Jämförelse pre-facelift (men AP-generation) med facelift MS
Postat: 22 feb 2017 17:38
Har nu haft inne min bil på 4000mila service och lite annat smått och gott och fick under tiden låna en helt ny (bara gått 10mil) 90D med AP1.
Det jag märkte eller valde att fokusera på för att verkligen jämföra var huvudsakligen strålkastarna, stolarna och ljudnivån. Både min och lånebilen hade samma typ av vinterdäck Hakka R2, vilket gjorde speciellt upplevd ljudvolym ganska bra. Den nya är lite tystare, men ingen revolutionerande skillnad. Lite mindre däcksljud, så jag antar att hjulhusen fått lite mer dämpmaterial. Stolarna i den nya sitter monterade högre av någon märklig anledning. Jag kunde inte få ner den lika mycket som i min, vilket gjorde att jag tycke jag fick en onaturligt hög sittposition. Vet inte om det kan ha att göra med att min bil ursprungligen hade vanliga stolar och senare blev uppgraderad med next gen. Kanske sitter fästena lägre orginalt i bilar med standardstolar? Kan inte helt förstå varför man höjer sittpositionen. Så till det viktigaste; strålkastarna. Jag märkte verkligen ingen skillnad alls. Jag körde på dels belysta nattvägar med halvljus samt kolsvarta sträckor med helljus. Har ljuset blivit bättre iom led, så är skillnaden verkligen marginell. Tyvärr! Jag hade hoppats att de hade blivit bättre. Inte heller finns ett uns av kurvljus som det så fint reklameras för hos Tesla. De lyser rakt fram och inget hjälper till eller svänger åt sidorna. Enda är i låga hastigheter då corner-LED tänds, men det är precis likadant på min gamla bil.
Övriga observationer: min bil fick uppdaterade fälgar i display och app då jag köpt mörka 21" turbin och bilen tidigare hade 19". Båda sidorutor fram blev utbytta eftersom de blivit repade av felmonterade handtagsfästen inne i dörrarna. Fick ny UMC eftersom den i ca 50% av fallen inte ville öppna laddluckan med knappen. För övrigt så är det ganska smidigt med självstängande laddlucka, som lånebilen hade.
Det verkar som backkameran är ny i yngre bilar? Verkar ha bättre bildkvalitet.
Sen frågade jag ang att appen visar "in service" och det är tydligen inget SC gör för varje bil utan hela området runt SC är geo-låst, så bilen går automatiskt i och ur. Jag kom inte åt min bil när den stod utanför SC och frågade om dom kunde deaktivera innan jag körde därifrån. Fick då som svar att kommer jag några hundra meter bort så öppnas tillgången igen (vilket stämde)
Det jag märkte eller valde att fokusera på för att verkligen jämföra var huvudsakligen strålkastarna, stolarna och ljudnivån. Både min och lånebilen hade samma typ av vinterdäck Hakka R2, vilket gjorde speciellt upplevd ljudvolym ganska bra. Den nya är lite tystare, men ingen revolutionerande skillnad. Lite mindre däcksljud, så jag antar att hjulhusen fått lite mer dämpmaterial. Stolarna i den nya sitter monterade högre av någon märklig anledning. Jag kunde inte få ner den lika mycket som i min, vilket gjorde att jag tycke jag fick en onaturligt hög sittposition. Vet inte om det kan ha att göra med att min bil ursprungligen hade vanliga stolar och senare blev uppgraderad med next gen. Kanske sitter fästena lägre orginalt i bilar med standardstolar? Kan inte helt förstå varför man höjer sittpositionen. Så till det viktigaste; strålkastarna. Jag märkte verkligen ingen skillnad alls. Jag körde på dels belysta nattvägar med halvljus samt kolsvarta sträckor med helljus. Har ljuset blivit bättre iom led, så är skillnaden verkligen marginell. Tyvärr! Jag hade hoppats att de hade blivit bättre. Inte heller finns ett uns av kurvljus som det så fint reklameras för hos Tesla. De lyser rakt fram och inget hjälper till eller svänger åt sidorna. Enda är i låga hastigheter då corner-LED tänds, men det är precis likadant på min gamla bil.
Övriga observationer: min bil fick uppdaterade fälgar i display och app då jag köpt mörka 21" turbin och bilen tidigare hade 19". Båda sidorutor fram blev utbytta eftersom de blivit repade av felmonterade handtagsfästen inne i dörrarna. Fick ny UMC eftersom den i ca 50% av fallen inte ville öppna laddluckan med knappen. För övrigt så är det ganska smidigt med självstängande laddlucka, som lånebilen hade.
Det verkar som backkameran är ny i yngre bilar? Verkar ha bättre bildkvalitet.
Sen frågade jag ang att appen visar "in service" och det är tydligen inget SC gör för varje bil utan hela området runt SC är geo-låst, så bilen går automatiskt i och ur. Jag kom inte åt min bil när den stod utanför SC och frågade om dom kunde deaktivera innan jag körde därifrån. Fick då som svar att kommer jag några hundra meter bort så öppnas tillgången igen (vilket stämde)