Laddning i Åre

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nide
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 maj 2014 22:39

Laddning i Åre

Inlägg av nide »

Kikade på uppladdning.nu och med tanke på hur mycket norrmän det normalt sett är i Åre så är det lite förvånande att det inte finns bättre möjligheter att ladda där måste man ju säga. Jämtkraft har stationer i Järpen, Åre och Duved men det är rätt få (2+2) på varje plats och det är 8 mil eller så till SC:n i Krokom.

Har ju iofs motorvärmarjack vid huset om jag inte minns fel så det är väl en backup i värsta fall, vad får man ut i laddning från ett sånt? En smula bortskämd blir man ju med 400V/16A-jack hemmavid.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddning i Åre

Inlägg av mickeisol »

Hej!
du har en supercharger i krokom (mellan östersund och åre) 8 mil från åre.
Om du har en 10A säkring på motorvärmar uttaget så kan du max ta ut 2,3Kw (10*230V)
det innebär i runda tal 1mil/timme, dvs ungefär 8 -10 mil under natten
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Niclas »

Men hur gör man för att ett motorvärmaruttag ska vara påslaget hela natten? Det brukar ju vara timerstyrt till max 30 min??
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

Borde inte vara så svårt att hitta ett 16A trefas-uttag på en lämplig plats. Finns ju på nästan varje byggnad däruppe...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i Åre

Inlägg av LarsL »

Ta med skarvsladd så borde det gå att lösa.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Gorr »

Ska åka till Åre och undrar hur ni löst det? Jag har inte motorvärmaruttag på huset om jag förstår det rätt. Tar med mig min typ 2 kabel, 3-fas kabel med 5 meter förlängning samt en vanlig kabel.
Sen undrar ni gjorde resan från stockholm. Ladda fullt eller inte innan man åker? Tänkte mest på effekt i Gävle.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 okt 2014 23:36

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Chris »

Jag gjorde precis resan till Åre (med hos mor i Härnösand). Laddade fullt hemma i Nacka, lunch och full laddning i Gävle (SOC 30% vid ankomst) lite onödig 20min laddning i Sundsvall och sedan 100% över natten i Härnösand.
Full laddning i Krokom och lunch.

Upp till Sundsvall snittade vi ca 260Wh/km. Från Sundsvall till Åre ca 220Wh/km.

Testade 32A mode 3 type 2 vid Holliday club och det gav ca 100km/h.

God tur!
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Gorr »

Chris skrev:
Jag gjorde precis resan till Åre (med hos mor i Härnösand). Laddade fullt hemma i Nacka, lunch och full laddning i Gävle (SOC 30% vid ankomst) lite onödig 20min laddning i Sundsvall och sedan 100% över natten i Härnösand.
Full laddning i Krokom och lunch.

Upp till Sundsvall snittade vi ca 260Wh/km. Från Sundsvall till Åre ca 220Wh/km.

Testade 32A mode 3 type 2 vid Holliday club och det gav ca 100km/h.

God tur!
Tack för infon!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

Med ChaDeMo-adapter så laddar man hyfsat snabbt vid Holliday Club. Gratis! Inget Vattenfall eller Fortum här inte!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
maxwell
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2015 22:40

Re: Laddning i Åre

Inlägg av maxwell »

Hej!

Har en 90D som kommer någon gång i januari och ska till Holiday Club i Åre på sportlovet.
Ni som har varit där, behöver jag några andra adaptrar än det som följer med bilen för att kunna ladda vid Holiday Club?
Har lite dålig koll på det här med typ1, typ 2, mode 3 osv.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

Vid Holliday Club finns det ChaDeMo, CCS, typ 1 och type 2 (22kW). Vid järnvägsstationen finns det också typ 2 men bara 16A där. Om du inte har dubbelladdare så spelar det iofs ingen roll...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Åre

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Vid Holliday Club finns det ChaDeMo, CCS, typ 1 och type 2 (22kW). Vid järnvägsstationen finns det också typ 2 men bara 16A där. Om du inte har dubbelladdare så spelar det iofs ingen roll...
Ingen av dessa kan man ladda på med det som ingår. Då är det bara schuko och röd trefas som gäller. Jag rekommenderar starkt att köpa en typ-2-kabel från Tesla. Tesla är svårslagna i pris på den och den fungerar på många offentliga laddställen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning i Åre

Inlägg av e5m1r »

en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Åre

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?
Alla bilar har inte typ 2. Nissan Leaf t ex har typ 1. Men en typ 2-typ 1-kabel kan den då ladda, men med fast typ-2-kabel går det inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning i Åre

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?
Alla bilar har inte typ 2. Nissan Leaf t ex har typ 1. Men en typ 2-typ 1-kabel kan den då ladda, men med fast typ-2-kabel går det inte.
Viste inte detta, trodde typ 2 var standard för EU då tesla tvingades på denna kontakt, mystiskt då att de har bytt i princip alla till type 2 med fast kabel, rullar fler leaf här än teslor i alla fall, har iofs bara sett nån mercedes och volvo ladda på dessa stolpar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
maxwell
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2015 22:40

Re: Laddning i Åre

Inlägg av maxwell »

Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Svenssons »

maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?
Mode 3 är standarden för laddningen, Type 2 är själva standarden för laddningen. Korrekt är det alltså Type 2-Mode 3 (kontakt+laddprotokoll)

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_3
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 ... E_2623-2-2
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Martinen »

maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddning i Åre

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.
Mode 2 använder du varje gång du pluggar in din UMC någonstans. Mode 4 är DC-snabbladdning. Mode 1 däremot tror jag aldrig används i praktiken längre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.
Mode 2 använder du varje gång du pluggar in din UMC någonstans. Mode 4 är DC-snabbladdning. Mode 1 däremot tror jag aldrig används i praktiken längre.

Ja så är det ju. :D Det är ju när man har elektronikboxen inbyggd i kabeln mm.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?
Så länge du bara ska ladda i Åre så behöver du ingen extra sladd. Alla laddare häruppe har fasta kablar, oavsett mode och type (utom schuko då...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

Martinen skrev:
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.

Nja, för en gångs skull får du backning. Både type 1 och 2 kan överföra 32A, skillnaden är bara att type 1 inte klarar trefas utan begränsas till 7,4 kW enfas. :) ///Någon.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddning i Åre

Inlägg av Martinen »

lator skrev:
Martinen skrev:
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.

Nja, för en gångs skull får du backning. Både type 1 och 2 kan överföra 32A, skillnaden är bara att type 1 inte klarar trefas utan begränsas till 7,4 kW enfas. :) ///Någon.
Typ 2 klarar 63A. ;). Dvs mer än 32 A. :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Åre

Inlägg av apkungen »

Niclas skrev:
Men hur gör man för att ett motorvärmaruttag ska vara påslaget hela natten? Det brukar ju vara timerstyrt till max 30 min??

Om det är ett dedikerat motorvärmarjack så slår det av sig själv efter två timmar tror jag d brukar vara men ofta, speciellt om det är i en villa, så är det ett vanligt jack som alla andra

Annars får man köra grenuttag och tre timers för att få laddning hela natten :P
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning i Åre

Inlägg av lator »

Martinen skrev:

Typ 2 klarar 63A. ;). Dvs mer än 32 A. :D
OK... Eller ca 340A om jag har räknat rätt på SuC. Men då fuskas det ju lite... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar