Sida 1 av 2
S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 05 mar 2017 22:03
av djFabbe
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Teslapodden: Nya rykten om Tesla Model 3
I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden riktar vi återigen strålkastaren mot Teslas ödesbil, Model 3. Tesla har släppt nyheter om bilen och Anders och Fabian är lyriska över att nu veta när bilen till slut kommer visas fram. Dessutom har en lyssnare har antagit Fabians laddinkopplingsutmaning och vi får höra om ett potentiellt genombrott inom batteriutveckling! Det blir så klart ett lyssnarbrev och Fabian har haft en DJ-spelning som gick sådär.
Prenumerera & lyssna här:
http://www.teslapodden.se
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 06 mar 2017 08:58
av Legato
Mycket bra program som alltid! Ett par åsikter dock:
* Rickard Nordin poängterar att Sverige har en komparativ fördel mot Finland för att vi har biltillverkning. Det stämmer ju inte. Valmet har ju producerat bilar hur länge som helst (dock givetvis inte ens nära Volvos volymer).
* Det lyfts återigen (likt Tibor gjort tidigare) problem med valutarisker för Sverige. Är det någon som hört något från Tesla att detta skulle vara en issue? Sverige har som bekant många multinationella företag och sällan hör man väl något av dessa lyfta valutan som något avgörande problem. Det finns ju en i allra högsta grad likvid marknad för att hedga valutarisker vilket återigen stora svenska bolag gör hela tiden.
I övrigt tycker jag era slutsatser känns logiska ang Teslas europeiska fabrik.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 06 mar 2017 09:13
av Legato
För övrigt intressant detta med krav på speciell typ b jordfelsbrytare. Jag fick min wall connector installerad i februari av den installatör som Tesla rekommenderade. De sa ingenting om jordfelsbrytaren... Märkligt.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 07 mar 2017 11:04
av 18650
Legato skrev:För övrigt intressant detta med krav på speciell typ b jordfelsbrytare. Jag fick min wall connector installerad i februari av den installatör som Tesla rekommenderade. De sa ingenting om jordfelsbrytaren... Märkligt.
Var hittar man info om detta?
http://www.svenskenergi.se/Global/Dokum ... ruktur.pdf
Jordfelsbrytare
Varje uttag ska skyddas av en jordfelsbrytare som löser ut om strömstyrkan överstiger 30 mA.
Denna jordfelsbrytare ska frånkoppla samtliga spänningsförande ledare, inklusive noll-ledaren.
Jordfelsbrytare ska vara av lägst typ A.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 07 mar 2017 13:55
av Mysman
Om det är krav på JFB typ B så bör alla laddboxar ha detta inbyggt.
Som denna
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 07 mar 2017 22:14
av Grammi
Ang typ B.
Såg ut som att PDF dokument från svenskenergi är från 2013.
Frågan är om det är ett lagkrav eller en rekommendation. ?
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 06:58
av LarsL
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 08:32
av 12man
LarsL skrev:Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina
finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 13:33
av LarsL
12man skrev:LarsL skrev:Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina
finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 13:47
av Bjelke
LarsL skrev:12man skrev:LarsL skrev:Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina
finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 14:46
av gellerstam
Bjelke skrev:LarsL skrev:12man skrev:LarsL skrev:Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina
finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.
Ngn byråkrat som fick en snilleblixt

? Efter som det är DC i batteriet så måste matningen till laddboxen vara skyddad med JFB typ B.
Är detta lika logiskt som fel effektuppgifter hos transportstyrelsen? Kanske samma lobbygrupp som drivit igenom ändringen för att fördyra för elbilsägare....
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 20:31
av Bjelke
gellerstam skrev:Bjelke skrev:LarsL skrev:12man skrev:LarsL skrev:Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina
finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.
Ngn byråkrat som fick en snilleblixt

? Efter som det är DC i batteriet så måste matningen till laddboxen vara skyddad med JFB typ B.
Är detta lika logiskt som fel effektuppgifter hos transportstyrelsen? Kanske samma lobbygrupp som drivit igenom ändringen för att fördyra för elbilsägare....
Skulle inte förvåna mig det minsta om det ligger nåt i den gissningen...
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 21:24
av Grammi
Men vart hittar man att det är ett lag krav?
Eller är det bra en rekommendation?
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 08 mar 2017 22:18
av Legato
Grammi skrev:Men vart hittar man att det är ett lag krav?
Eller är det bra en rekommendation?
HerrX och DjFabbe... Nu är vi många som undrar!

Stämmer det att det är ett lagkrav så är det ju skandal att en av (kanske den största) Tesla-ackrediterade elfirman inte nämnde detta.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 09 mar 2017 12:16
av Mickep
Skulle också vilja veta källa till detta. om det är ett lagkrav så kommer de som inte har det inte få säljas överhuvudtaget (om det inte eftermonteras) Få lagar är retroaktiva men besiktar någon och märker att det inte följer gällande regler så kan försäkringsbolag backa och kräva det för att få teckna/få ut ersättning (??? spekulerar fritt) Tror det hade varit en ganska stor nyhet annars.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 09 mar 2017 12:24
av _TonyV
Tveksam verkligen om det är lagkrav. Till vår installation av boxar i november så var det ingen snack om det (BRF)
====================================================================================
Välj jordfelsskydd efter läckström
När du väljer jordfelsbrytare utgår du från vilken vågform som läckströmmen har:
Typ AC reagerar bara på växelström. Passar i de flesta hemmiljöer och kommersiella sammanhang.
Typ A ger ett högre skydd genom att reagera på både växelström och pulserande ström med likströmskomponenter
Typ B reagerar på växelström, pulserande växelström och kontinuerlig läckström med likströmskomponenter. Ska alltid användas i installationer med solceller.
Typ B+ har samma egenskaper som typ B men reagerar dessutom på läckande växelström över ett större frekvensomfång.
Självklart kan typ B och typ B+ alltid användas i stället för typerna AC och A efter som de ger ett högre skydd.
Typ S – jordfelsbrytare som är tidsfördröjda och därmed ger selektivitet – väljer man i strömkretsar som har fler än en jordfelsbrytare
====================================================================================
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 09 mar 2017 13:10
av 12man
från Svensk Energi.s hemsida
"Energi_laddinfrastruktur uppdaterad 26 sept 2014.pdf" tredje versionen
Vem ansvarar för elsäkerheten vid laddning av elfordon?
Vem är då ansvarig för att gällande säkerhetskrav uppnås? Enligt förordningen (1993:1068) om elektrisk materiel bär tillverkaren, importören, uthyraren, återförsäljaren eller ägaren, beroende av situation, ansvaret för att materielen är CE-märkt och därmed har de försäkrat att den följer EU-regelverk.
När laddstolpen används är det den som äger eller svarar för användningen av stolpen som ska se till att användningen av laddstolpen är säker och underhållen så att säkerheten bibehålls.
Den som använder stolpen är dock ansvarig för att förvissa sig om att laddstolpen är säker för användning genom att kontrollera att den inte är skadad.
delat ansvar alltid bäst...som min elexpert utryckte det, den som sist petat i anläggningen
CE-märkt det är ett helt annat ämne...
lagkrav som finns är att från 2000 ska nya installationer ha jfb, sedan 2004? ska även utbyggda ha det, (minimum för utbyggd är ett flyttat vägguttag, inte utbyte)
när hushållens laster blev mer komplicerad så löste ej jfb ut pga stökiga laster, typ switchade nät-aggregat (ce-märkta från kina?) och nu tror man att det behövs en nyare typ för större switchade nätaggregat typ solceller/billaddare, därab typ B
jfb, 30mA för personskydd och 300mA för brandskydd
långt inlägg för mig men detta är långt ifrån glasklart, många använder "ska" men få lagkrav egentligen, jag själv skulle aldrig sättta upp eluttag utomhus eller i fuktig miljö av någon sort öht, lägre än öht, typ 1.8m
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 09 mar 2017 14:11
av Smutt
Mitt spabad som drar ström som en Tesla är kopplat med en vanlig typ A i centralen
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 12 mar 2017 18:31
av ekonomisk trygghet
Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 12 mar 2017 18:51
av Herr X
ekonomisk trygghet skrev:Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Det var ett väldans tjat

Släppt nu!
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 12 mar 2017 19:33
av Bjelke
Herr X skrev:ekonomisk trygghet skrev:Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Det var ett väldans tjat

Släppt nu!
Tjat lönar sig

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 16 mar 2017 14:00
av 18650
Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 16 mar 2017 15:51
av Herr X
18650 skrev:Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
http://bfy.tw/AfVJ
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 16 mar 2017 19:23
av 18650
Herr X skrev:18650 skrev:Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
http://bfy.tw/AfVJ
Tack, då vet vi att ni gissade och det var fel. "I dagsläget finns dock endast krav på typ A i EN-SS 61851-1, Ed2"
Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3
Postat: 16 mar 2017 20:19
av Legato
18650 skrev:Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
Agree. Har inget emot spekulationer, det är ju spännande det också, men det vore trevligt om ni talar om ni när spekulerar och när ni presenterar sånt ni vet.