Sida 1 av 1
Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 10:38
av Teslaspolen
Ja, varför?
Idag är det väl bara Tesla samt BMWs i3:a (Och Renault Zoe! Tack vigge50 och mati!) som har tekniken. Är den så dyr? Eller är trefas så pass ovanligt utanför Sverige?
Annars förstår jag inte; är ju jättesmidigt att automagiskt få mer kräm vid laddning, både hemma och ute på samhället!
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 10:45
av vigge50
Glöm inte Renault Zoe
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 10:45
av mati
Zoe har också (och enbart) trefasladdning. För övrigt håller jag med dig. Varför är det så? Det kanske är som du säger att trefas är ganska ovanligt i resten av världen.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 10:51
av jpetters
I Europa är trefas hyfsat vanligt tycker jag.
I Tyskland, Schweiz och Italien är det till och med väldigt vanligt vad jag erfarit. Det borde ju räcka som motivation kan man tycka.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 11:02
av bylund
Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 11:03
av Mysman
Det är pga. mesiga kunder som inte ställer krav.
Fordonsindustrin och dess intressenter vill naturligtvis sälja el också på publika laddstationer till ett högre pris förstås. Och ju "sämre" hemmaladdning desto större chans att sälja dyrare el längs vägarna.
Frågan alla elbilskunder måste ställa sig är om man är villig att betala mer för elen för denna service?
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 11:43
av joel80
BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.
Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 11:47
av Bjelke
bylund skrev:Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
Beror väl på konstruktionen, men dom vi byggde för 3-fas var iaf en laddare (som matades via diodbryggor för 3-fas), inget konstigt alls faktiskt, fördelen är då att man kan mata med allt från 1-fas
till 3-fas. Det blev tom bättre med 3-fas-matning (jämnare spänning in till själva laddaren)
Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.
Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 12:10
av Off Grid Byggaren
joel80 skrev:BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.
Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
Med stora batteriet går det nu att köpa till 3-fasladdning som option för BMW i3.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 12:30
av danni
Bjelke skrev:Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
C30 Electric gjorde det, men den finns ju inte längre, och fanns ju aldrig riktigt på riktigt heller, den var ju aldrig till försäljning till allmänheten. Deras laddhybrider kan inte ta trefas.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 12:47
av lator
C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 12:51
av Stefan T
En anleding är det annorlunda elsystemen i US och Japan
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 13:14
av +46
lator skrev:C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Världens första 3-fas laddare var väl att ta i...
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater ... ng-118585/
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 13:50
av Mysman
Bjelke skrev:Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.
Tesla installerar ett relä(kontaktor) som splittar inkommande 1-fas till två ladd-anslutningar motsvarande 2-fas då. På så sätt får man dubbla effekten.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Postat: 27 feb 2017 14:03
av lator
Nja, Zoe mfl Renault-bilar byggdes väl långt innan även om de använde en annan teknik.