Sida 1 av 1
Det blev en BMW 330E...
Postat: 04 feb 2017 20:08
av Legato
Som andrabil alltså, i väntan på Model 3... Ja, det var lite av ett clickbait, det erkännes
Ville mest berätta att jag faktiskt är väldigt nöjd so far. Har sett ganska mkt rekommendationer av V60 dual engine samt Passat GTE så passar på att slå ett slag för 330E.
Personligen tycker jag "nya" 3-serien med M-paket är en av de snyggaste sedanerna på marknaden just nu, Alfa Romeo Giulia den enda som jag tycker är märkbart snyggare (snyggast).
Är positivt överraskad av 330E gällande följande:
- "Tillräcklig" accelaration i rent el-läge för det mesta.
- En funktionell app. Inte lika bra som Teslas, men har det viktigaste som förvärmning/kylning och låsning/tuta samt geografiskt läge.
- Riktigt bra adaptiv farthållare, faktiskt kanske tom strået bättre än Teslas på att anpassa hastigheten mjukt.
Positiva grejer som dock ej överraskar:
- Bra kvalitetskänsla i interiören (är inte odelat positiv till tyskarna allmänt på detta område, för mig är Lexus nya modeller referensen)
Kan slutligen konstatera att om 3-serien och nya 5-serien hade renodlade el-linor så tror jag de hade varit väldigt konkurrenskraftiga vs Tesla. Så länge de inte har det så är dock Tesla ett självklart val för min del som förstabil.
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 04 feb 2017 20:43
av R2D2
Trevligt, mycket fint bil!
Sitter lite i samma sits, inväntar M3 men funderar på att köpa en 330E så länge.
Hur upplever du räckvidden?
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 04 feb 2017 20:46
av danni
3-serien i sig är ju en förjäkla trevlig bil. Men jag tycker de snålat lite väl på laddhybriden. 7,6 kWh totalt varav 5,7 kWh användbart. Varför? Du lär ju komma runt två mil på el i verklig körning. Kommer det räcka för att kännas tillfredställande?
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 04 feb 2017 21:41
av Legato
Räckvidden är den enda större bristen imo, men ja, det är en stor brist. Jag skulle säga att den klarar 20-25 km "real world". För oss räcker det ganska bra för att köra sonen till skolan och lokala ärenden här på Tyresö, men det är ju just i perspektivet "andrabil". Hade den haft ett dubbelt så stort batteri så hade det varit en grymt fin bil punkt

Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 04 feb 2017 23:11
av Jerka
Alltid så med laddhybrider. Bara lite större batteri så hade den varit perfekt. Fast då hade det i sin tur räckt med ett ännu lite större batteri så hade man kunnat göra sig av med tröskverket under huven också...
Skämt åsido, grattis och kul att höra att laddhybriderna är bra nu för tiden. Kommer vara en inkörsport till eldrift för många bilägare runtom i världen.
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 05 feb 2017 12:42
av Legato
Jerka skrev:Alltid så med laddhybrider. Bara lite större batteri så hade den varit perfekt. Fast då hade det i sin tur räckt med ett ännu lite större batteri så hade man kunnat göra sig av med tröskverket under huven också...
Skämt åsido, grattis och kul att höra att laddhybriderna är bra nu för tiden. Kommer vara en inkörsport till eldrift för många bilägare runtom i världen.
Så sant, så sant alltihop!
Är för övrigt lite fundersam ang plug ins. Jag är "skolad" att aldrig varva en kall bensin/dieselmotor hårt. På en plug-in så är ju lite av poängen att bensinmotorn snurrar igång när man trycker hårt på gaspedalen... Känns som man väldigt ofta vid stor acceleration "varvar ur" en kall motor vilket både borde slita mycket på motorn, samt spy ut väldigt mycket orenade avgaser? Eller kan det vara så att batterierna håller en viss värme i bensinmotorn kontinuerligt, även då man rullar på ren eldrift? Skulle ju eliminera det ena problemet, men å andra sidan reducera elräckvidden ytterligare.
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 05 feb 2017 12:46
av bullen
Har haft samma tankar som du när jag körde Phev. Köra 2 mil på el o sedan trampa gasen i botten vid omkörning. Tyckte mig kunna känna hur metallflisor sprutade genom avgasröret när bensinaren tokvarvade några tiondelar efter att varit helt avstängd
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 05 feb 2017 13:51
av apkungen
Tycker att den verkar riktigt najs. Snygg och säkert härlig o köra. Om i3 REX motorn satt i bilen med en dubbelt så stor bensintank i så hade den varit perfekt för mig!
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 05 feb 2017 13:52
av Tars
apkungen skrev:Tycker att den verkar riktigt najs. Snygg och säkert härlig o köra. Om i3 REX motorn satt i bilen med en dubbelt så stor bensintank i så hade den varit perfekt för mig!
Reservdunk?

Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 05 feb 2017 17:49
av R2D2
Legato skrev:Räckvidden är den enda större bristen imo, men ja, det är en stor brist. Jag skulle säga att den klarar 20-25 km "real world". För oss räcker det ganska bra för att köra sonen till skolan och lokala ärenden här på Tyresö, men det är ju just i perspektivet "andrabil". Hade den haft ett dubbelt så stort batteri så hade det varit en grymt fin bil punkt

Okej, jag har ca 30km till jobbet. Hade hoppats på att kunna komma hela vägen fram, ladda där under dagen och sen ladda hemma. =)
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 07:13
av Bjelke
Legato skrev:Som andrabil alltså, i väntan på Model 3... Ja, det var lite av ett clickbait, det erkännes
Kan slutligen konstatera att om 3-serien och nya 5-serien hade renodlade el-linor så tror jag de hade varit väldigt konkurrenskraftiga vs Tesla. Så länge de inte har det så är dock Tesla ett självklart val för min del som förstabil.

Klockren rubrik!
Vill verkligen hålla med om det sista oxo

Tror oxo att BMW vet om att många tycker så...
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 08:25
av ovelundkvist
Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?
Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 09:22
av Limbster
ovelundkvist skrev:Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?
Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
En Leaf eller e-Golf funkar inte på Tyresö, fattar ju till och med jag som knappt fattar att vi bor i klassamhälle

Dom är ju fula

Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 09:26
av ovelundkvist

Ok att Leaf är lite muppig, men en gedigen tysk Golf borde väl funka?
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 13:56
av Legato
ovelundkvist skrev:Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?
Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
Mmm, du har absolut en poäng men det hade nog blivit en Ioniq isf (kommer "aldrig" köpa VAG igen, servicenätet suger imo) och Leafen är för ful
Bilen kommer nog användas 95% lokalt på Tyresö men jag tänker mig faktiskt att den kanske kan vara bra att ha om jag någon gång behöver köra 25 mil vintertid i högt tempo också. X60an kommer ju tyvärr inte så långt om det är kallt och man vill köra snabbt...
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 13:57
av Legato
bullen skrev:Har haft samma tankar som du när jag körde Phev. Köra 2 mil på el o sedan trampa gasen i botten vid omkörning. Tyckte mig kunna känna hur metallflisor sprutade genom avgasröret när bensinaren tokvarvade några tiondelar efter att varit helt avstängd
Ja det känns klart "oskönt" på det sättet.

Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 06 feb 2017 19:05
av mati
bullen skrev:Har haft samma tankar som du när jag körde Phev. Köra 2 mil på el o sedan trampa gasen i botten vid omkörning. Tyckte mig kunna känna hur metallflisor sprutade genom avgasröret när bensinaren tokvarvade några tiondelar efter att varit helt avstängd
Vår andrabil, som tyvärr går på bensin, tokvarvar alltid i början de första kilometrarna när motorn är kall. Även i manuellt läge tillåter inte växellådan en lägre växel, som man i vanliga fall skulle ha använt. Jag har aldrig fattat varför den gör så men jag gissar att det är för att få upp temperaturen snabbt. Samtidigt känns det jättefel att varva en iskall motor så den nästan spyr. Det luktar inget gott kan jag säga.

Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 07 feb 2017 21:28
av Swede1
Legato skrev:ovelundkvist skrev:Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?
Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
Mmm, du har absolut en poäng men det hade nog blivit en Ioniq isf (kommer "aldrig" köpa VAG igen, servicenätet suger imo) och Leafen är för ful
Bilen kommer nog användas 95% lokalt på Tyresö men jag tänker mig faktiskt att den kanske kan vara bra att ha om jag någon gång behöver köra 25 mil vintertid i högt tempo också. X60an kommer ju tyvärr inte så långt om det är kallt och man vill köra snabbt...
BMW i3 Rex skulle passa dig utmärkt.
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 07 feb 2017 21:52
av Crappy
Helt off topic
Men "märkliga" nick ni har. De liknar välkända nick från två duktiga och välkända kortslängare?
Re: Det blev en BMW 330E...
Postat: 07 feb 2017 22:09
av Legato
Crappy skrev:Helt off topic
Men "märkliga" nick ni har. De liknar välkända nick från två duktiga och välkända kortslängare?
Vem mer än mig? Men det är iaf korrekt att jag är "kortslängaren" Legato/Tiltiana
