Sida 1 av 1
elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 12:14
av Vasp
Jag kom över det här när jag satt och googlade.
http://insideevs.com/bucharest-auto-sho ... r-30k-usd/
http://primemotors.eu/
Det är alltså ett rumänskt företag som gör en elektriskt version av Dacia Logan.
Specifikationer och pris verkar faktiskt enligt mig riktigt bra.
Jag blir nu väldigt intresserad av vad Dacia skulle kunna klara av om de skulle börja satsa på eldrift själv.
En elektriskt variant av Dacia sandero för under 120-150000kr kanske?
Dacia tycker jag är ett av de bästa bilmärkena som finns på den svenska marknaden idag. De gör billiga bilar som gör sitt jobb. Ingen onödig lyx eller lullull.
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 12:28
av joel80
Och med en Dacia blir det ännu billigare då man kan skippa försäkring helt.. Krockar man dör man, så då är problemet med trasig bil ur världen ändå..
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 15:48
av HelectriC
joel80 skrev:Och med en Dacia blir det ännu billigare då man kan skippa försäkring helt.. Krockar man dör man, så då är problemet med trasig bil ur världen ändå..
Pragmatisk syn på problemet

Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 15:59
av AGCF
Kan bli populär taxi i hemlandet. Är den inte en Renault rakt igenom?
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 16:23
av Vasp
Nu fick faktiskt Dacia sandero 4/5 i EuroNCAP. Och som jag läste från nån Dacia chef som tyckte att det var bra nog. "Det är bältet som räddar liv inte bältespåminnaren".
En sandero har airbags som standard exempelvis. Det är sånt som autobroms den saknar och annat elektroniskt.
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 16:38
av vigge50
Vasp skrev:Nu fick faktiskt Dacia sandero 4/5 i EuroNCAP. Och som jag läste från nån Dacia chef som tyckte att det var bra nog. "Det är bältet som räddar liv inte bältespåminnaren".
En sandero har airbags som standard exempelvis. Det är sånt som autobroms den saknar och annat elektroniskt.
Är det något att skryta om, att den har airbags som standard?
Deras nyar bil Logan MCV fick dock endast 3 stjärnor när den testades vilket verkligen inte är något att hänga i granen. Jag vet inte riktigt hur de anger säkerheten men Logan MCV har 57% säkerhet för föraren.
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 17:01
av Vasp
De verkar skryta om det i alla fall. Rätt så prominent på hemsidan deras. Och för den prisnivån de ligger på så varför inte.
Jag skulle då kunna tänka mig se en variant som inte har airbags men är billigare. Eller det kanske är väl snålt? Vad kostar airbags egentligen?
Även med typ 3/5 i betyg så är bilen säkert säkrare än en bil som har typ 10 år på nacken men fick 5/5 när den testades. Då säkerhetskraven höjs för varje år. En äldre bil blir snabbt omsprungen.
Om man skulle ta en nu Sandero eller Logan från idag och testa dem enligt säkerhetskrav från 10 år sen så hade de säkert fått 5/5.
Visst så måste man ju bestämma själv vad som är mer värt. Billig bil med bra men inte "perfekt" säkerhet. Eller en dyrare bil med "perfekt" säkerhet. Eller en begagnad bil som har blivit omsprungen av de nya säkerhetskraven.
För den prisnivån som Dacia ligger på så är jag nöjd med säkerhetsnivån. För många som inte vill låna pengar för at köpa bil så är det i princip en ny Dacia eller nånting begagnat som gäller.
Tesla fick ju exempelvis inte full pott på senaste IIHS testet i USA.
Re: elekrisk Dacia sandero. typ
Postat: 13 feb 2017 17:13
av HelectriC
vigge50 skrev:Vasp skrev:Nu fick faktiskt Dacia sandero 4/5 i EuroNCAP. Och som jag läste från nån Dacia chef som tyckte att det var bra nog. "Det är bältet som räddar liv inte bältespåminnaren".
En sandero har airbags som standard exempelvis. Det är sånt som autobroms den saknar och annat elektroniskt.
Är det något att skryta om, att den har airbags som standard?
Deras nyar bil Logan MCV fick dock endast 3 stjärnor när den testades vilket verkligen inte är något att hänga i granen. Jag vet inte riktigt hur de anger säkerheten men Logan MCV har 57% säkerhet för föraren.
Iofs ska väl Logan MCV jämföras med Caddy, Berlingo etc och dom har ju fått väldigt dåliga betyg i krocktester. Signifikant är att arbetsbilar byggs om till familjebilar men har inte alls samma krockstandard som "riktiga" familjebilar.