Sida 1 av 1

En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 11:17
av apkungen
Jag har länge klurat på den situationen. Jag har hört att en tesla med enkelladdare kan laddas via 32A och få ut 7,4kW, men är det nån som har koll på när detta går, typ 2? via umc? Hur fungerar det rent tekniskt?

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 11:19
av danni
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 11:30
av Nyren
Japp, jag har också laddat så. Laddarna på Gekås i Ullared är sådana, och jag fick 7.4kW.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 11:35
av Hammar
Det sitter ett relä i bilen som gör att bilen laddas som om den vore inkopplad på två faser. Tidiga bilar har inte detta relä, men SC monterar det tydligen gratis om man ber om det.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 12:23
av Gustafsson
Hammar skrev:
Det sitter ett relä i bilen som gör att bilen laddas som om den vore inkopplad på två faser. Tidiga bilar har inte detta relä, men SC monterar det tydligen gratis om man ber om det.
Stämmer, det gjorde jag.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 13:25
av Pontus
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 14:26
av SolnaGnagarn
Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 14:29
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.
Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 14:44
av Pontus
danni skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.
Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.
Aha, där kom min fredagsinlärning :)

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 14:45
av SR-71-BlackBird
SolnaGnagarn skrev:
Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Har du lite låg spänning, jag hade drygt 50 km i timmen när jag hade trefas hemma. Detta var i ett gammalt sjuttiotals hus.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 16:06
av 12man
SolnaGnagarn skrev:
Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?
du har väl en x som drar mer per km alltså färre km in med samma kwh in,

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 17:25
av bullen
danni skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.
Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.
Eller gör en snygg kabel med schuko hane o 3fas hona o ansluter bara ena fasen...

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 17:35
av Gustafsson
Tycker shukon blir varm nog med 13 A

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 17:39
av Martinen
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?
Tesla har till och med adapter för detta.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 17:50
av bullen
Gustafsson skrev:
Tycker shukon blir varm nog med 13 A
Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddning

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 19:07
av Gustafsson
bullen skrev:
Gustafsson skrev:
Tycker shukon blir varm nog med 13 A
Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddning
Använder bara shukon utanfør hemmet, typ publik laddning. Min egen är annars førstås i perfekt skick. :), har dock bytt det ena i dubbeluttaget till trefas rød.
De har shukoladdning lite här o var i Norge, man får nyckel till stolparna via elbilsføreningen. Brukar koppla in trots att de inte ger så mycket. I de situationerna har shukon gått varm några gånger.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 03 feb 2017 19:51
av bullen
Gustafsson skrev:
bullen skrev:
Gustafsson skrev:
Tycker shukon blir varm nog med 13 A
Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddning
Använder bara shukon utanfør hemmet, typ publik laddning. Min egen är annars førstås i perfekt skick. :), har dock bytt det ena i dubbeluttaget till trefas rød.
De har shukoladdning lite här o var i Norge, man får nyckel till stolparna via elbilsføreningen. Brukar koppla in trots att de inte ger så mycket. I de situationerna har shukon gått varm några gånger.
Många offentliga schuko i Norge är skadade av gnistan som blir när folk rycker ut kontakten med laddning ingång. På Gardermoen har jag märkt flera gånger hur det både glappat o sprakat när man kopplar in sig

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 11:50
av danni
Martinen skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?
Tesla har till och med adapter för detta.
Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdf

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 12:12
av e5m1r
danni skrev:
Martinen skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?
Tesla har till och med adapter för detta.
Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdf
Kanske du kan om du belastar 2 faser på umc med en fas
Umc kan ladda max 16A / Fas

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 15:56
av apkungen
Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 16:54
av bullen
apkungen skrev:
Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?
Tror det är UMC i sig som inte klarar mer än 16 A per fas

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 20:12
av Martinen
e5m1r skrev:
danni skrev:
Martinen skrev:
danni skrev:
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?
Tesla har till och med adapter för detta.
Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdf
Kanske du kan om du belastar 2 faser på umc med en fas
Umc kan ladda max 16A / Fas
Tror den delar upp det på alla 3 faser.

Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A

Postat: 04 feb 2017 20:14
av Martinen
apkungen skrev:
Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?
Jo du kan ladda 32A enfas med den blåa adaptern även om du bara har Enkelladdare