BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Moderator: Redaktion
BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Gjorde en video av provkörningen som jag hade för nån månad sen. Mycket nöje, eller nåt. Kika om ni vill:
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Sjukt vad törstig. Ganska identisk förbrukning med min X60...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Hm, 12 mil i bra vinterväglag. Motvind? i3 är ganska hög och vindkänslig och drar mycket i hög fart, men blir snabbt snålare i lägre fart. Ionic är mer slimmad och bättre på snabb långresa. Kul jämförelse, försök få liknande förhållanden vid nästa test.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Tyvärr så stämmer det ganska bra. Finns dock Eco PRO och eco PRO + om man vill komma längre.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Man kan komma över 20 mil vid ungefär samma väderförhållanden (19,2 och drygt 2 mil räckvidd kvar) Eco pro+, inget att rekommendera riktigt kallt och max 90, men man måste ju prova Vid mer normal körning kommer man 15-18 mil när det är runt 0 och man kör 100-110
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Bra upplägg, hur långt bilen kommer vid normal motorvägsfart som har betydelse. Det är när man åker iväg på längre resor som räckvidden börjar betyda något, det tillsammans med laddhastigheten så klart.
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Fram till Södertälje körde jag aktivt, mer omkörningar och liknande men översteg sällan 100km/h. Med den körningen hade jag fått 140km räckvidd. Med ecopro+ fixar men nog 170-180km iaf är min uppfattning efter provkörningen.
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Hej
gjorde en liknade jämförelse mellan Ioniq och BMW I3. Körde exakt samma vägsträckning med en I3:a och som med en Ioniq.
Sträckan var Sundsvall-Ljusdal-Sundsvall, samma klimat ute(runt -5 grader, ingen vind) som inne i bilen (normal värme 21 gr), samma hastighet (enligt skylning, runt 85 km/h i medel).
Vad jag kom fram till var att I3 drar cirka 10 wh/km vid 90 km/h, och att räckvidden vid dessa förhållande är cirka 10-15 km längre for Ioniqen.
Jag anser att båda bilarna har för dålig räckvidd för att vara några milslukare på motorväg så det var inte det som avgjorde mitt val av bil.
BMW är så mycket roligare att köra, har karaktär, mer premiumkänsla och är troligen en mer "färdig" bil än Ioniqen.
Lite läsning ifrån
http://www.side3.no/motor/test-hyundai- ... 07608.html
gjorde en liknade jämförelse mellan Ioniq och BMW I3. Körde exakt samma vägsträckning med en I3:a och som med en Ioniq.
Sträckan var Sundsvall-Ljusdal-Sundsvall, samma klimat ute(runt -5 grader, ingen vind) som inne i bilen (normal värme 21 gr), samma hastighet (enligt skylning, runt 85 km/h i medel).
Vad jag kom fram till var att I3 drar cirka 10 wh/km vid 90 km/h, och att räckvidden vid dessa förhållande är cirka 10-15 km längre for Ioniqen.
Jag anser att båda bilarna har för dålig räckvidd för att vara några milslukare på motorväg så det var inte det som avgjorde mitt val av bil.
BMW är så mycket roligare att köra, har karaktär, mer premiumkänsla och är troligen en mer "färdig" bil än Ioniqen.
Lite läsning ifrån
http://www.side3.no/motor/test-hyundai- ... 07608.html
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Jag har också gjort en (kort) provkörning av Ionic, blev inte så imponerad, bullrigare och inte alls samma känsla som I3, så jag ångrar inte att jag valde den i väntan på Model 3 som jag reserverade 31/3 i MoS I3 är inte optimal på den typ av körning jag har, 13,5 mil mestadels motorväg dagligen, men jag gillar den!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Om man åker i 90 kanske ioniqen inte är så mycket snålare. Min känsla är dock att i3an kommer runt 17 mil då i kallt väder och att ioniqen kommer runt 22 mil.
Mina tester visade på att i3an kommer runt 115km i hög motorvägshastighet i kallare väder och ioniq kommer typ 150km.
I innerstan kommer inte ioniqen så mycket längre än i långsam motorvägsfart. Om man inte kör väldigt försiktigt kommer den nästan kortare än vad den gör i 90 kmph, drygt 20 mil. I3an kan eventuellt tom komma nån mil längre än ioniqen i stadstrafik. Men i innerstan tycker jag räckvidd är in princip ointressant. Jag åker aldrig längre än max fem mil i innerstan.
I3 är en härlig bil, inget snack om saken, speciellt i stadstrafik även om ioniqen är helt ok där med. På landsväg är bilarna lite utav ett dött lopp. I3an är piggare och har mer körglädje men ioniqen har istället en lugnare och skönare stil. Men på motorväg är ioniqen i en helt annan liga tycker jag. Den har lugnare styrning, mindre spårkänslig och vindkänslig. Man sitter bekvämare och den har självstyning och adaptiv farthållare.
Om man är riktigt bil intresserad är det nog ändå en i3a man ska ja. Vill man ha ett skönt transportfordon så är det snarare ioniqen som gäller.
Mina tester visade på att i3an kommer runt 115km i hög motorvägshastighet i kallare väder och ioniq kommer typ 150km.
I innerstan kommer inte ioniqen så mycket längre än i långsam motorvägsfart. Om man inte kör väldigt försiktigt kommer den nästan kortare än vad den gör i 90 kmph, drygt 20 mil. I3an kan eventuellt tom komma nån mil längre än ioniqen i stadstrafik. Men i innerstan tycker jag räckvidd är in princip ointressant. Jag åker aldrig längre än max fem mil i innerstan.
I3 är en härlig bil, inget snack om saken, speciellt i stadstrafik även om ioniqen är helt ok där med. På landsväg är bilarna lite utav ett dött lopp. I3an är piggare och har mer körglädje men ioniqen har istället en lugnare och skönare stil. Men på motorväg är ioniqen i en helt annan liga tycker jag. Den har lugnare styrning, mindre spårkänslig och vindkänslig. Man sitter bekvämare och den har självstyning och adaptiv farthållare.
Om man är riktigt bil intresserad är det nog ändå en i3a man ska ja. Vill man ha ett skönt transportfordon så är det snarare ioniqen som gäller.
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
I3an är riktigt kul, det var en Drive Now I3an som fick mig att vakna o testa Tesla... Tycker i3 är en fin bil men är förvånad att så många tycker den andas premium. Jag tycker interiören är tråkig, väldigt spartansk och plastig. Har dock inte testat ioniq, kanske är än värre där.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Både Ioniq och i3 tycker jag ska ha minuspoäng för baksätet. Ioniq främst för att det är lågt i tak, jag vet det är det som skapar räckvidden i motorvägsfart. Medan i3 har rena designmissar för baksätet. Varför ska man behöva öppna framdörren för att öppna bakdörren? Varför har den bara två bältesplatser? De ville göra en så liten bil som möjligt, antar jag att svaret är?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Det är ju ballt!LarsL skrev:Både Ioniq och i3 tycker jag ska ha minuspoäng för baksätet. Ioniq främst för att det är lågt i tak, jag vet det är det som skapar räckvidden i motorvägsfart. Medan i3 har rena designmissar för baksätet. Varför ska man behöva öppna framdörren för att öppna bakdörren? Varför har den bara två bältesplatser? De ville göra en så liten bil som möjligt, antar jag att svaret är?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Tycker i3 är premium på ett spartanskt och hållbarhetssätt. häftigt med kolfiber o hur bilen görs osvLegato skrev:I3an är riktigt kul, det var en Drive Now I3an som fick mig att vakna o testa Tesla... Tycker i3 är en fin bil men är förvånad att så många tycker den andas premium. Jag tycker interiören är tråkig, väldigt spartansk och plastig. Har dock inte testat ioniq, kanske är än värre där.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Den är ganska ball (och ganska ful samtidigt) men jag måste bara prova den iaf, synd att det är 10 mil till närmaste
handlare
handlare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Och enormt opraktisk på nästan alla sättBjelke skrev:Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
Ja verkligen, men en sån bil lixom... Mums...Torkel skrev:Och enormt opraktisk på nästan alla sättBjelke skrev:Den andra BMW är däremot vansinnigt snygg/cool/läcker!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i3 33kWh BEV räckvidd på motorväg
I3 har stort lastutrymme om du fäller baksätet/delat. Eco lyx ala Bayern och Luther! Snacka om framgångsrik kultur.