Sida 1 av 1

Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift MS

Postat: 22 feb 2017 17:38
av HelectriC
Har nu haft inne min bil på 4000mila service och lite annat smått och gott och fick under tiden låna en helt ny (bara gått 10mil) 90D med AP1.
Det jag märkte eller valde att fokusera på för att verkligen jämföra var huvudsakligen strålkastarna, stolarna och ljudnivån. Både min och lånebilen hade samma typ av vinterdäck Hakka R2, vilket gjorde speciellt upplevd ljudvolym ganska bra. Den nya är lite tystare, men ingen revolutionerande skillnad. Lite mindre däcksljud, så jag antar att hjulhusen fått lite mer dämpmaterial. Stolarna i den nya sitter monterade högre av någon märklig anledning. Jag kunde inte få ner den lika mycket som i min, vilket gjorde att jag tycke jag fick en onaturligt hög sittposition. Vet inte om det kan ha att göra med att min bil ursprungligen hade vanliga stolar och senare blev uppgraderad med next gen. Kanske sitter fästena lägre orginalt i bilar med standardstolar? Kan inte helt förstå varför man höjer sittpositionen. Så till det viktigaste; strålkastarna. Jag märkte verkligen ingen skillnad alls. Jag körde på dels belysta nattvägar med halvljus samt kolsvarta sträckor med helljus. Har ljuset blivit bättre iom led, så är skillnaden verkligen marginell. Tyvärr! Jag hade hoppats att de hade blivit bättre. Inte heller finns ett uns av kurvljus som det så fint reklameras för hos Tesla. De lyser rakt fram och inget hjälper till eller svänger åt sidorna. Enda är i låga hastigheter då corner-LED tänds, men det är precis likadant på min gamla bil.
Övriga observationer: min bil fick uppdaterade fälgar i display och app då jag köpt mörka 21" turbin och bilen tidigare hade 19". Båda sidorutor fram blev utbytta eftersom de blivit repade av felmonterade handtagsfästen inne i dörrarna. Fick ny UMC eftersom den i ca 50% av fallen inte ville öppna laddluckan med knappen. För övrigt så är det ganska smidigt med självstängande laddlucka, som lånebilen hade.
Det verkar som backkameran är ny i yngre bilar? Verkar ha bättre bildkvalitet.

Sen frågade jag ang att appen visar "in service" och det är tydligen inget SC gör för varje bil utan hela området runt SC är geo-låst, så bilen går automatiskt i och ur. Jag kom inte åt min bil när den stod utanför SC och frågade om dom kunde deaktivera innan jag körde därifrån. Fick då som svar att kommer jag några hundra meter bort så öppnas tillgången igen (vilket stämde)

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 18:39
av ovelundkvist
Speciellt det där med strålkastarna är ju tråkigt att höra för mig som väntar på att byta upp mig till en beställd facelift. Jag trodde verkligen på att de var mycket bättre än de jag har nu... :cry:

De har ju marknadsförts som närmast revolutionerande och på Teslas webbplats står det ju tydligt att de följer med i kurvorna. Hur kan de påstå det om det inte alls stämmer? Falsk marknadsföring?

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 19:25
av Machris
Är du säker på att lånebilen hade premiumpaketet?

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 19:30
av Zoidberg
LED belysning var lite av en besvikelse. Det står kurljus men är i själva verket 7st (?) ledlampor som kan tändas upp i sekvens. De tre yttre lamporna på vardera sida tänds bara upp när man svänger.
Dvs mer likt dimljus än en dynamisk strålkastare.
Men jag tycker ändå LED lyser upp bättre än de klassiska Xenon.
It's true...
I do...

Ang. appen och dess åtkomst. Idag hämtade jag bilen efter lite småfix på SC Aminogatan. Då var mobile access satt till OFF i bilen. :shock:
Det kan kanske ha att göra med att dom provkört min bil längre sträckor och därmed lämnat SC och dess geo-låsning. Dom vill nog inte att jag stalkar dom via cyberrymden.

Till sist vill jag också säga att hjulupphängningen upplever jag som långt mycket bättre i min sena 2016 än vad det var i förra bilen, tidig 2015 (Stålfjädring i bägge).
Den har blivit mer följsam, mjukare, tystare och ...[valfritt komparativ].

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 19:36
av Gustafsson
Min stod också i mobile access off efter service, efter en stund hade Tesla remotely ändrat till on utan att jag gjorde något.

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 19:50
av EnTraktor
Jag har en tidig -15 och en sen -16 och tycker att strålkastarna har blivit klart bättre men det finns fortfarande utrymme för förbättringar.
Gamla modellen betyg 1 av 5.
Nya modellen betyg 3.5 av 5.

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 20:12
av HelectriC
Machris skrev:
Är du säker på att lånebilen hade premiumpaketet?
Jepp! Biohazard, elektrisk baklucka, skinn på div paneler.

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 22 feb 2017 22:34
av bylund
Gustafsson skrev:
Min stod också i mobile access off efter service, efter en stund hade Tesla remotely ändrat till on utan att jag gjorde något.
Ett rykte jag hört är att det är snarare så att det är när bilen är registrerad som incheckad för service detta gäller, oavsett var den är. Men man kan ju testa detta om man kör till servicecentret i annat ärende och se om man då kan komma åt bilen eller inte.

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 00:04
av Gustafsson
bylund skrev:
Gustafsson skrev:
Min stod också i mobile access off efter service, efter en stund hade Tesla remotely ändrat till on utan att jag gjorde något.
Ett rykte jag hört är att det är snarare så att det är när bilen är registrerad som incheckad för service detta gäller, oavsett var den är. Men man kan ju testa detta om man kör till servicecentret i annat ärende och se om man då kan komma åt bilen eller inte.
Så kan det förstås vara, gissar att detta sker automatiskt helt utan manuell insats. Inte så kul om någon lustigkurre tutar via appen medans bilen skruvas på, speciellt inte om någon servicetekniker har örat intill signalhornet. Därav närmast nödvändigt att remote access alltid stängs av under servicen.

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 06:36
av Bjelke
Gustafsson skrev:
bylund skrev:
Gustafsson skrev:
Min stod också i mobile access off efter service, efter en stund hade Tesla remotely ändrat till on utan att jag gjorde något.
Ett rykte jag hört är att det är snarare så att det är när bilen är registrerad som incheckad för service detta gäller, oavsett var den är. Men man kan ju testa detta om man kör till servicecentret i annat ärende och se om man då kan komma åt bilen eller inte.
Så kan det förstås vara, gissar att detta sker automatiskt helt utan manuell insats. Inte så kul om någon lustigkurre tutar via appen medans bilen skruvas på, speciellt inte om någon servicetekniker har örat intill signalhornet. Därav närmast nödvändigt att remote access alltid stängs av under servicen.
Jag har stått utanför SC i Väsby flera ggr och då verkar allt funka som normalt men jag har inte provat att tuta eller blinka med lysen å sånt, men allt annat verkar funka normalt iaf...

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 06:46
av EnTraktor
Min ena bil är inne just nu och appen funkar hela tiden. Kunde se hur dörrar öppnas och stängs igår.

Bild

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 14:14
av e5m1r
Det som jag vet är att det avaktiverar automatisk när de påbörjar en serviceorder och aktiveras igen när service order är slutförd

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 14:17
av Bjelke
e5m1r skrev:
Det som jag vet är att det avaktiverar automatisk när de påbörjar en serviceorder och aktiveras igen när service order är slutförd
Det låter lite mer logiskt :)

Re: Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift

Postat: 23 feb 2017 15:47
av fakerlind
Ett inspel kring led; jag fick mina justerade då jag upplevde de som enormt dåliga vid leverans, och efter en justering blev de betydligt bättre, så pass att jag upplever de som riktigt bra. Så jag rekommenderar verkligen att kolla höjden på dem, framförallt blev helljuset användbart. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk