Sida 1 av 1
Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 19:51
av Jerker
Har jag fel eller visst är det så att en Otlander inte har nån nytta av att hellre koppla in sig på ett 22 kW-uttag än ett 7,2 kW
Jag kom till en laddstolpe med två uttag, ett 7,2 och ett 22 kW. Outlandern hade kopplat in sig på 22 och hade laddat klart. Jag har en Zoe och hade verkligen behövt 22...

Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 21:05
av nahoj56
Det är riktigt. Ombordladdaren kan ge max 3.3kW..
Men förmodligen tror ägaren att det går fortare i 22kW uttaget..
Det är ju en ganska liten del av befolkningen som är insatt i ellära..

Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 21:23
av Martinen
Folk som inte kan ladd-etikett borde straffas på nått sätt.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 22:28
av Jerker
Martinen skrev:Folk som inte kan ladd-etikett borde straffas på nått sätt.
Spöstraff medelst elkablar?
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 22:30
av danni
Jerker skrev:Martinen skrev:Folk som inte kan ladd-etikett borde straffas på nått sätt.
Spöstraff medelst elkablar?
Chockstraff medelst 22 kW?
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 16 feb 2017 22:38
av Jerker
danni skrev:Jerker skrev:Martinen skrev:Folk som inte kan ladd-etikett borde straffas på nått sätt.
Spöstraff medelst elkablar?
Chockstraff medelst 22 kW?

Modernare!
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 17 feb 2017 07:18
av Bjelke
Samt en upplysande lapp på vindrutan?

Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 17 feb 2017 08:27
av gellerstam
Bjelke skrev:Samt en upplysande lapp på vindrutan?

+1
Denna metod tror jag mer på.

Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 17 feb 2017 09:20
av Bjelke
gellerstam skrev:Bjelke skrev:Samt en upplysande lapp på vindrutan?

+1
Denna metod tror jag mer på.

Vi har ju några fina skyltar som några själar här knåpat ihop för det där med ICEing-problemet, skulle någon kunna ordna en sån här för "Hej du vet väl om att du är inkopplat på fel uttag osv"-skylt oxo?

Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 18 feb 2017 20:41
av Tomp
Bjelke skrev:gellerstam skrev:Bjelke skrev:Samt en upplysande lapp på vindrutan?

+1
Denna metod tror jag mer på.

Vi har ju några fina skyltar som några själar här knåpat ihop för det där med ICEing-problemet, skulle någon kunna ordna en sån här för "Hej du vet väl om att du är inkopplat på fel uttag osv"-skylt oxo?

Vart kan man hitta dessa skyltar? Har ju märkt att behovet finns
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 18 feb 2017 21:16
av joel80
Skulle ju kunna vara så att det stod nån och laddade på den andra platsen när Outlandern kom...
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 18 feb 2017 21:21
av LarsL
Tycker att man föst och främst ska skylla på stolpen. Den borde vara lastbalanserad med stolpen brevid så att de totalt hade haft 29,5kW. Då hade du kunna koppla in och få din laddning.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 18 feb 2017 22:05
av joel80
Håller nog med Lars.. Blir svårt att veta hur man annars ska agera som hybridägare eller bil med lägre laddmöjlighet på AC om det antingen är en stolpe blockad med den lägre strömmen eller om det kanske bara finns 22kw-stolpar.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 18 feb 2017 23:47
av Teslaspolen
Instämmer. Entusiaster bryr sig om att kolla det där, vanligt folk gör det inte. Lastbalansering borde vara självklart...
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 08:04
av Jerker
joel80 skrev:Skulle ju kunna vara så att det stod nån och laddade på den andra platsen när Outlandern kom...
Jo, jag tänkte det också, så kan det ha varit. Men om det är så att hen bor där och brukar stå och ladda över natten så skulle hen kunna tänka så här: Jag sätter en lapp med mitt telefonnummer som man kan ringa om jag blockerar laddplatsen så kommer jag ut och flyttar min bil. Det skulle jag ha gjort.
Men i hens värld kanske det inte finns bilar som det spelar nån roll för vilken sida av stolpen man är inkopplad på.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 11:50
av Leo
Outlandern har val Chademo uttag och kan ladda 50kW DC den vägen eller?
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 13:25
av danni
Leo skrev:Outlandern har val Chademo uttag och kan ladda 50kW DC den vägen eller?
Det är helt och hållet meningslöst. Det tar lång tid och under den tiden blockerar de en snabbladdare som någon kanske behöver på riktigt. Under min tid med Outlander laddade jag CHAdeMO en enda gång - bara för att testa det.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 14:26
av bylund
D v s den har så litet batteri att den inte får i sig 50 kW
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 15:16
av Vasp
Outlander laddar väl på runt 20kw från chademo?
Ecotricity i Storbritannien har planer har jag för mig att jag har hört att sätta upp 20kw stationer vid sina 50kw stationer så att Outlander ägarna kan ladda utan att blockera den snabbare laddaren.
Tror att det var i en Fully charged video jag hörde det.
Det kan ju vara nånting för de svenska laddoperatörena att tänka på. Långsammare Chademo och CCS för PHEV ägarna.
Kommer säkert att bli vanligt med större batteri och snabbare laddning även på laddhybrider.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 15:21
av bylund
Detta är egentligen det enda bra argument jag ser för tidsdebitering snarare än energidebitering vid snabbladdare. Om man laddar ett fordon som inte kan dra nytta av snabbladdning får man betala så pass mycket för det att man får incitament att söka laddning som fordonet klarar av.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 16:58
av LarsL
Även här funkar det ju bra med flera uttag från samma källa. Risken är ju annars uppenbar att Outlandern ändå står och laddar ur 50kW uttaget.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 19 feb 2017 17:02
av bylund
LarsL skrev:Även här funkar det ju bra med flera uttag från samma källa. Risken är ju annars uppenbar att Outlandern ändå står och laddar ur 50kW uttaget.
Ja, om ägaren är beredd att betala priset för 50 kW-uttaget. Jag menar såklart inte att man skulle betala samma pris per minut för 50 kW-uttaget som för för 3,7 kW-uttaget. I det senare tar man lämpligen betalt per kWh, eller bara ren parkeringsavgift.
I en ideal värld har man såklart tillräckligt med uttag så att man inte behöver ta ut överpriser för att få någon att hålla sig borta.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 20 feb 2017 00:31
av joel80
Ett pris per kwh och många uttag laatbalanserade och med intelligens för att komma ihåg i vilken ordning bilar kopplat in sig. En laddare på säg 100kw skulle kunna underhålla 10 uttag.. Då skulle det inte behöva köas aktivt utan man kopplar i sig, får ev det som blir över från de före i kön och sen allt eftersom andra före får fullt eller avslutar får man mer.
Lastbalansering och fler uttag till samma laddare bör vara det absolut bästa för en smidig utbyggnad där man inte behöver tänka på att man blockar laddplatsen med bilar som inte laddar så snabbt eller om man kan Åke tar lite extra tid på sig på restaurangen även om bilen typ är fulladdad.
Re: Outlander laddar på 22kW?
Postat: 20 feb 2017 06:46
av LarsL
Att ta hutlöst betalt per minut avskräcker bara folk från elbilar så jag tror inte alls på den lösningen. Jag menar alltså att "folk" inte förstår varför det helt plötsligt är så dyrt att ladda på just det här uttaget. Lite som olika pris på olika parkeringar, när jag bara ville ställa bilen någonstans.