Sida 1 av 1
Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 08:49
av flaco
Imorse, efter att ha blivit försenad på E4 vid Upplands Väsby, svänger jag in som vanligt vid en-timmesparkeringen utanför Terminal 5.
Tänkte precis gnälla på några ICE som stod och lastade ur på laddplatserna när jag noterar att de är helt borta.
Redan sen fick jag sladda

därifrån och försöka hitta någon alternativ parkering. Som tur var hade jag Xen och inte Leafen och behövde inte ladda. Lyckligtvis, efter några snurrar runt Arlanda hittade jag en utomhusplats som var stor nog.
Men det var inte roligt att bli ytterligare försenad ... jag hann precis med planet
Vet någon hur Swedavia tänker?
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 08:59
av EnTraktor
Schuko laddning på en 1 timmes parkering var ingen bra combo antar jag. Finns schuko på beta och menekes på flera inomhusparkeringar.
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 09:27
av flaco
EnTraktor skrev:Schuko laddning på en 1 timmes parkering var ingen bra combo antar jag. Finns schuko på beta och menekes på flera inomhusparkeringar.
Nej, men laddande elbilar fick stå i två dygn. Då duger det, tycker jag i alla fall ...
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 11:37
av EnTraktor
flaco skrev:EnTraktor skrev:Schuko laddning på en 1 timmes parkering var ingen bra combo antar jag. Finns schuko på beta och menekes på flera inomhusparkeringar.
Nej, men laddande elbilar fick stå i två dygn. Då duger det, tycker jag i alla fall ...
Dom gånger jag åkte förbi där så brukade det vara tomt på elbilar. Samtidigt som fossilbilarna inte fick plats på 1 timmes parkeringen. Så jag misstänker att dom prioriterade om.
Arlanda borde bygga snabbladdare i anslutning till terminalerna eller parkeringarna vid terminalen, eller varför inte göra en hel parkering som bara är avsedd för elbilar och rymmer några hundra elbilar? Skulle vara bra PR!
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 12:07
av bullen
Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 12:41
av Svenssons
bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Hämtar eller lämnar man någon på flyget så är det vanligt att man stannar 0,5-1 timme´. Perfekt med snabbladdare då. Jag hade behövt det för några månader sedan när jag var förbi Arlanda. Hade dock så att det precis räckte till hotellet där jag sedan kunde slöladda.
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 13:55
av janni
Svenssons skrev:bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Hämtar eller lämnar man någon på flyget så är det vanligt att man stannar 0,5-1 timme´. Perfekt med snabbladdare då. Jag hade behövt det för några månader sedan när jag var förbi Arlanda. Hade dock så att det precis räckte till hotellet där jag sedan kunde slöladda.
Tipsa Tesla om att sätta upp några destinationsladdare i P-huset vid Terminal 5, P-avgiften lär ju avskräcka Taxi från att använda dem =)
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 14:27
av Svenssons
janni skrev:Svenssons skrev:bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Hämtar eller lämnar man någon på flyget så är det vanligt att man stannar 0,5-1 timme´. Perfekt med snabbladdare då. Jag hade behövt det för några månader sedan när jag var förbi Arlanda. Hade dock så att det precis räckte till hotellet där jag sedan kunde slöladda.
Tipsa Tesla om att sätta upp några destinationsladdare i P-huset vid Terminal 5, P-avgiften lär ju avskräcka Taxi från att använda dem =)
Det är ju Swedavia som skall tipsas i så fall. Destinationsladdare hade max gett mig 16kWh (11kWh eller 22kWh för de som har enkelladdare respektive gamla dubbelladdare) och parkeringshuset leder till att man får gå lite längre när man bara snabbt skall hämta någon. Snabbladdare hade gett ca 45kWh vilket hade varit utmärkt när man rest långt för att hämta eller lämna någon på flyget.
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 14:28
av _TonyV
Tills det händer nåt med korttidsparkeringen vid T5 åt laddhållet så kan man ladda Chademo CCS (vattenfall) bland taxis väntområde.
då gäller att åka mot T2,3,4, SkyCity vid infart, efter backen upp, ta vänster in mot Taxiremote, åk förbi vänthuset till vänster och laddarna står rakt fram på parkeringen.
Såg på uppladdning.nu att någon blivit ombedd lämna området av Arlanda flp säkerhetsbil, undrar vilken rätt de eg. har att avvisa folk därifrån?
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 16:08
av EnTraktor
bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Slöladdare ska självklart finnas på långtidsparkeringar. Vad jag är ute efter några sladdladdare vid terminalen för folk som hämtar och lämnar. Man är på flygplatsen 15-30-45 min och behöver få i sig lite elektroner. Då är Schuko inget bra alternativ.
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 16:10
av EnTraktor
_TonyV skrev:Såg på uppladdning.nu att någon blivit ombedd lämna området av Arlanda flp säkerhetsbil, undrar vilken rätt de eg. har att avvisa folk därifrån?
Hela området runt Arlanda är väl skyddsklassat så dom kan avvisa i stort sett utan anledning.
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 23 feb 2017 22:48
av bullen
EnTraktor skrev:bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Slöladdare ska självklart finnas på långtidsparkeringar. Vad jag är ute efter några sladdladdare vid terminalen för folk som hämtar och lämnar. Man är på flygplatsen 15-30-45 min och behöver få i sig lite elektroner. Då är Schuko inget bra alternativ.
Jag såg det lite trångsynt på det. Tänkte inte ens på det scenariot. Tänkte att alla som behöver ladda på flygplatsen reser själv. Fast å andra sidan. Har du rest långt passerar du väl oftast Suc i Gävle eller Väsby?
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 24 feb 2017 08:16
av Bod
EnTraktor skrev:_TonyV skrev:Såg på uppladdning.nu att någon blivit ombedd lämna området av Arlanda flp säkerhetsbil, undrar vilken rätt de eg. har att avvisa folk därifrån?
Hela området runt Arlanda är väl skyddsklassat så dom kan avvisa i stort sett utan anledning.
Japp!
Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 24 feb 2017 10:44
av EnTraktor
bullen skrev:EnTraktor skrev:bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Slöladdare ska självklart finnas på långtidsparkeringar. Vad jag är ute efter några sladdladdare vid terminalen för folk som hämtar och lämnar. Man är på flygplatsen 15-30-45 min och behöver få i sig lite elektroner. Då är Schuko inget bra alternativ.
Jag såg det lite trångsynt på det. Tänkte inte ens på det scenariot. Tänkte att alla som behöver ladda på flygplatsen reser själv. Fast å andra sidan. Har du rest långt passerar du väl oftast Suc i Gävle eller Väsby?
Det är inte alla elbilar som är Tesla

Re: Bortplockade laddplatser Arlanda
Postat: 24 feb 2017 14:31
av Arild
Svenssons skrev:janni skrev:Svenssons skrev:bullen skrev:Snabbladdare på flygplats måste väl vara det mest omotiverade stället? Möjligen näst efter jvg stationer. Däremot typ 2 både 1 och 3 fas beroende på resans längd
Hämtar eller lämnar man någon på flyget så är det vanligt att man stannar 0,5-1 timme´. Perfekt med snabbladdare då. Jag hade behövt det för några månader sedan när jag var förbi Arlanda. Hade dock så att det precis räckte till hotellet där jag sedan kunde slöladda.
Tipsa Tesla om att sätta upp några destinationsladdare i P-huset vid Terminal 5, P-avgiften lär ju avskräcka Taxi från att använda dem =)
Det är ju Swedavia som skall tipsas i så fall. Destinationsladdare hade max gett mig 16kWh (11kWh eller 22kWh för de som har enkelladdare respektive gamla dubbelladdare) och parkeringshuset leder till att man får gå lite längre när man bara snabbt skall hämta någon. Snabbladdare hade gett ca 45kWh vilket hade varit utmärkt när man rest långt för att hämta eller lämna någon på flyget.
Jag antar att du syftar på 16kW (11 eller 22) när du skriver kWh. Om du stannar exakt en timme får du energimängden 16kWh. Visst skulle 45-50 kW vara bra på Arlanda för de som reser långt för att hämta/lämna någon.