Sida 1 av 1

Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 09:40
av Frettoo
Hej!

Hämtar x60d på SC Göteborg nästa vecka,

60 Räcker inte hela vägen till första supercharger

Måste ladda i Jönköping

Har inte köpt blå kabel

Vilka funkar med vanliga tillbehören man får med? Se bild.

Vad skall jag sortera på? Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 09:43
av Feddan
Type 2 cable och Schuko är dina enda alternativ, om ingen i Jönköpingstrakten kan hjälpa dig.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 09:45
av Bod
Type 2 Cable. Det betyder om jag inte har helt fel att det finns en kabel på laddstolpen med Type 2 kontakt. Du behöver inte ha egen kabel med dig, utan den som finns på stolpen fungerar med Tesla.
Du kan också använda schuko-kontakten. Du får med en adapter till denna. Det tar dock väldigt lång tid att ladda via den.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 09:46
av eric
Ett vanligt rött 3-fasuttag borde också gå bra om du kan hitta ett sådant.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 09:49
av Frettoo
Ok, finns inga type2 Cable i jönköping, där emot type 2.

Vilken kabel behöver jag köpa när jag hämtar bilen då? Blå?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 10:05
av EricH
Frettoo skrev:
Ok, finns inga type2 Cable i jönköping, där emot type 2.

Vilken kabel behöver jag köpa när jag hämtar bilen då? Blå?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns ett antal med fast kabel i Jkp. Titta på uppladdning.nu så ser du att det finns ett antal laddplatser runt centralstationen med "Mode 3, Type-2 med fast kabel". De passar i Tesla utan adapter. Har själv (innan det fanns en enda supercharger i landet) använt den som ligger precis vid stationen.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 10:12
av 12man
är mölndal till ödeshög helt tji med en x60d, inte enligt abtr, men jag skulle ju inte vilja sitta med tomt batteri vid brahehus heller,

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 10:40
av Feddan
Frettoo skrev:
Ok, finns inga type2 Cable i jönköping, där emot type 2.

Vilken kabel behöver jag köpa när jag hämtar bilen då? Blå?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns flera Type 2-laddplatser med sladd i Jönköping som till och med är gratis (bra Jönköping!).

Men om du vill köpa en sladd så du har (det hade jag rekommenderat, har använt min flera gånger) så är det en Mennekes Type2-sladd du vill ha. Den är ofta ljusblå.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 10:59
av Bod
Tesla har också ett mycket bra pris på Mennekes Type2-sladd. Det är den enda jag extrakabel jag har. Köpte en CHadEMO men lämnade tillbaks den oanvänd till Tesla, Tack Tesla, då jag aldrig använde den.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 11:15
av Svenssons
Typ 2 - Långsamladdare. Kräver att man har egen Typ 2/Mennekes-kabel. Denna köps med fördel från Tesla då de har mycket bra pris på denna.
Typ 2 cable - Långsamladdare. Bara att plugga direkt in i Teslan.
CCS - Snabbladdare. Funkar inte för Tesla, hoppas att det kommer adapter i framtiden men i princip alla om inte alla CCS-snabbladdstationer har även CHAdeMO.
CHAdeMO - Snabbladdare. Finns adapter till Teslan. Själv använder jag denna allt mer men den kostar en del.
Typ 1 - Långsam långsamladdare. Skulle gå att fixa en adapter till Typ 2 men dessa uttag är inte lika vanliga som Typ 2 och är långsammare än Typ 2.
Schuko - Slöladdning. Kan användas tillsammans med UMC (Universal Mobile Connector) som följer med bilen. Är det långsammaste sätt att ladda på och är bara praktiskt om du ska stanna många timmar.

Utöver det så finns följande som kan användas med det som följer med bilen:
Röd 3-fas - Långsamladdare. Kan användas tillsammans med UMC (Universal Mobile Connector) som följer med bilen. Är i princip lika snabbt som Typ 2 men då UMC inte klarar av mer än 16A trefas så kan denna vara lite långsammare än Typ 2 om man har dubbel- eller utökad laddare och inte köpt en särskild laddare som klarar av upp till 32A istället för UMC.


Om man sedan vill så kan man köpa till eller göra egna adaptrar till en rad andra kontakter som tex blå kontakt, perilex och en rad europeiska mer eller mindre vanliga uttag. "Fasvändaren" till Schuko kanske är den bästa om man ska ut och resa i Europa.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 11:36
av lator
Är det verkligen så otänkbart att åka E20 från Göteborg?

SuC Jung, Arboga ligger bra placerade men startar du med en fulladdad och varm bil från Mölndal ska det väl inte vara något större problem att nå Ödeshög utan att stödladda.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 11:39
av danni
Köp en typ2-kabel från början. Du kommer ha nytta av den många gånger, och du lär inte ångra dig. Om du misstänker att du kan riskera att ofta behöva ladda utanför Supercharger-täckningen kan du lika gärna köpa en CHAdeMO-adapter också - det finns flera såna i Jönköping och då kan du nöja dig med ett rätt kort stopp där för att sen komma vidare till Ödeshög.
lator skrev:
Är det verkligen så otänkbart att åka E20 från Göteborg?

SuC Jung, Arboga ligger bra placerade men startar du med en fulladdad och varm bil från Mölndal ska det väl inte vara något större problem att nå Ödeshög utan att stödladda.
Aldrig i livet att jag väljer E20:an om jag ska från Göteborg till Stockholm. Skitväg. Jag valde 40/E4 redan innan de byggde ut till motorväg nästan hela vägen, och numera är valet solklart.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 14:36
av bylund
Ska man till norrort och annars skulle korsa Stockholm lagom till rusningen tar jag hellre E20+E18.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 15:17
av Svenssons
Kom på en sak gällande Schuko-uttag som visserligen inte bör behöva användas på jungfrufärden men det är efter egen erfarenhet 75% sannolikhet att man stoppar i Schuko-kontakten fel och måste vända på den. Kan missas när man ska ladda på Schuko första gångerna och istället tror att det är fel på laddstolpen.

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 16:17
av Frettoo
Väldigt fin hjälp!

Tack alla


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 16:36
av bullen
Behovet av Chademo är olika från person till person. Men jag kan medela att jag använt min 3 gånger - bara idag...

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 16:44
av Mats
Svenssons skrev:
...75% sannolikhet att man stoppar i Schuko-kontakten fel och måste vända på den......
Inte lika illa som USB-kontakter då, där är det över 90% sannolikhet att man sätter den fel... :D

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 16:57
av eric
Mats skrev:
Inte lika illa som USB-kontakter då, där är det över 90% sannolikhet att man sätter den fel... :D
Nja... om man tänker på att alltid vända skarven på kontaktens ytterhölje nedåt så är det nog bara 40% risk att sätta den fel! :D

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 17:39
av mati
Svenssons skrev:
CCS - Snabbladdare. Funkar inte för Tesla, hoppas att det kommer adapter i framtiden men i princip alla om inte alla CCS-snabbladdstationer har även CHAdeMO.
Detta gäller inte överallt tyvärr. Jag brukar åka till Tyskland ibland och där i staden finns det 20 CCS-laddare (som aldrig används), men bara två av dem har även en ChaDeMo. Tack och lov har alla typ2 kabel och jag har dubbelladdare. :)

Re: Laddhjälp

Postat: 09 feb 2017 21:43
av danni
Mats skrev:
Svenssons skrev:
...75% sannolikhet att man stoppar i Schuko-kontakten fel och måste vända på den......
Inte lika illa som USB-kontakter då, där är det över 90% sannolikhet att man sätter den fel... :D
Bild

Re: Laddhjälp

Postat: 10 feb 2017 01:00
av joel80
Danni, precis vad jag tänkte när jag läste Mats kommentar! :D :D

Re: Laddhjälp

Postat: 10 feb 2017 04:57
av Mats
Danni :D exakt

Re: Laddhjälp

Postat: 10 feb 2017 09:41
av Bjelke
:lol:
Gäller även inom fler områden...

Re: Laddhjälp

Postat: 10 feb 2017 09:48
av Legato
Som tidigare skrivit tycker jag du ska passa på att köpa en Typ2-kabel när du ändå är hos Tesla, men du kommer absolut klara dig till Ödeshög om du inte känner att du måste hålla väldigt högt tempo :-) Som det ser ut på prognosen ska det ju vara ganska milt väder nästa vecka. Har du 19" vinterhjul så tror jag du klarar dig ganska precis om du har normal kupévärme och håller hastighetsgränserna hela tiden. Skulle det bli tight så är det ju bara att köra lite långsammare sista biten. SUC vid Ödeshög är ju svår att "missa" iaf (tänk däremot på att köra av vid Lästringe när du ska ladda vid Sillekrog, och inte följa Teslans nav)!

Re: Laddhjälp

Postat: 10 feb 2017 10:08
av mati
Helt rätt, skaffa en Typ2-kabel. Det är ingen stor kostnad och den är mycket användbar. Nu på vintern med lite opålitliga väderförhållanden skulle jag aldrig våga att köra 22 mil utan möjlighet att i nödfall kunna ladda nånstans på vägen. Framförallt inte med en X60D. Det kanske går, men jag tror inte att marginalen är särskilt stor. Min P85 klarar just nu ungefär 25 mil i lugn landsvägskörning. Det är alltså ingen jättemarginal.