BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av apkungen »

Gjorde en video av provkörningen som jag hade för nån månad sen. Mycket nöje, eller nåt. Kika om ni vill:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10384
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Legato »

Sjukt vad törstig. Ganska identisk förbrukning med min X60...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Swede1 »

Hm, 12 mil i bra vinterväglag. Motvind? i3 är ganska hög och vindkänslig och drar mycket i hög fart, men blir snabbt snålare i lägre fart. Ionic är mer slimmad och bättre på snabb långresa. Kul jämförelse, försök få liknande förhållanden vid nästa test.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Tars »

Tyvärr så stämmer det ganska bra. Finns dock Eco PRO och eco PRO + om man vill komma längre.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2016 21:08

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Tomas_63 »

IMG_0067.JPG
Man kan komma över 20 mil vid ungefär samma väderförhållanden (19,2 och drygt 2 mil räckvidd kvar) Eco pro+, inget att rekommendera riktigt kallt och max 90, men man måste ju prova BildVid mer normal körning kommer man 15-18 mil när det är runt 0 och man kör 100-110 Bild
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2016 21:08

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Tomas_63 »

IMG_0068.JPG
Blev visst fel bild, ställde om till miles och skickade till min systerson i England, det är samma dag.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av LarsL »

Bra upplägg, hur långt bilen kommer vid normal motorvägsfart som har betydelse. Det är när man åker iväg på längre resor som räckvidden börjar betyda något, det tillsammans med laddhastigheten så klart.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av apkungen »

Fram till Södertälje körde jag aktivt, mer omkörningar och liknande men översteg sällan 100km/h. Med den körningen hade jag fått 140km räckvidd. Med ecopro+ fixar men nog 170-180km iaf är min uppfattning efter provkörningen.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av 2xA »

Hej
gjorde en liknade jämförelse mellan Ioniq och BMW I3. Körde exakt samma vägsträckning med en I3:a och som med en Ioniq.
Sträckan var Sundsvall-Ljusdal-Sundsvall, samma klimat ute(runt -5 grader, ingen vind) som inne i bilen (normal värme 21 gr), samma hastighet (enligt skylning, runt 85 km/h i medel).
Vad jag kom fram till var att I3 drar cirka 10 wh/km vid 90 km/h, och att räckvidden vid dessa förhållande är cirka 10-15 km längre for Ioniqen.
Jag anser att båda bilarna har för dålig räckvidd för att vara några milslukare på motorväg så det var inte det som avgjorde mitt val av bil.
BMW är så mycket roligare att köra, har karaktär, mer premiumkänsla och är troligen en mer "färdig" bil än Ioniqen.
Lite läsning ifrån
http://www.side3.no/motor/test-hyundai- ... 07608.html
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2016 21:08

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Tomas_63 »

Jag har också gjort en (kort) provkörning av Ionic, blev inte så imponerad, bullrigare och inte alls samma känsla som I3, så jag ångrar inte att jag valde den i väntan på Model 3 som jag reserverade 31/3 i MoS I3 är inte optimal på den typ av körning jag har, 13,5 mil mestadels motorväg dagligen, men jag gillar den!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av apkungen »

Om man åker i 90 kanske ioniqen inte är så mycket snålare. Min känsla är dock att i3an kommer runt 17 mil då i kallt väder och att ioniqen kommer runt 22 mil.

Mina tester visade på att i3an kommer runt 115km i hög motorvägshastighet i kallare väder och ioniq kommer typ 150km.

I innerstan kommer inte ioniqen så mycket längre än i långsam motorvägsfart. Om man inte kör väldigt försiktigt kommer den nästan kortare än vad den gör i 90 kmph, drygt 20 mil. I3an kan eventuellt tom komma nån mil längre än ioniqen i stadstrafik. Men i innerstan tycker jag räckvidd är in princip ointressant. Jag åker aldrig längre än max fem mil i innerstan.

I3 är en härlig bil, inget snack om saken, speciellt i stadstrafik även om ioniqen är helt ok där med. På landsväg är bilarna lite utav ett dött lopp. I3an är piggare och har mer körglädje men ioniqen har istället en lugnare och skönare stil. Men på motorväg är ioniqen i en helt annan liga tycker jag. Den har lugnare styrning, mindre spårkänslig och vindkänslig. Man sitter bekvämare och den har självstyning och adaptiv farthållare.

Om man är riktigt bil intresserad är det nog ändå en i3a man ska ja. Vill man ha ett skönt transportfordon så är det snarare ioniqen som gäller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10384
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Legato »

I3an är riktigt kul, det var en Drive Now I3an som fick mig att vakna o testa Tesla... Tycker i3 är en fin bil men är förvånad att så många tycker den andas premium. Jag tycker interiören är tråkig, väldigt spartansk och plastig. Har dock inte testat ioniq, kanske är än värre där.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av LarsL »

Både Ioniq och i3 tycker jag ska ha minuspoäng för baksätet. Ioniq främst för att det är lågt i tak, jag vet det är det som skapar räckvidden i motorvägsfart. Medan i3 har rena designmissar för baksätet. Varför ska man behöva öppna framdörren för att öppna bakdörren? Varför har den bara två bältesplatser? De ville göra en så liten bil som möjligt, antar jag att svaret är?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Både Ioniq och i3 tycker jag ska ha minuspoäng för baksätet. Ioniq främst för att det är lågt i tak, jag vet det är det som skapar räckvidden i motorvägsfart. Medan i3 har rena designmissar för baksätet. Varför ska man behöva öppna framdörren för att öppna bakdörren? Varför har den bara två bältesplatser? De ville göra en så liten bil som möjligt, antar jag att svaret är?
Det är ju ballt! BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av apkungen »

Legato skrev:
I3an är riktigt kul, det var en Drive Now I3an som fick mig att vakna o testa Tesla... Tycker i3 är en fin bil men är förvånad att så många tycker den andas premium. Jag tycker interiören är tråkig, väldigt spartansk och plastig. Har dock inte testat ioniq, kanske är än värre där.
Tycker i3 är premium på ett spartanskt och hållbarhetssätt. häftigt med kolfiber o hur bilen görs osv
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19594
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Bjelke »

Den är ganska ball (och ganska ful samtidigt) men jag måste bara prova den iaf, synd att det är 10 mil till närmaste
handlare :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19594
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Bjelke »

Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker! :)
Och enormt opraktisk på nästan alla sätt :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19594
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Bjelke »

Torkel skrev:
Bjelke skrev:
Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker! :)
Och enormt opraktisk på nästan alla sätt :)
Ja verkligen, men en sån bil lixom... Mums...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg

Inlägg av Swede1 »

I3 har stort lastutrymme om du fäller baksätet/delat. Eco lyx ala Bayern och Luther! Snacka om framgångsrik kultur.
Skriv svar