Sida 1 av 1

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 21:10
av Off Grid Byggaren
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 21:14
av Zalman3
BYD finns redan i en 5-6 länder i Europa idag.
Såg själv en BYD bil idag, här i Vitryssland.

http://www.bydeurope.com

Rättelse
Edit: Det var en Geely jag såg.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 21:22
av Martinen
Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 21:27
av vigge50
Martinen skrev:
Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.

https://cleantechnica.com/2015/05/21/20 ... ger-range/

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 21:33
av Martinen
vigge50 skrev:
Martinen skrev:
Det står 30 mils räckvidd på bilen. Nån som har koll på vad kapaciteten är?
Ganska tung bil.
BYD e6 hade från början 60 kWh batteri men när 2016 års modell kom så uppdaterades det till 82 kWh.

https://cleantechnica.com/2015/05/21/20 ... ger-range/
Detta måste ju vara det lilla batteriet. 30 mil verkar ju ganska lite annars? Står även att laddaren är på 30 kw och att laddningen tar 2 timmar.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 06 feb 2017 22:53
av Jerker
Rent allmänt vore det väl ingen överraskning om Kineserna kommer att slå bra i Europa. Det enda som hindrar dem är väl tillgången på batterier. När väl batteriproduktionen kommer igång på allvar i hela världen kommer det att komma massor av asiatiska märken som vill erövra världen och de kommer att vara billiga, precis som på alla andra områden. Men EU kanske gör som med solpaneler, att de lägger strafftullar på elbilar från Kina med hänvisning till att den Kinesiska staten subventionerar dem för att förstöra för Europeiska tillverkare...

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 06:11
av Jerka
Jag skulle då lätt köpa en kinesisk bil med 80 kWh batteri om den var hyfsat modern i övrigt och kostade en tredjedel mot en Model S.

Men ni ska få se. De fixar det nog, med protektionism, protektionism och protektionism! Vi kommer aldrig få våra elbilar. :( (Stackars Askungen!)

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 06:44
av mati
Jerker skrev:
Rent allmänt vore det väl ingen överraskning om Kineserna kommer att slå bra i Europa. Det enda som hindrar dem är väl tillgången på batterier. När väl batteriproduktionen kommer igång på allvar i hela världen kommer det att komma massor av asiatiska märken som vill erövra världen och de kommer att vara billiga, precis som på alla andra områden. Men EU kanske gör som med solpaneler, att de lägger strafftullar på elbilar från Kina med hänvisning till att den Kinesiska staten subventionerar dem för att förstöra för Europeiska tillverkare...
BYD är redan idag en av världens största batteritillverkare. Det kommer nog komma en hel drös med bra kinesiska elbilar till Europa inom kort. Jag ser fram emot det.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 06:46
av themax
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 06:49
av Bjelke
themax skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att under 2016 sålde BYD mest elbilar i världen.

Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa också?
Hittills har det största problemet för de kinesiska tillverkarna varit att få till bilar med de säkerhetskrav vi ställer i Europa. Men å andra sidan lär de sig mycket snabbare nu än de gjorde för bara något decennium sedan, så det är bara en tidsfråga.
Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverige ;)
Tror inte problemen för dom kommer att bestå av våra regelverk mycket länge till...

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 07:17
av mati
Bjelke skrev:
Och "vissa" av dom kan ju tex köpa upp ett par märken från tex Sverige ;)
Tror inte problemen för dom kommer att bestå av våra regelverk mycket länge till...
Precis så är det. Geely är ju knappast ute efter Volvos överlägsna bensin- och dieselmotorer. Det är väl snarare deras säkerhetsteknik och kvalitet (nåja :? ) som kineserna vill åt. Och så får de tillgång till den europeiska marknaden. Hoppas bara att vi i gengäld får tillgång till kinesiska elektriska drivlinor och batterier. För där lär kineserna snart bli världsledande, om de inte redan är det.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 08:25
av Jerka
Jag skulle säga att ett visst amerikanskt företag är världsledande på elektriska drivlinor...

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 10:09
av mati
Jerka skrev:
Jag skulle säga att ett visst amerikanskt företag är världsledande på elektriska drivlinor...
Ja, kanske än så länge, i västvärlden. Det beror på vad man menar med världsledande. Nissan Leaf har ju sålts i betydligt större antal. Tesla är bara på 17:e plats i Kina när det gäller sålda elbilar. Samtidigt som nästan varannan elbil rullar i Kina. Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna. Det är väl ganska troligt att det är så idag. Frågan är bara hur länge till. De bygger i alla fall inte flest elbilar, den saken är säker.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 10:41
av StefL
mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 11:17
av mati
StefL skrev:
mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 13:29
av StefL
mati skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
Det är fullt möjligt att Tesla bygger bättre bilar än kineserna.
Samtidigt är det i vanlig ordning en öppen fråga vad man lägger in i uttrycket "bättre". Som så ofta annars måste man ta hänsyn till kostnad - annars skulle hela världen åka Merca eller Rolls och så är det som bekant inte :D
Jag tror att man lite förenklat kan tänka sig begreppet "tillräckligt bra", med hänsyn tagen till individuella preferenser, och då är det solklart att många kommer att se praktiskt på saken och välja det som för minsta möljiga kostnad uppfyller deras transportbehov. Jag skulle lätt köpa en BYD e6 om den fanns tillgänglig för säg 250' eller mindre och hade en praktisk räckvidd på dryga 30 mil samt snabbladdning (vilket den tydligen inte har...). En mellanklasskombi måste ju vara den optimala biltypen om man vill kränga mycket bilar i det här landet i alla fall.
Helt rätt. Med bättre menade jag i detta sammanhang tekniskt avancerat men även det går säkert att diskutera. Samtidigt skulle man ju kunna hävda att den bilen som säljs mest är bäst, helt enkelt för att den uppenbarligen uppfyller majoritetens behov. Det är naturligtvis inte heller riktigt rättvist. Oavsett så tror jag att kineserna har potentialen och ambitionen att etablera sig på den europeiska marknaden inom 2-3 år med sina elbilar. Och många kommer att välja en hyfsat billig kines-elbil framför en tysk-wannabe-elbil (läs PHEV) eller en förmodligen svindyr Tesla Model 3. Det är jag ganska säker på. Allt annat vore jättekonstigt.
Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinan :lol:

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 07 feb 2017 14:48
av mati
StefL skrev:
Jadå - och jag är benägen att hålla med om att bland elbilar tillgängliga i Sverige idag är Tesla bäst eftersom det är den enda bilen som uppfyller kraven för att kunna passa mitt körmönster. Synd bara att den kostar minst dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Helst önskar jag mig ju en elektrifierad Octavia med allt annat lika förutom drivlinan :lol:
:lol: Det är du inte ensam om. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Hade min Mazda CX-5 inte gått på diesel utan på el så hade jag inte haft en tanke på att byta bort den. Framförallt inte mot en bil som kostar tre gånger så mycket och som dessutom bara håller ihop hälften så bra. Tyvärr kan man ju inte äta kakan och behålla den samtidigt. Man får välja. Och jag valde det svindyra ganska galna alternativet eftersom jag kände att jag måste på nåt sätt börja städa upp efter mig, med tanke på alla tiotusentals mil jag har kört på diesel. Och det resonemanget delar jag nog med många tror jag, eller hoppas jag.
Framtiden lär visa om det var rätt eller inte.
Antingen så sitter man om trettio år och lever på bidrag eftersom pensionen inte räcker till och alla pengar man hade lagt undan har gått upp i elektroner för en bil som visade sig vara en otroligt dum idé.
Eller så sitter man om trettio år och lever på bidrag eftersom pensionen inte räcker till och kan säga, visst jag är fattig idag, men det är för att jag köpte jag en av de allra första elbilarna. Jag gjorde det enda rätta. Jag var med räddade världen.
Jag siktar på alternativ 2. :)

Re: Kommer Kinesiska BYD elbilar erövra Europa?

Postat: 27 mar 2017 23:01
av Elbilisten
Det verkar som att bussarna kommer före personbilarna. Om ett kollektivtrafikföretag får en bra deal på att en bussflotta garanteras vara körbar t ex 5 år bryr de sig nog inte om resten. Billig laddning och lågt inköpspris kan kompensera för lite fler verkstadstimmar. Med tanke på antalet elbussar och erfarenheten i Kina kan det ju inte vara ren katastrof med driftsäkerheten. Enklare teknik med färre komponenter som kan krångla blir en motvikt till ev brister i slitstyrka. Sen verkar fler och fler lokalpolitikere i större städer ha fått upp ögonen för att folk håller på att kvävas i smoggen.

Privatpersoner som ska göra en stor investering i en personbil kan däremot vara lite mer avvaktande med okända nya märken. Fast för Teslas del gick det ju över snabbt :)

http://www.nordfranceinvest.com/news/de ... =hootsuite