Sida 1 av 1

P85D, 242 miles EPA range

Postat: 05 dec 2014 16:05
av SR-71-BlackBird

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 05 dec 2014 16:34
av Niclas
EPA range är inte samma som Teslas deklarerade räckvidd. Ändras dessutom år från år.

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 05 dec 2014 16:56
av Franz
Sammanfattar man trådinnehållet så ändrades alltså EPA-beräkningen så att man tar snittlängden av laddat till 80% och till 100% (d.v.s. antagligen vad man får ifall man hade laddat till 90%).
242/0,9 = 269 Miles att jämföra med det gamla värdet på 265. Säkert inte exakt men troligtvis ingen minskning åtminstone.
http://www.plugincars.com/changes-epa-r ... 26624.html

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 29 dec 2014 20:05
av Niclas
Enligt Dragtimes test så har P85D 15% högre förbrukning än P85. Ganska markant försämring!

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 00:04
av hybris
Lägg av Niclas...

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 06:44
av Victor
Nu är ju inte deras test "Vetenskapligt" men endock intressant.
Distance: 12.2 miles, city and highway
P85: 4.0 kWh (326 Wh/mi)
P85D: 4.7 kWh (388 Wh/mi)
http://www.dragtimes.com/blog/tesla-mod ... on-testing

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 09:39
av Niclas
Jag tycker det är intressant att Tesla utger dual motor för att ha bättre räckvidd än single motor, när det sedan i praktiken visar sig vara klart kortare räckvidd.
Kanske detta kan ändras med mjukvaruuppdateringar, vem vet.
Jag tycker dock inte att vi ska lägga av att diskutera sakfrågor, vill Hybris det?

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 10:30
av TiborBlomhall
Det Tesla har sagt är att D-modellerna skulle ha bättre räckvidd i motorvägsfarter. De har aldrig påstått bättre i blandad körning. Ju högre upp man kommer i fart desto mer nytta har den av främre motors lägre utväxling. Gör en test i 150 km/h så ser de nog skillnad...

Sedan hoppas Tesla Motors fixa förbrukningen även i lägre farter via mjukvaruuppdatering, troligtvis genom att då mer köra med bakre motorn. Men iom att den motorn är samma som i P85 ser jag det som svårt att komma under dess förbrukning.

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 10:44
av Niclas
ok tack Tibor. Då stämmer säker ovanstående Dragtimes test, då deras testcykel var blandad körning. Men om man tittar på Teslas hemsida (som de fö ändrar hela tiden) så står det att P85D har exakt samma räckvidd som S85 (460 km vid 105km/h), dvs inte längre räckvidd.

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 11:11
av Svenssons
.

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 13:08
av matbl
TiborBlomhall skrev:
Det Tesla har sagt är att D-modellerna skulle ha bättre räckvidd i motorvägsfarter. De har aldrig påstått bättre i blandad körning. Ju högre upp man kommer i fart desto mer nytta har den av främre motors lägre utväxling. Gör en test i 150 km/h så ser de nog skillnad...

Sedan hoppas Tesla Motors fixa förbrukningen även i lägre farter via mjukvaruuppdatering, troligtvis genom att då mer köra med bakre motorn. Men iom att den motorn är samma som i P85 ser jag det som svårt att komma under dess förbrukning.
Nja. Vid 150 så är nog luftmotståndets del i ekvationen så stor att det överskuggar allt annat...

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 17:55
av Kalle

Re: P85D, 242 miles EPA range

Postat: 30 dec 2014 22:06
av Kalle
här kom ett bloginlägg om räckvidd från tesla http://www.teslamotors.com/blog/driving ... l-s-family