Sida 1 av 1

Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 07 mar 2017 09:51
av Datordoktorn
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 07 mar 2017 09:55
av Bjelke
Datordoktorn skrev:
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Till mig sa dom iaf att vinklarna kollas men inte åtgärdas inom vanliga priset för en service och så tolkar jag texten om servicen oxo...
På min har garantin gått ut nu så jag tänker iaf be några som verkligen kan det här att kolla upp vinklarna på min, tycket allt med hjulupphängningen verkar lite felaktig på Tesla...

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 08:07
av mahulkp
Datordoktorn skrev:
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 10:30
av Monark1954
mahulkp skrev:
Datordoktorn skrev:
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.
Pest eller kolera?
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas? ;)

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 10:53
av mahulkp
Monark1954 skrev:
mahulkp skrev:
Datordoktorn skrev:
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.
Pest eller kolera?
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas? ;)
Drivknutarna går än så länge på garantin Bild

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 11:16
av e5m1r
Kör alltid low däcken jämnt slitna på min bil

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 12:48
av far1far2
Har ingen luftfjädring och har inte sett nämnda problem. Har jämnt slitage.

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 08 mar 2017 13:01
av Oddball
Monark1954 skrev:
mahulkp skrev:
Datordoktorn skrev:
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".

När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.

Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.
Pest eller kolera?
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas? ;)
Manlig förkylning (dvs inte så farligt, men nån man behöver tycka riktigt synd om :lol: )
Medium?

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 09 mar 2017 17:21
av Kylbalsam
Beställde vår bil med enklast möjliga spiralfjädrar för att slippa just dessa problem.
Jämt slitage här med. :)
Dock tycker man att luftfjädringskonstrunktionen ska vara sådan att inget snedslitage förekommer...
Någon som har en schematisk bild på vad som händer med länkarmars vinklar etc när man höjer o sänker bilen? :?: :geek:

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 09 mar 2017 17:37
av Oddball
Går det helt enkelt inte att ställa in optimala hjulvinklar i läge "low"?
Eller blir det fullständigt fel om man höjer bilen då?

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 11 sep 2018 21:17
av Monark1954
Har någon fått en justering av hjulens lutning (Camber) vid en hjulinställning som ej Tesla utfört?

Kollade däcken inför en 600 mils resa. Såg bra ut och kände på de längsgående spåren.
Sonen var mer nogrann och tittade med däckens inre 3 cm. 3 av fyra hjul hade 0 mm eller minus 1 mm spårdjup. Risk för kord och totalhaveri på däck på autoban.
Som tur var hade vi köpt nya sommardäck som skulle bytas i vinter, inspirerad av Björn Nyland.
WINRUN R330 110W COMFORT - LONG LIFE, totalt 5.600 kr inklusive frakt från Norge för 4 däck.
De gick utmärkt att balancera perfekt.

Beställde hjulinställning av Tesla, men kan först efter vi kört ytterligare 600 mil, kundmottagaren svävar om bilens hjullutning (Camber) går justera.
Kommer köra på Standard i stället för Low, åtminstone tills hjulinställning är utförd.

Där jag skiftade däck fanns en modern hjulinställngsmaskin som hade Tesla modell X värden inklusive en instruktion.
Vi missade hur luftfjädringen skulle köras innan kontroll men värdena stämmer med slitagebilden. Kraftigast slitage på insidan där Camber var för stor, innåt -.
Frågan återstår, går hjullutningen justera för någon annan än Tesla?
Saknar även kontrollmått för luftfjädringen för att utesluta fel i den innan mätning.

Om Tesla kan justera hjullutning skall jag be dem justera till -0°30' i stället för max -2°30'.

Att hjulvinklarna går kontrollera utan att köra 120 mil till SC är ju ett plus. Ligger de inom spec. är ju allt ok.
Dyrt med fel hjulinställning, sepciellt med premiumdäck.

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Postat: 12 sep 2018 10:17
av ALDA
Har standard suspension på min bil, har kört ca. 2500 mil så långt på Michelin Primacy 3. Hade bilen inne på fix av lite smågrejer i juli, då gjorde Tesla en check av mönsterdjup utan att jag bett om det - tack för det - resultatet var väldigt bra med tanke på hur mitt "slitagemönster" såg ut: