Nissan Leaf 30KWh Acenta - 2999kr mån (2000 mil/24 mån, 2 års fri service, 4 vinterhjul)
Renault Zoe Life 22KWh 2890kr mån (1000 mil/år, 36 mån, 3 år fri service, 4 vinterhjul, FlexiCharge-kabel, Clever 11 kW laddbox)
BMW i3 94Ah Comfort Edition - 4491kr mån (3000 mil, 36 mån)
Hyundai Ioniq Electric - 4399kr mån (4500 mil, 36 mån)
Vilken är det bästa alternativet tror ni?
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 21:46
av bylund
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 21:50
av sch123
bylund skrev:
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Tänkte att man skulle kunna ersätta mammas 09' golf med en elbil. Hon kör cirka 800 mil om året, inga långa sträckor oftast. Till affären och tillbaka, ibland till stan osv. Bor i södra Norrland så duglig räckvidd och anpassad för nordiska klimatet är ett måste.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 22:06
av LarsL
sch123 skrev:
bylund skrev:
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Tänkte att man skulle kunna ersätta mammas 09' golf med en elbil. Hon kör cirka 800 mil om året, inga långa sträckor oftast. Till affären och tillbaka, ibland till stan osv. Bor i södra Norrland så duglig räckvidd och anpassad för nordiska klimatet är ett måste.
Hur långt är det till affären och staden?
Ioniq har jag hört att det går att få olika pris på beroende på vilken återförsäljare man kontaktar, ett tips.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 22:07
av e5m1r
Varför inte zoe med det stora batteriet ?
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 22:43
av sch123
LarsL skrev:
sch123 skrev:
bylund skrev:
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Tänkte att man skulle kunna ersätta mammas 09' golf med en elbil. Hon kör cirka 800 mil om året, inga långa sträckor oftast. Till affären och tillbaka, ibland till stan osv. Bor i södra Norrland så duglig räckvidd och anpassad för nordiska klimatet är ett måste.
Hur långt är det till affären och staden?
Ioniq har jag hört att det går att få olika pris på beroende på vilken återförsäljare man kontaktar, ett tips.
Om jag säger så här: hon kör typiskt sett inte längre än 70km på en dag som värst. Oftast mindre än så. Butiken är nära, ett par kilometer bara. Stan, ungefär 20km.
Vill också gärna veta vad man borde tänka på när det kommer till privatleasing. Lönar det sig att byta ut en gammal bil till förmån för att privatleasa eller blir det dyrt i längden?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 02 feb 2017 22:54
av vigge50
sch123 skrev:
LarsL skrev:
sch123 skrev:
bylund skrev:
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Tänkte att man skulle kunna ersätta mammas 09' golf med en elbil. Hon kör cirka 800 mil om året, inga långa sträckor oftast. Till affären och tillbaka, ibland till stan osv. Bor i södra Norrland så duglig räckvidd och anpassad för nordiska klimatet är ett måste.
Hur långt är det till affären och staden?
Ioniq har jag hört att det går att få olika pris på beroende på vilken återförsäljare man kontaktar, ett tips.
Om jag säger så här: hon kör typiskt sett inte längre än 70km på en dag som värst. Oftast mindre än så. Butiken är nära, ett par kilometer bara. Stan, ungefär 20km.
Vill också gärna veta vad man borde tänka på när det kommer till privatleasing. Lönar det sig att byta ut en gammal bil till förmån för att privatleasa eller blir det dyrt i längden?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om hon har en gammal bil och endast kör 800 mil om året så har jag svårt att tro att hon lägger runt 2500 kr/månad och därmed tror jag det blir dyrare för henne att byta till elbil jämfört med att behålla sin gamla.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 06:23
av Bjelke
vigge50 skrev:
sch123 skrev:
LarsL skrev:
sch123 skrev:
bylund skrev:
Berätta gärna hur du ska använda bilen också, då de är olika bra på olika saker.
Tänkte att man skulle kunna ersätta mammas 09' golf med en elbil. Hon kör cirka 800 mil om året, inga långa sträckor oftast. Till affären och tillbaka, ibland till stan osv. Bor i södra Norrland så duglig räckvidd och anpassad för nordiska klimatet är ett måste.
Hur långt är det till affären och staden?
Ioniq har jag hört att det går att få olika pris på beroende på vilken återförsäljare man kontaktar, ett tips.
Om jag säger så här: hon kör typiskt sett inte längre än 70km på en dag som värst. Oftast mindre än så. Butiken är nära, ett par kilometer bara. Stan, ungefär 20km.
Vill också gärna veta vad man borde tänka på när det kommer till privatleasing. Lönar det sig att byta ut en gammal bil till förmån för att privatleasa eller blir det dyrt i längden?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om hon har en gammal bil och endast kör 800 mil om året så har jag svårt att tro att hon lägger runt 2500 kr/månad och därmed tror jag det blir dyrare för henne att byta till elbil jämfört med att behålla sin gamla.
Precis inte en chans att man kan räkna hem det med hjälp av månadskostnaden, man måste i det fallet isf även ta hänsyn till att hon får en helt ny bil och att den gamla knappast kommer att hålla i i evighet
sas, hon måste ju förr eller senare köpa en annan (ny?) bil oavsett, och DEN skulle ju kosta en slant iaf
Skatten på en Golf är väl kanske inte så ofantligt hög heller men det är ingen alls på en elbil (ok typ nån hundring i reg.avgift typ), och skulle hon köpa en ny fossilare så kan det bli ännu högre skatt...
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Ionic verkar många gilla nu, men i dagsläget saknar den en app för att kolla så att laddningen funkar som den ska eller att slå på värmen innan man ska iväg (vilket jag kan tänka mig vore mkt uppskattat av henne).
Om ni har möjlighet så tycker jag att ni ska provköra alla tänkbara kandidater oxo, det kan mkt väl fälla avgörandet sas
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 07:20
av Jerker
Bjelke skrev:
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Skulle man inte klara 70 km med en Zoe med lilla batteriet? Det påståendet måste jag dementera. För att komma ner i en så kort räckvidd måste man köra i typ 140 i under -10 grader. 70 km året runt är inga som helst problem för ett normalt körsätt.
Den enda invändningen mot en ny Zoe Life är att den inte har sätesvärme. För mig är det en sån komfortpryl som jag inte skulle vilja vara utan. Med det nya modellprogrammet av Zoe så finns det lilla batteriet bara som Life och utrustningspaketen Intense och Bose är alltså inte tillgängliga för den varianten.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 07:25
av LarsL
Bjelke skrev:
...
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Priset (2990kr/mån) ovan var för 30kWh Leafen och den klarar 70km alla dagar.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 08:18
av Mickep
En bil är den sämsta investering man kan göra.
Det står ingenting om budget eller vad kostnaden är idag. Det sägs att kostnaden är 30kr per mil (Motormännen ) så det gör 210 kr per dag låt säga att det går 20 bildagar på en månad det blir då 4200kr/mån.(vid 7mil/dag)
Antar att det går att ladda hemma och där blir då kostnaden 2kr/mil 14*20 =280
Budgeten blir då 4200-280=3920 kr/mån.
Man kan också jämföra med att köpa, men risken är att elbilarna pris och räckvidd kommer att bli dramatiskt bättre inom kort.
Idag är det svårt att räkna hem en elbil sett ur enbart ekonomisk synvinkel om man är hederlig.
Det kan komma krav på laddstation m.m i framtiden så ägandekostnad kan bli högre än räknat.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 08:21
av EnTraktor
Min Tesla är den bästa investering jag gjort. Köpte för 820k, värd 780k efter 2 år
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 08:37
av Jerker
Ju mer man kör, desto mer tjänar man på att byta till elbil.
När jag gick över från en gammal Volvo 740 till en Zoe med 2500-3000 mil per år så ökade min månadskostnad bara med c:a 1200. Detta eftersom den gamla bilen i praktiken inte hade mer än 1-2 kr/mil i kapital- och underhållskostnad men en bensinkostnad på literpriset, dvs. 14-16:-/mil. Hade jag haft en nyare bil med en högre kapitalkostnad så hade jag t.o.m. gått plus på att byta till elbil.
Jag privatleasar också Zoen eftersom jag ansåg att det inte var värt att köpa en bil som jag från början avsåg att göra mig av med ganska snart. Nu när elbilsutvecklingen går så snabbt så ville jag inte sitta med en osäljbar bil när bättre elbilar som jag hellre vill ha finns på marknaden. När model 3 kommer tänker jag köpa den, för
jag ser den som såpass hållbar att det kommer att löna sig.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 09:22
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Skulle man inte klara 70 km med en Zoe med lilla batteriet? Det påståendet måste jag dementera. För att komma ner i en så kort räckvidd måste man köra i typ 140 i under -10 grader. 70 km året runt är inga som helst problem för ett normalt körsätt.
Den enda invändningen mot en ny Zoe Life är att den inte har sätesvärme. För mig är det en sån komfortpryl som jag inte skulle vilja vara utan. Med det nya modellprogrammet av Zoe så finns det lilla batteriet bara som Life och utrustningspaketen Intense och Bose är alltså inte tillgängliga för den varianten.
Jag tänkte mest på att hon antagligen inte kör 70km i sträck och en rejäl vinterdag blir det faktiskt tufft med tom 70km med dom små batterierna, fast just Zoen kanske klarar sig bättre än Leafen iaf
utifrån min blygsamma erfarenhet av Zoen (din är ju avsevärt mkt större för Zoe).
Inte länge sedan jag bara kom 6,6 mil när det var svinkallt ute och då stannade jag bara en gång där bilen hann bli kall, och när vi kom hem var det bara en "plupp" kvar på mätaren (max en mil kvar).
Vi körde inte över 90 km/h en enda gång då...
Min har förvisso inte värmepump men det blir nästan ingen skillnad när det är riktigt kallt ändå.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 09:23
av Bjelke
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
...
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Priset (2990kr/mån) ovan var för 30kWh Leafen och den klarar 70km alla dagar.
Ja då är det en enkel match såklart
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 14:18
av iAkita
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Skulle man inte klara 70 km med en Zoe med lilla batteriet? Det påståendet måste jag dementera. För att komma ner i en så kort räckvidd måste man köra i typ 140 i under -10 grader. 70 km året runt är inga som helst problem för ett normalt körsätt.
Den enda invändningen mot en ny Zoe Life är att den inte har sätesvärme. För mig är det en sån komfortpryl som jag inte skulle vilja vara utan. Med det nya modellprogrammet av Zoe så finns det lilla batteriet bara som Life och utrustningspaketen Intense och Bose är alltså inte tillgängliga för den varianten.
Jodå, Zoe Life har visst eluppvärmda säten och har haft sen R240 modellen introducerdes har jag för mig. Dock bara fram. Men jag håller med dig om räckvidden. Man får nog verkligen försöka så mycket man kan om man inte ska komma 70 km året runt.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 15:03
av Jerker
iAkita skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Om man tänker att hon vill kunna köra 70km på en dag utan att behöva ladda under dagen och dessutom året runt utan att komma hem med typ 2km kvar i räckvidd så går faktiskt både Leafen och Zoe med lilla
batteriet bort Men dom båda finns ju med lite större batteri Då blir oxo en jämförelse med dom två andra alternativen lite mer rättvis (dom blir ju lite dyrare)...
Skulle man inte klara 70 km med en Zoe med lilla batteriet? Det påståendet måste jag dementera. För att komma ner i en så kort räckvidd måste man köra i typ 140 i under -10 grader. 70 km året runt är inga som helst problem för ett normalt körsätt.
Den enda invändningen mot en ny Zoe Life är att den inte har sätesvärme. För mig är det en sån komfortpryl som jag inte skulle vilja vara utan. Med det nya modellprogrammet av Zoe så finns det lilla batteriet bara som Life och utrustningspaketen Intense och Bose är alltså inte tillgängliga för den varianten.
Jodå, Zoe Life har visst eluppvärmda säten och har haft sen R240 modellen introducerdes har jag för mig. Dock bara fram. Men jag håller med dig om räckvidden. Man får nog verkligen försöka så mycket man kan om man inte ska komma 70 km året runt.
OK, då blandar jag ihop det med q210. Den har inte eluppvärmda säten.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 18:43
av Leo
Begagnad e-Golf? Har jämfört de flesta och tycker nog det ger mest för pengarna idag för hennes körmönster.
Begagnad Leaf billigare men jag skulle personligen hellre betala lite mer och välja e-Golfen.
(Har själv kört e-Golf närmare 5000mil)
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 20:19
av sch123
Tror att slutsatsen här är att det inte lönar sig för henne i nuläget... Tyvärr...
När Golfen sjunger på sista versen dock, då hoppas jag att det finns ännu bättre bilar till lägre priser på marknaden...
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 03 feb 2017 23:29
av _TonyV
Läste på FB att det kan finnas Leaf leasing 2017 bilar med lilla batteriet 24kwh för 2499:- mån.
Står inte på nissans hemsida men om det kan ändra på kalkylen så hör med åf.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 04 feb 2017 16:11
av apkungen
Jag skulle ha kört på Leaf 30kWh för 3000kr/mån eller Ioniq för 4400kr/mån. De andra är inte prisvärda i min mening.
70km en dålig vinterdag med tufft underlag och höga hastigheter och kanske uppvärmning av bilen både två och tre gånger så kan det definitivt bli lite räckviddsångest iaf.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 06 feb 2017 20:05
av Elbilisten
_TonyV skrev:
Läste på FB att det kan finnas Leaf leasing 2017 bilar med lilla batteriet 24kwh för 2499:- mån.
Står inte på nissans hemsida men om det kan ändra på kalkylen så hör med åf.
Kan man acceptera design och kort körsträcka mellan (snabb)laddningarna är det ju inte så hemskt mycket pengar.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 07 feb 2017 10:23
av _TonyV
Elbilisten skrev:
_TonyV skrev:
Läste på FB att det kan finnas Leaf leasing 2017 bilar med lilla batteriet 24kwh för 2499:- mån.
Står inte på nissans hemsida men om det kan ändra på kalkylen så hör med åf.
Kan man acceptera design och kort körsträcka mellan (snabb)laddningarna är det ju inte så hemskt mycket pengar.
ja se där.. 2016 modeller som finns kvar i lager.. Skynda å fynda då..
Räckvidden passar nog många speciellt som en kompetent andra bil. Sen går nog inte hitta en driftsäkrare elbil idag än denna.
Re: Privatleasa elbil?
Postat: 07 feb 2017 10:41
av Bjelke
_TonyV skrev:
Elbilisten skrev:
_TonyV skrev:
Läste på FB att det kan finnas Leaf leasing 2017 bilar med lilla batteriet 24kwh för 2499:- mån.
Står inte på nissans hemsida men om det kan ändra på kalkylen så hör med åf.
Kan man acceptera design och kort körsträcka mellan (snabb)laddningarna är det ju inte så hemskt mycket pengar.
ja se där.. 2016 modeller som finns kvar i lager.. Skynda å fynda då..
Räckvidden passar nog många speciellt som en kompetent andra bil. Sen går nog inte hitta en driftsäkrare elbil idag än denna.
Ja angående driftsäkerhet på själva bilen så kan jag säga att iaf min har rullat 7500 mil utan ett enda verkstadsbesök eller ens något strul, ever!
Däremot har ju appen varit minst sagt muppig, och är ff lite "sådär" men numera funkar den skapligt