Sida 1 av 2

Launch complex 39A

Postat: 15 feb 2017 08:03
av Bod
Helgens uppskjutning av Falcon 9 kommer att ske från samma uppskjutningskomplex som första månlandningen startade 1969. Coolt.
http://www.ibtimes.com/spacex-tests-fal ... on-2490689

Re: Launch complex 39A

Postat: 15 feb 2017 08:25
av chpaulin
Jag mår dåligt över att något ska hända :shock:

Man vill så hila gärna att de skall lyckas!

Re: Launch complex 39A

Postat: 18 feb 2017 15:36
av Kalle
Här e den tekniska webcasten, upskutning om 30 :)

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 15:25
av bylund
Knappt en kvart kvar till nästa försök

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 18:28
av blincoln
Grymt snygg landning som vanligt! Den högra gridfenan stod väldigt snett hela landning, undras om det var mycket sidvind eller något annat att kompensera för?

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 18:35
av Bjelke
+1 :)

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 20:33
av Pontus
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 20:34
av MangeT
Är så sjukt impad av detta. Att se den fina vändningen på stage 1 som sedan ser ut att helt odramatiskt glida ner med lite rakethjälp och styrhjälp och landar perfekt på plattan. Ser så enkelt ut men herregud vilka beräkningar och styrsystem!

Re: Launch complex 39A

Postat: 19 feb 2017 20:50
av Pontus
MangeT skrev:
Är så sjukt impad av detta. Att se den fina vändningen på stage 1 som sedan ser ut att helt odramatiskt glida ner med lite rakethjälp och styrhjälp och landar perfekt på plattan. Ser så enkelt ut men herregud vilka beräkningar och styrsystem!
Håller med om att man blir riktigt riktigt impad. Men sen börjar man fundera, hur liten datatrafik skulle man klara sig på för att göra detta förutsatt att ingen redundans behövs och vi har tillgång till all erfarenhet som nu finns. Tror att det inte behövs så mycket i raketen men har dålig uppfattning om hur lite.

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 06:45
av Bjelke
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 07:25
av Pontus
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)
Jo, siffrorna snurrar ju bara fortare och fortare. Det får en ju också att fundera på hur snabb acceleration klarar vi människor, om vi nu ska åka till Mars? Kanske inte gör så mycket i och för sig om det tar ett dygn att komma upp i hastighet.

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 07:44
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)
Jo, siffrorna snurrar ju bara fortare och fortare. Det får en ju också att fundera på hur snabb acceleration klarar vi människor, om vi nu ska åka till Mars? Kanske inte gör så mycket i och för sig om det tar ett dygn att komma upp i hastighet.
I Hollywood kan man tåla många G under rätt lång tid ;)
Annars ligger väl gränsen för en stridspilot (med tryckdräkt) på 6G innan det blir hälsokoll modell värst (mest av planet eg)...
Liggandes (som i en raketstart sägs det upp och tom lite över 10G eller nåt...

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 10:19
av gellerstam
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)
Jo, siffrorna snurrar ju bara fortare och fortare. Det får en ju också att fundera på hur snabb acceleration klarar vi människor, om vi nu ska åka till Mars? Kanske inte gör så mycket i och för sig om det tar ett dygn att komma upp i hastighet.
I Hollywood kan man tåla många G under rätt lång tid ;)
Annars ligger väl gränsen för en stridspilot (med tryckdräkt) på 6G innan det blir hälsokoll modell värst (mest av planet eg)...
Liggandes (som i en raketstart sägs det upp och tom lite över 10G eller nåt...
Glöm inte att gravitationen minskar med ökat avstånd från jorden. Detta gör att accelerationen kan öka medans G-kraften förblir konstant eller tom minskar. :-)

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 10:29
av Bjelke
gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)
Jo, siffrorna snurrar ju bara fortare och fortare. Det får en ju också att fundera på hur snabb acceleration klarar vi människor, om vi nu ska åka till Mars? Kanske inte gör så mycket i och för sig om det tar ett dygn att komma upp i hastighet.
I Hollywood kan man tåla många G under rätt lång tid ;)
Annars ligger väl gränsen för en stridspilot (med tryckdräkt) på 6G innan det blir hälsokoll modell värst (mest av planet eg)...
Liggandes (som i en raketstart sägs det upp och tom lite över 10G eller nåt...
Glöm inte att gravitationen minskar med ökat avstånd från jorden. Detta gör att accelerationen kan öka medans G-kraften förblir konstant eller tom minskar. :-)
Jaja okey då, helt rätt, vi drar av 1G helt så slipper vi fundera på den faktorn då ;) Inte mycket jämfört med typ 10G :)

Vikten på raketer minskar iaf snabbt så om ngn undrar över ökad acc så beror det till stor del på minskad vikt samt att gravitationen minskar såklart).

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 10:33
av Pontus
Hur gör jag för att få ner gravitationen på min bil då?
Vilken ska man hålla på raketen till Mars och när går den första turen?

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 10:57
av Bjelke
Pontus skrev:
Hur gör jag för att få ner gravitationen på min bil då?
Vilken ska man hålla på raketen till Mars och när går den första turen?
Enkelt, se till så att bilen kommer nära jordens centrum (fast resan från Jorden blir förstås värre istället, kan även vara lite varmt därinne (säkert inte enligt Trump dock)...)
0-100 rejs lär bli ganska trist nära jordens centrum såvida man inte sitter fast mot vägen på nåt vis och/eller kör i en loop...

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 11:57
av bylund
Även luftmotståndet minskar rätt rejält

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 12:20
av Pontus
bylund skrev:
Även luftmotståndet minskar rätt rejält
Speciellt i raketens fart så har det ju betydelse men kanske inte så mycket på min 0-30 km/h tid :)

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 13:46
av gellerstam
Pontus skrev:
Hur gör jag för att få ner gravitationen på min bil då?
Kör på världens högst belägna väg?!? Karakoramvägen är en väg mellan Pakistan och Kina i Karakorambergen genom Khunjerabpasset. Det är världens högst belägna asfalterade väg, med en maximihöjd på 4 693 meter över havet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karakoramv%C3%A4gen

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 16:15
av Pontus
gellerstam skrev:
Pontus skrev:
Hur gör jag för att få ner gravitationen på min bil då?
Kör på världens högst belägna väg?!? Karakoramvägen är en väg mellan Pakistan och Kina i Karakorambergen genom Khunjerabpasset. Det är världens högst belägna asfalterade väg, med en maximihöjd på 4 693 meter över havet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karakoramv%C3%A4gen
Ja man får i varje fall inte samma problem med motorn som fossilarna får.

Re: Launch complex 39A

Postat: 20 feb 2017 21:31
av JFAH
Man brukar inte ha mer än cirka 3-4 g i acceleration på raketer eftersom det helt enkelt blir för stora mekaniska påfrestningar på maskinerna. Saturn 5 vägde 3000 ton, att accelerera 3000 ton med 3.5 G innebär att prylarna måste tåla sisådär 10500 ton i dynamisk belastning. Och det är ganska avsevärda påfrestningar vi pratar om. Att hela skiten sedan skall upp till sisdär 11 kilometer i sekunden (en pansarbrytande pilspetsprojektil kan ha uppemot 1.5 km/s, bara som en enkel jämförelse) gör ju inte saken mindre imponerande. Låt vara att det inte blir någr 3000 ton som piper iväg i de farterna, men det är fortfarande 100 tals ton... :-)

Re: Launch complex 39A

Postat: 22 feb 2017 13:56
av Kalle
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Det ser ut som att accelerationen är omvänd mot min bil, dvs den ökar med hastigheten i varje fall upp till 3000 km/h. :)
Japp, det gör den väl oxo ;)
(ökar alltså i raketfallet)
Jupp, den blir ju lättare och lettare jumer bränsle den brenner. De får faktist dra av på gasen vart eftersom den blir lättare för att det ska hålla.

Re: Launch complex 39A

Postat: 22 feb 2017 14:03
av Kalle
gellerstam skrev:
Glöm inte att gravitationen minskar med ökat avstånd från jorden. Detta gör att accelerationen kan öka medans G-kraften förblir konstant eller tom minskar. :-)
Njaaa, i LEO (low erth orbit) där tex iss ligger så är gravitationen i stort sett samma.
Däremot svänger man och accelererar horisontelt efter ett tag, och då kan man ju accelerera med max 9,82m/s2 "extra" för samma påfrästningar på strukturen.

Re: Launch complex 39A

Postat: 22 feb 2017 15:54
av gellerstam
Kalle skrev:
gellerstam skrev:
Glöm inte att gravitationen minskar med ökat avstånd från jorden. Detta gör att accelerationen kan öka medans G-kraften förblir konstant eller tom minskar. :-)
Njaaa, i LEO (low erth orbit) där tex iss ligger så är gravitationen i stort sett samma.
Däremot svänger man och accelererar horisontelt efter ett tag, och då kan man ju accelerera med max 9,82m/s2 "extra" för samma påfrästningar på strukturen.

Hehe, ja nu påstod ju inte jag att det skulle röra sig om några jätteskillnader. Bara att det är skillnad!

För nörden kommer formeln från Wiki ....

Newtons formulering av tyngdkraften (Newtons gravitationslag) är att två massor m1 och m2 påverkar varandra med en attraherande kraft av storleken:

F=G*m1*m2/r*r

G = (6,67384 ± 0,0007) × 10-11 N·m²/kg²
r är avståndet mellan de två massornas masscentra

Re: Launch complex 39A

Postat: 23 feb 2017 09:50
av Kalle
Vid LEO blir det ca 90% av gravitationen vid jordytan. Fast det spelar ingen roll för vid den höjden accelererar man som sagt horisontelt för att höja orbiten och då spelar inte den verticala gravitationen någon roll för hur hårt du kan accelerera.