Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?
Postat: 06 feb 2017 21:10
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.
Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.Martinen skrev:Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
Detta måste ju vara det lilla batteriet. 30 mil verkar ju ganska lite annars? Står även att laddaren är på 30 kw och att laddningen tar 2 timmar.vigge50 skrev:BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.Martinen skrev:Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
https://cleantechnica.com/2015/05/21/20 ... ger-range/
BYD är redan idag en av världens största batteritillverkare. Det kommer nog komma en hel drös med bra kinesiska elbilar till Europa inom kort. Jag ser fram emot det.Jerker skrev:Rent allmänt vore det väl ingen överraskning om Kineserna kommer att slå bra i Europa. Det enda som hindrar dem är väl tillgången på batterier. När väl batteriproduktionen kommer igång på allvar i hela världen kommer det att komma massor av asiatiska märken som vill erövra världen och de kommer att vara billiga, precis som på alla andra områden. Men EU kanske gör som med solpaneler, att de lägger strafftullar på elbilar från Kina med hänvisning till att den Kinesiska staten subventionerar dem för att förstöra för Europeiska tillverkare...
Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.Off Grid Byggaren skrev:Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.
Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverigethemax skrev:Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.Off Grid Byggaren skrev:Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.
Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Precis så är det. Geely är ju knappast ute efter Volvos överlägsna bensin- och dieselmotorer. Det är väl snarare deras säkerhetsteknik och kvalitet (nåjaBjelke skrev:Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverige
Tror inte problemen för dom kommer att bestå av våra regelverk mycket länge till...
Ja, kanske än så länge, i västvärlden. Det beror på vad man menar med världsledande. Nissan Leaf har ju sålts i betydligt större antal. Tesla är bara på 17:e plats i Kina när det gäller sålda elbilar. Samtidigt som nästan varannan elbil rullar i Kina. Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna. Det är väl ganska troligt att det är så idag. Frågan är bara hur länge till. De bygger i alla fall inte flest elbilar, den saken är säker.Jerka skrev:Jag skulle säga att ett visst amerikanskt företag är världsledande på elektriska drivlinor...
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant intemati skrev:Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.StefL skrev:Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant intemati skrev:Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.![]()
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinanmati skrev:Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.StefL skrev:Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant intemati skrev:Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.![]()
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
StefL skrev:Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinan