Sida 1 av 1
Borås på gång ( OBS ej med SC vad jag vet, utan vanliga 3,7)
Postat: 12 feb 2017 11:45
av Crappy
Det rör sig lite på elfronten i Borås.
http://www.bt.se/boras/boras-laddar-for-elbilar/
http://www.bt.se/boras/bostadsrattsfore ... framtiden/
Man kan bara hoppas att det är riktiga laddare de installerar
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 11:53
av vigge50
Skulle du kunna ge en sammanslagning, måste vara inloggad för att se innehållet i artiklarna.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 12:39
av Crappy
Ops så korkat
Kortkort version
"Laddhybriderna och elbilarna blir allt fler och nu har utbyggnaden av laddstolpar börjat ta fart. Borås har tredubblat antalet laddstationer det senaste året och biltillverkaren Tesla har gått sin egen väg. Men det är inte alla som nöjda med utbyggnadstakten"
"För ett halvår sedan fick Borås stad kritik för att det fanns få laddplatser. Kommunen hamnade på näst sista plats i en undersökning som sajten Tesla club Sweden hade gjort. Endast Norrköping var sämre i undersökningen.
– Det har tillkommit sex nya uttag i centrala Borås och åtta i Fristad."
"Totalt finns det nu fyra platser i centrala Borås där det finns möjlighet att ladda sin elbil. De nya laddstationerna som tillkommit finns i Brodalsgaraget, på p-däcket under Kungsbron och på parkeringsplatsen Valhall. Sedan tidigare har det funnits möjlighet att ladda sin elbil i Nybrons p-hus."
"När det nya p-huset Vulcanus står färdigt kommer det att finnas ytterligare fyra platser där det går att fylla på bilens batterier.
– Vi jobbar också med att ta fram en strategi för laddinfrastrukturen i Borås och tittar på flera viktiga punkter. Bland annat fler laddstationer i centrala Borås och att det ska finnas fyra stycken laddplatser i våra serviceorter Dalsjöfors, Viskafors, Fristad och Sjömarken/Sandared"
Teslas senaste modeller har en räckvidd på drygt 60 mil på en laddning."
"bostadsrättsföreningen Utsikten går runt på parkeringen utanför de två nybyggda husen på Hästhagsgatan. Här ska de 46 laddstolparna snart byggas."
"Laddstolparna kommer att installeras i början av mars till en konstad av 800 000 kronor, varav hälften är ett bidrag från Klimatklivet som stödjer lokala klimatinvesteringar."
"– Det skulle kosta oss lika mycket att bara installera uttag för motorvärme. Det vore såklart vansinnigt att investera i gårdagens teknik när vi kan bygga för framtiden, säger Kent."
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 12:46
av Jerker
Crappy skrev:"– Det skulle kosta oss lika mycket att bara installera uttag för motorvärme. Det vore såklart vansinnigt att investera i gårdagens teknik när vi kan bygga för framtiden, säger Kent."
Precis!
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 14:25
av Teslaspolen
Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 14:48
av HelectriC
Teslaspolen skrev:Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Om dom jämför priset med motorvärmaruttag, så lär det inte vara chademo.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 15:05
av joel80
Vid bostadshus ska det ju inte vara snabbladdare.. Inte heller i garage behövs det.. Fast kanske semisnabbladdare är bra där.. Där står man väl oftast minst några timmar?
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 15:06
av Teslaspolen
HelectriC skrev:Teslaspolen skrev:Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Om dom jämför priset med motorvärmaruttag, så lär det inte vara chademo.
Jo att det är tal om Typ-2 är ingen tvekan. Men det kanske kunde bli snabbladdare på något ställe med?
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 18:04
av hanty
Enligt uppladdning.nu är det typ 2 uttag med 3,7kW, dvs 16A enfas, 2 uttag vid varje parkeringsplats. Det är ju knappast som i tex Varberg där det finns flera publika laddstolpar i centrala stan med 22kW utan avgift på dagen, men det är ju en början, räcker ju till att fylla på en hybrid på ett par timmar. Borås kanske ändå slipper min nominering till Sveriges sämsta elbilsstad.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 18:27
av danni
Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 20:13
av Haglund
Man kan väl hoppas att de där Typ 2-stolparna är tänkta att uppgraderas till 11 kW. 3,7 är inte tillräckligt för att jag skulle stoppa i sladden i alla fall.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 20:45
av Crappy
Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.
Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 20:55
av bylund
danni skrev:Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 21:03
av danni
bylund skrev:danni skrev:Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Re: Borås pågång
Postat: 12 feb 2017 21:13
av bylund
danni skrev:bylund skrev:danni skrev:Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Fast då kanske du inte ska skylla på rubriken

Re: Borås pågång
Postat: 13 feb 2017 08:31
av Haglund
Crappy skrev:Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.
Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Re: Borås pågång
Postat: 13 feb 2017 10:28
av danni
bylund skrev:danni skrev:bylund skrev:danni skrev:Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Fast då kanske du inte ska skylla på rubriken

Det är klart jag ska. Även om jag skulle kollat kategorin så hade jag ju gjort det efter att jag läst rubriken, och då hade tanken hunnit slå mig ändå.
Re: Borås pågång
Postat: 13 feb 2017 12:36
av Vasp
Även jag trodde i några sekunder att det handlade om supercharger. Även fast jag inte bryr mig om den placeringen. Har ingen Tesla och även om jag hade det så kan jag inte tänka mig att jag nån gång i mitt liv skulle ha vägarna förbi Borås.
Re: Borås pågång
Postat: 13 feb 2017 19:23
av Crappy
Haglund skrev:Crappy skrev:Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.
Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen
Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Re: Borås pågång
Postat: 13 feb 2017 19:38
av Crappy
Crappy skrev:Haglund skrev:Crappy skrev:Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.
Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen
Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Edit: Blev lite irriterad och drog ett mail där jag ställde frågan om vad för stolpar de tänkt sätta upp, och förklarade mycket kort meningslösheten med 3,7kw stolpar på korttidsparkeringar
Re: Borås pågång
Postat: 14 feb 2017 08:40
av Haglund
Crappy skrev:Crappy skrev:Haglund skrev:Crappy skrev:Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.
Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen
Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Edit: Blev lite irriterad och drog ett mail där jag ställde frågan om vad för stolpar de tänkt sätta upp, och förklarade mycket kort meningslösheten med 3,7kw stolpar på korttidsparkeringar
Bra. Jag tänker göra samma sak och dessutom informera min kontakt på Borås tidning.