Sida 1 av 1

Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 14:55
av Svenssons
Vad sägs om tjockleken på denna kabel?
evgo-350kwh.jpg
Det är de nya "leksasladdaren" för CCS-standarden.

https://electrek.co/2017/02/27/high-pow ... abb-tesla/

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 15:30
av HelectriC
Fick dom bra pris på ett restlager med dammsugarslang kanske?

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 16:00
av Bjelke
Alltid kul att kunna stoltsera med att vara värst så dom börjar på 150kW, dvs 5 över Teslas... Så nu kan dom
säga att dom leder utvecklingen, lite trist bara att ingen bil kan ta emot effekten än...
Precis som en av kommentarerna påpekar till artikeln så är det högst troligt att den första att nyttja laddaren fullt ut
antagligen är en Tesla (omän en prototyp kanske)...
Kul med lite fart i branschen iaf :)

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 16:04
av danni
Bjelke skrev:
Alltid kul att kunna stoltsera med att vara värst så dom börjar på 150kW, dvs 5 över Teslas... Så nu kan dom
säga att dom leder utvecklingen, lite trist bara att ingen bil kan ta emot effekten än...
Precis som en av kommentarerna påpekar till artikeln så är det högst troligt att den första att nyttja laddaren fullt ut
antagligen är en Tesla (omän en prototyp kanske)...
Kul med lite fart i branschen iaf :)
Tekniskt sett kan Model S bara ladda med 120 kW. Att laddarna är på 145 kW är ju egentligen maxkapaciteten per laddarpar.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 16:10
av Bjelke
danni skrev:
Bjelke skrev:
Alltid kul att kunna stoltsera med att vara värst så dom börjar på 150kW, dvs 5 över Teslas... Så nu kan dom
säga att dom leder utvecklingen, lite trist bara att ingen bil kan ta emot effekten än...
Precis som en av kommentarerna påpekar till artikeln så är det högst troligt att den första att nyttja laddaren fullt ut
antagligen är en Tesla (omän en prototyp kanske)...
Kul med lite fart i branschen iaf :)
Tekniskt sett kan Model S bara ladda med 120 kW. Att laddarna är på 145 kW är ju egentligen maxkapaciteten per laddarpar.
Japp så är det, men likväl så leder ABB utvecklingen vad gäller laddare nu (lite skrattretande kanske men ändå lixom)...
Och visst är det så att Teslan "bara" kan ta 120kW (än), men dom lär nog bli först med en bil som kan ta emot 150kW
eller mer tror jag iaf :)

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 17:48
av Teslaspolen
Hur lång tid innan någon misstar det för en bildammsugare? :lol:

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 17:53
av mati
Sladden är åtminstone mycket längre än en SuC-sladd. Därav tjockleken antar jag.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 02 mar 2017 18:49
av Bjelke
Kvalificerad gissning, vattenkyld? :) om den är förberedd för Max effekt redan från början så...

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 03 mar 2017 01:12
av Gustafsson
Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 03 mar 2017 06:59
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Dom där ser ut att ha standardkontakter, funkar det med högre effekt? Eller är det tänkt att bytta nåt när dom slår på mer effekt i dom tro?
Bra att det kommer seriösa alternativ iaf :) (om/när dom höjer effekten alltså)

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 03 mar 2017 09:10
av _TonyV
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Dom där ser ut att ha standardkontakter, funkar det med högre effekt? Eller är det tänkt att bytta nåt när dom slår på mer effekt i dom tro?
Bra att det kommer seriösa alternativ iaf :) (om/när dom höjer effekten alltså)
Men för-i-he..te. Är norska ett språk eller gör de bara upp ord precis som de vill när de känner för det?
För inte ens Google hänger med i svängarna. Vad betyder Lynladere?
okej, översätter man lyn - lightning, så är det blixt laddare då? :roll:

För övrigt så är ser denna ABB 150-350 laddare ut att vara hälften så stor som en normal 50 kw, smidigt.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 03 mar 2017 09:25
av 12man
tror starkt att precis som teslas suc att det finns ett extrahus med själva laddarna,
men hur fasiken ska lite svagare människor kunna manövrera in kabeln utan massa lackskador, behövs tvåhandsgrepp, agent 6884 kan ju få hjälp men

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 03 mar 2017 09:32
av _TonyV
12man skrev:
tror starkt att precis som teslas suc att det finns ett extrahus med själva laddarna,
men hur fasiken ska lite svagare människor kunna manövrera in kabeln utan massa lackskador, behövs tvåhandsgrepp, agent 6884 kan ju få hjälp men
Ja det vore bra med Tesla way med ställverk med laddare, då kommer säkert fler uttag kunna sättas upp lättare.
Om 'dammsugar kabeln' är smidig även vintertid tror jag inte manövreringen behöver vara så krånglig.
Om den är vattenkyld så hoppas jag skyddet / isoleringen är ordentlig (läs: tåla köras över, minst), för en läcka skulle väl paja hela laddaren.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 09:28
av Svenssons
Det är rätt stor skillnad jämfört med Teslas vätskeskylda Supercharger... Har dock varit lite problem med den laddaren men jag tror den kommer tillbaka med högre effekt när de jobbat bort problemen.

https://electrek.co/2016/07/21/tesla-en ... -lives-on/

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 09:55
av Lophornis
Gustafsson skrev:
Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Har inte Norge lagom med laddare. Bättre de utökar områden till andra länder ex Sverige. Någon som vet utbyggnads takten av icke suc laddare i Sverige? Eon och vattenfall pratar men är det någon verkstad?

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 10:00
av joel80
Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)

En kabel per laddare är så feltänkt!!

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 10:09
av bullen
joel80 skrev:
Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)

En kabel per laddare är så feltänkt!!
Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 10:17
av Martinen
bullen skrev:
joel80 skrev:
Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)

En kabel per laddare är så feltänkt!!
Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.
En utökning på detta skulle kunna vara att man ställer in vilken tid man vill vara färdig. Om jag har ett ärende som tar 2 timmar så skulle personen som kommer efter mig som har bråttom få mer effekt än min bil. Kommer kanke inte funka i verkligheten men kul tanke.
Detta kan ju funka bättre när bilarna kör själv i kombination med Teslas solid snake laddare. Är det kö till laddarna så kan man ju ställa in när man vill åka därifrån så prioriterars man olika i kön.

Re: Lite tjockare kabel till lite större kontakt...

Postat: 04 mar 2017 10:36
av LarsL
bullen skrev:
joel80 skrev:
Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)

En kabel per laddare är så feltänkt!!
Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.
Att dela laddningen mellan flera uttag är den bästa lösningen självklart. Det är bättre än Teslas lösning, just nu, att ta en avgift för tomgång. Som Joel80 säger så vill man ansluta bilen direkt när man kommer till laddare och sedan kunna gå och sätta sig och äta i godro utan att behöva fundera på bilen. Finns det tex 4 uttag till en 350kW laddare så är jag hyfsat säker på att jag kommer tillbaka till en fullladdad bil efter lunchen, oavsett när laddningen sätter igång under de 30-45 minuterna.
Om det dessutom gick att koppla loss sladden till en färdig laddad bil så skulle det gå att fördubbla eller fyrdubbla antalet tillgängliga platser. Jag tänker alltså att varje uttag kan serva två eller tom fyra uttag.

Designen påminner om hur en bensinstation fungerar de har ju ofta en bensintank som servar flera pumpar. Om man då byter ut tanken mot laddare och pump mot uttag så är ju lösningen på plats.