Sida 55 av 57

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 10 feb 2022 21:38
av chox
Hur jag än fipplar med inställningarna, så får jag inte längre upp SuC Uppsala (Fullerö) i ABRP. Nån mer än jag som upplever det?
Skärmklipp.JPG

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 11 feb 2022 07:54
av mikebike
chox skrev:
Hur jag än fipplar med inställningarna, så får jag inte längre upp SuC Uppsala (Fullerö) i ABRP. Nån mer än jag som upplever det?
Skärmklipp.JPG
Samma här.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 11 feb 2022 09:05
av jonasl
Intressant, jag testade just en rutt igår där laddning i några få minuter i Bredden föreslogs, när Uppsala varit ett mer logiskt alternativ.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 11 feb 2022 12:22
av chox
Nu är Uppsala med igen.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 17 mar 2022 13:30
av Jocce
Jag har problem att lägga in avresetid samt söka efter adresser.

Kommer upp en tom lista när jag skriver adresser (skriver jag exakt korrekt tar den adressen dock), och ställer jag in avresetid hoppar den antingen till 00:00 eller aktuell tid.

Kör Chrome Version 99.0.4844.51


/Jocce

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 17 mar 2022 21:10
av chox
Jag hade så igår, i appen. Funkar dock nu.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 18 maj 2022 21:08
av joel80
Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna? :)

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 18 maj 2022 21:11
av OfarligTesla
joel80 skrev:
Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna? :)
Ja det hade varit rätt intressant att se hur det förändrar det för vissa bilar. Så man kan se vilka som är rimliga alternativ.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 19 maj 2022 08:38
av chaffis75
OfarligTesla skrev:
joel80 skrev:
Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna? :)
Ja det hade varit rätt intressant att se hur det förändrar det för vissa bilar. Så man kan se vilka som är rimliga alternativ.
Jag testade abrp nu precis och när jag test planerade en resa till sälen så använde den suc Torsby. Har id3 inställt i appen.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 19 maj 2022 09:18
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Jag testade abrp nu precis och när jag test planerade en resa till sälen så använde den suc Torsby. Har id3 inställt i appen.
Toppen! Ja jag testade också nu och den använder SuC, tyvärr verkar det inte göra någon större skillnad på de resorna vi gör ofta. Den säger fortfarande runt dubbla laddtiden för en BMW i4 M50 och en Polestar 2 LR mot en Model 3 LR när jag kollar Stockholm - Göteborg och Stockholm - Åre, nästan så jag undrar om det verkligen kan stämma att det är så långsamt.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 19 maj 2022 10:31
av MattiasH
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 12 jun 2022 22:46
av joel80
Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.

Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.

Gäller de på Sparregatan 4.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 13 jun 2022 06:30
av Lophornis
joel80 skrev:
Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.

Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.

Gäller de på Sparregatan 4.
Hämtar den inte info från uppladdning.nu?
Kolla om de är även där 50kW.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 13 jun 2022 20:38
av joel80
Ser att det är fel i google maps också, och det går inte att redigera/ändra. :/

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 15 jun 2022 19:03
av joel80
Jag blir inte riktigt klok på hur ABRP ger förslag på laddning när jag försöker planera inför kommande långresa.

Jag har testat att fippla med inställningarna och drog till slut ner det så att jag bara vill ha 1% kvar vid ankomst. Öven testat att ändra mellan snabbast ankomst och korta eller långa laddstopp. (Snabbast ankomst borde ju vara bäst...) Trots det väljer den flera laddstopp i början av resan utan att man kör ner den till 1%.

Varför vill den att jag ska ladda när jag ändå skulle komma fram till målet?

Kolla här, varför i hela världen tycker ABRP att jag ska jag stanna och ladda i Ljungby när jag ändå skulle komma fram till nästa laddare med marginal?!

Skärmavbild 2022-06-15 kl. 19.03.08.png

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 15 jun 2022 23:00
av iAkita
Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 15 jun 2022 23:17
av joel80
iAkita skrev:
Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.
Jo, den har jag koll på. Men här är det de första stoppen som inte går enligt "reglerna". Alla efter det räknar den med den procentdel jag väljer vid stoppen.
Om jag valt att jag vill köra ner till 1% eller 5% så vill jag ju inte stanna och ladda med 30% kvar för att sen ändå komma fram med mer marginal än jag laddade extra på det första stoppet. Förstår inte logiken bakom... :)

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 03 jul 2022 10:08
av fth
En tanke som slog mig i tråden om SECC, bra tillfälle att göra reklam för ABRP kanske:
fth skrev:
Eftersom ”elbilsnördarna” sannolikt är hyfsat överrepresenterade bland deltagarna så antar jag att dom flesta har ABRP-abonnemang, vore det inte grymt om @blincoln och det övriga ABRP-gänget kunde göra en tävlings-app eller hemsida där alla deltagare visas med position, SoC, hastighet etc? :D :D

EDIT: med deltagarnas godkännande såklart.
/fth

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 03 jul 2022 10:33
av Pontus
MattiasH skrev:
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 03 jul 2022 10:57
av fth
Pontus skrev:
MattiasH skrev:
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 03 jul 2022 10:58
av fth
fth skrev:
Pontus skrev:
MattiasH skrev:
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.

/fth
P.S. Så har jag även sett flera ”Tesla-noobs” stå i Gävle, det är ju lite ovanlig layout på dom gamla stolparna. :)

/fth

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 03 jul 2022 11:08
av Pontus
fth skrev:
Pontus skrev:
MattiasH skrev:
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.

/fth
Stämmer och med en liten bil som Fiaten så är väl inte risken att man anses stå ivägen så stor heller.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 13 jul 2022 10:57
av joel80
Ibland förstår jag inte varför ABRP gör som den gör.

Varför markerar den vägen via Stockholm som ej körbar?

Lägger jag till en "waypoint" på vägen där så kan den navigera den vägen.
Jag har inte kryssat i nått om att undvika vägtullar eller nått annat
Screenshot_20220713-103926_ABRP.jpg
.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 13 jul 2022 11:05
av Lophornis
Olycka på vägen.

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Postat: 13 jul 2022 11:16
av joel80
Ok, tack.
Ställde jag in avresa några dagar senare gick det.

Vore fint om det framgick tydligare att det är en olycka eller liknande som hindrar. Planerar man en resa för lite senare tror jag ändå många inte ändrat avresetid.