämnade in bilen som är från 2014, öppnar man dörren ser man det stora röda nyckelhålet där man kör i nyckeln för att slå av och på)
* Servicebok saknas, ingen service utförd (protokollen låg i handskfacket, Toyota har haft digital servicebok i 8år, hur kan man inte veta det?)
* Dragkroksnyckel saknas (nej, jag lämnade den i handskfacket som det stod i pappren jag fick)
* Servicelampa lyser (detta är den skönaste, när jag lämnade in den lyste ingen servicelampa så vad har dom gjort med bilen?!)
Det blir spännande när auktionen kommer upp vid 20 hur många av felen dom åtgärdat i protokollet efter att jag påpekade. Känns som det var en 12årig PRAO som testade bilen.
Re: Kvd
Postat: 31 jan 2017 18:57
av LarsL
Ja, de skriver ner bilar.
Ska bli spännade att se om de tar åt sig av dina kommentarer.
Re: Kvd
Postat: 31 jan 2017 21:01
av Delta
Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Re: Kvd
Postat: 31 jan 2017 21:05
av LarsL
Delta skrev:Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Netbil har varit ganska hopplösa när jag försökt köpa där. Skulle bara köpa begangnad via KVD.
Re: Kvd
Postat: 31 jan 2017 21:15
av Remuz
Delta skrev:Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Testade netbil förra gången, även garantibil. Sämst var netbil. Sämre än Kvd. Slutade med att jag sålde via blocket själv den gången
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 06:35
av Bjelke
Remuz skrev:Det har diskuterats förr hur Kvd skriver ner bilarna de får in en hel del. Jag har nu fått protokoll från testerna av min Toyota och dom har misslyckats med det mesta.
* Passagerarairbag ej avstängningsbar (ok, den var avstängd tom när jag lämnade in bilen som är från 2014, öppnar man dörren ser man det stora röda nyckelhålet där man kör i nyckeln för att slå av och på)
* Servicebok saknas, ingen service utförd (protokollen låg i handskfacket, Toyota har haft digital servicebok i 8år, hur kan man inte veta det?)
* Dragkroksnyckel saknas (nej, jag lämnade den i handskfacket som det stod i pappren jag fick)
* Servicelampa lyser (detta är den skönaste, när jag lämnade in den lyste ingen servicelampa så vad har dom gjort med bilen?!)
Det blir spännande när auktionen kommer upp vid 20 hur många av felen dom åtgärdat i protokollet efter att jag påpekade. Känns som det var en 12årig PRAO som testade bilen.
Låter ju mer som att dom blandat ihop den med ngn annan bil ju, eller inte ens testat bilen alls

Helt oacceptabelt
Om dom ska (ge sken av?) att vara mest professionella i branschen så borde detta vara en omöjlighet lixom
Hur gick det sedan?
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 07:53
av Jerka
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 08:13
av e5m1r
De kan ju inte alla bilar utrustning blir fel
På min bil BMW 6 så anmärkte de att lådan hugger i växlarna när man växlar i med paddlar i sport läge

Det är liksom hela grejen växeln ska in fort som satan inga mjuka övergångar
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 08:35
av +46
Jerka skrev:Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 08:39
av Johnalm
+46 skrev:Jerka skrev:Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...

Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 08:51
av Swede1
Johnalm skrev:+46 skrev:Jerka skrev:Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...

Jag hade.inga problem med.konstigt folk som ringde, var inget jätteintresse öht.
Kom en och tittade som senare köpte bilen. Mkt seriös, men blev nog en dags jobb. En enkel bilmodell men fin.
Kanske annorlunda beroende på bilmodell och prisklass?
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 09:13
av danni
Jerka skrev:Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Mitt intryck är att det är långt jobbigare än så. Det är jobbigt nog att sälja en telefon på Blocket, liksom. Dessutom kan det finnas komplicerande faktorer. Har man en leasad företagsbil som är värd flera hundra tusen så går komplexiteten upp rätt rejält. Du måste ha tungan rätt i mun för att få rätt på pappersarbetet med att hävda leasingspärren, lösa leasingen, och byta ägarskapet, och dessutom lyckas hantera allt gentemot köparens finansieringsbolag. Och säljer du som företag till en privatperson så blir du dessutom skyldig enligt konsumentköplagen att hantera alla reklamationer köparen kan tänkas ha i tre år framåt.
Jämför det med att bara köra bilen till KVD, lämna över nycklarna, och sen glömma bort den. Avräkningsnota och pengar på kontot några veckor senare. Sjukt smidigt, klart värt mycket, och jag tycker faktiskt de får ut rätt bra priser för bilarna överlag, inte säker på att jag hade kunnat få så mycket mer själv via Blocket. Det jag jämför med är snarare att lämna bilen i inbyte till en handlare, och då är KVD nästan lika smidigt men man får mer betalt (sist jag utvärderade bägge alternativen fick jag 30 000 kr mer för att gå via KVD).
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 09:33
av bullen
Håller med bägge sidor beroende på förutsättningar. Privat är blocket helt klart att föredra. Att sälja en leasingbil med restvärde kvar är inte lika enkelt.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 10:41
av Jerka
Tack för bra svar! Då förstår jag varför det kan vara värt att använda dessa företag.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 11:32
av Legato
Jerka skrev:Tack för bra svar! Då förstår jag varför det kan vara värt att använda dessa företag.
En viktig faktor tycker jag är att kvd, bilförmedlingen mfl erbjuder finansiering. Är ju svårt att lösa det privat och gör man inte det så reduceras ju antalet potentiella köpare drastiskt. Dessutom vill ju en del ha garanti, det går ju förvisso att erbjuda via Blocket men det äter ju i så fall upp flera tusen av de där 10.000:- man tänkte spara från början.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 11:38
av Toja
Jag sålde min förra bil via KVD.
Det gick alldeles utmärkt. Fick bättre betalt ön jag trodde
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 11:43
av Legato
Kan tillägga att jag har en bil ute på kvd nu. De skriver inte bara ner bilar, de skriver upp dem ibland också tyvärr. Jag köpte den nämligen därifrån med ett par odokumenterade fel, orkade dock aldrig strida om det.
Mitt intryck är att de blivit för dominanta. De kvder jag besökt på sista tid har varit proppfulla av bilar att sälja. Tror att de blivit slarviga med tiden pga att konkurrensen är så svag inom nischen.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 17:33
av mahulkp
+46 skrev:Jerka skrev:Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
Sålde min MS i somras via blocket. Inga beskymmer gjorde en fin förtjänst och en nöjd köpare. Inte ett samtal med skamliga förslag.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 17:40
av SR-71-BlackBird
Sälj på blocket, är inte så besvärligt. Överföring mellan två olika banker görs fyra gånger per dag idag, så betalningen är inte heller nåt problem.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 18:33
av Tars
Jag lämnar in alla våra bilar på Enbbil i Vallentuna. Proffsigt och snabbt. Rekommenderas.
Re: Kvd
Postat: 01 feb 2017 18:49
av Remuz
Status nu är att jag får ta en halv dag ledigt imorgon och åka till Åkersberga. Kvd hävdar att jag inte lämnat in grejer samt att bilens servicelampa var igång när jag lämnade den, jag hävdar motsatsen.
Om vi inte är överens imorgon kommer jag upprätta polisanmälan om stöld (nycklar och papper) samt skadegörelse (servicelampa).
Jag dokumenterar just nu allt noggrant och bokför tid jag inte debiterar på jobbet så Kvd kan betala det.
Juristerna på jobbet sa att det nog är hopplöst då det är ord mot ord men ju mer anmälningar dom får på sig desto bättre för statistiken.
Förutom detta måste jag givetvis kontakta ARN, men min förhoppning är att dom erkänner sina brister imorgon, åtgärdar dom och sedan säljer dom bilen så jag slipper ha med dom att göra mer.
Re: Kvd
Postat: 02 feb 2017 11:17
av Remuz
När jag var där idag hittade man plötsligt serviceprotokollen. Lite magi sådär när man har en arg kund i receptionen.
Saknas nu, nyckel dragkrok.
Servicelampa lyser.
En chef ska ringa senare i eftermiddag alt imorgon förmiddag och diskutera en lösning. Jag ser två lösningar
1) Sälja utan att tala om felen och sedan lösa det med köparen
2) Sälja och addera på en rejäl hög pengar i handen till mig
Re: Kvd
Postat: 02 feb 2017 12:55
av widell
Hur menar du att KVD är ansvariga för att service-lampan börjat lysa? Betyder inte den bara att det snart är dags för service?
Re: Kvd
Postat: 02 feb 2017 14:10
av Remuz
widell skrev:Hur menar du att KVD är ansvariga för att service-lampan börjat lysa? Betyder inte den bara att det snart är dags för service?
Bilen är servad enligt bok, det är 1400mil kvar till nästa (alt 6mån). Den lyste inte i min ägo, men nu lyser den efter 10d hos KVD.
KVD har kommit till en bra ok lösning för mig nu dock. När jag fick prata med chefer så var kundbemötandet bra.