Lite tjockare kabel till lite större kontakt...
Postat: 02 mar 2017 14:55
Det är de nya "leksasladdaren" för CCS-standarden.Tekniskt sett kan Model S bara ladda med 120 kW. Att laddarna är på 145 kW är ju egentligen maxkapaciteten per laddarpar.Bjelke skrev:Alltid kul att kunna stoltsera med att vara värst så dom börjar på 150kW, dvs 5 över Teslas... Så nu kan dom
säga att dom leder utvecklingen, lite trist bara att ingen bil kan ta emot effekten än...
Precis som en av kommentarerna påpekar till artikeln så är det högst troligt att den första att nyttja laddaren fullt ut
antagligen är en Tesla (omän en prototyp kanske)...
Kul med lite fart i branschen iaf
Japp så är det, men likväl så leder ABB utvecklingen vad gäller laddare nu (lite skrattretande kanske men ändå lixom)...danni skrev:Tekniskt sett kan Model S bara ladda med 120 kW. Att laddarna är på 145 kW är ju egentligen maxkapaciteten per laddarpar.Bjelke skrev:Alltid kul att kunna stoltsera med att vara värst så dom börjar på 150kW, dvs 5 över Teslas... Så nu kan dom
säga att dom leder utvecklingen, lite trist bara att ingen bil kan ta emot effekten än...
Precis som en av kommentarerna påpekar till artikeln så är det högst troligt att den första att nyttja laddaren fullt ut
antagligen är en Tesla (omän en prototyp kanske)...
Kul med lite fart i branschen iaf
Dom där ser ut att ha standardkontakter, funkar det med högre effekt? Eller är det tänkt att bytta nåt när dom slår på mer effekt i dom tro?Gustafsson skrev:Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Men för-i-he..te. Är norska ett språk eller gör de bara upp ord precis som de vill när de känner för det?Bjelke skrev:Dom där ser ut att ha standardkontakter, funkar det med högre effekt? Eller är det tänkt att bytta nåt när dom slår på mer effekt i dom tro?Gustafsson skrev:Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Bra att det kommer seriösa alternativ iaf(om/när dom höjer effekten alltså)
Ja det vore bra med Tesla way med ställverk med laddare, då kommer säkert fler uttag kunna sättas upp lättare.12man skrev:tror starkt att precis som teslas suc att det finns ett extrahus med själva laddarna,
men hur fasiken ska lite svagare människor kunna manövrera in kabeln utan massa lackskador, behövs tvåhandsgrepp, agent 6884 kan ju få hjälp men
Har inte Norge lagom med laddare. Bättre de utökar områden till andra länder ex Sverige. Någon som vet utbyggnads takten av icke suc laddare i Sverige? Eon och vattenfall pratar men är det någon verkstad?Gustafsson skrev:Kommer snart att finnas värstingladdare lite varstans..
http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til ... =Les%20mer
Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.joel80 skrev:Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)
En kabel per laddare är så feltänkt!!
En utökning på detta skulle kunna vara att man ställer in vilken tid man vill vara färdig. Om jag har ett ärende som tar 2 timmar så skulle personen som kommer efter mig som har bråttom få mer effekt än min bil. Kommer kanke inte funka i verkligheten men kul tanke.bullen skrev:Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.joel80 skrev:Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)
En kabel per laddare är så feltänkt!!
Att dela laddningen mellan flera uttag är den bästa lösningen självklart. Det är bättre än Teslas lösning, just nu, att ta en avgift för tomgång. Som Joel80 säger så vill man ansluta bilen direkt när man kommer till laddare och sedan kunna gå och sätta sig och äta i godro utan att behöva fundera på bilen. Finns det tex 4 uttag till en 350kW laddare så är jag hyfsat säker på att jag kommer tillbaka till en fullladdad bil efter lunchen, oavsett när laddningen sätter igång under de 30-45 minuterna.bullen skrev:Håller med helt! Men kanske fördelningen ska va lite snällare mot de som kommer sist.joel80 skrev:Men fortfarande tänker alla fel.. En kabel per laddare.. Värdelöst. Ställ en laddare i mitten av 4 parkeringar och 4 kablar. Lastbalansering och se till att laddaren laddar med högst effekt till de som kommer först..
Att kunna koppla in sig trots att man är 3:e i kö och sen gå och äta eller göra det man ska och veta att när det börjar finnas kräm över från laddaren så kommer bilen börja ladda.
(vilket på en 150kw-laddare troligen är omgående även om det är 3 andra kopplade redan... Kanske inte med full effekt om alla andra kommit nyligen.. Men ändå..)
En kabel per laddare är så feltänkt!!