Sida 1 av 1
Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 09:13
av Bjelke
Är det bara jag som tänkt på att den här mätaren finns som valbart instrument med scrollhjulen?
Instruktion: Tryck halkmätningspedalen i botten (den högra alltså) och läs av värdet i displayen som då visar hur mycket grepp ni har, tror det funkar bäst på bakhjulsdrivna bilar
men funkar även på 4-hjuls-drift även om mätaren då såklart ger ett högre värde.
fungerar även om man släpper upp pedalen vid skaplig hastighet och då visar den med grönt värde på minussidan (olyckligt färgval kanske) men den mätningen är inte lika bra.

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 09:15
av Bjelke
Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 09:34
av far1far2
Bjelke skrev:Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla

+++

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 09:37
av mati

Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW.

(PS: snyggare på bilar utan AP)
Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:00
av Svenssons
Japp, det märks att våren har kommit till Kalmar och sommardäcken har kommit på:
DSC_0012.jpg
Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:05
av mati
Ehhh just det, min bil förbrukar
mindre med sommardäck på...

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:07
av blincoln
Svenssons skrev:Japp, det märks att våren har kommit till Kalmar och sommardäcken har kommit på:
DSC_0012.jpg
Haha, då kan du inte längre skylla på att batteriet behöver värmas upp - men varmt blir det nog ändå ser det ut som

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:10
av blincoln
mati skrev:
Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW.

(PS: snyggare på bilar utan AP)
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:16
av mati
blincoln skrev:
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet

Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar.

Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:28
av 12man
vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 13:59
av danni
12man skrev:vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
Jodå, man får faktiskt bättre friktion med ett visst mått av slip. Runt 10% ligger det på för maximal friktionskoefficient på asfalt. Jag tror att en av anledningarna att Teslor uppnår så galet bra accelerationstider är att det är lättare att med exakthet kontrollera hur mycket slip man får med hjälp av elmotorer.
Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 16:51
av blincoln
mati skrev:blincoln skrev:
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet

Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar.

På fjällresan tänkte jag glatt att "plattan i mattan så löser antispinnen resten" men med den metoden kom jag knapp upp på fjällvägen, och väl där dansade bakändan runt lite väl mycket. Halkmätaren fungerade dock fint
Så min teori är att Teslas slip-reglering inte riktigt lyckas hålla den på 10% för RWD eller att de helt enkelt vill att den ska kännas sportig.
Re: Halkmätaren ;)
Postat: 09 mar 2017 17:09
av mati
blincoln skrev:Så min teori är att Teslas slip-reglering inte riktigt lyckas hålla den på 10% för RWD eller att de helt enkelt vill att den ska kännas sportig.
Eller så är det "designed in California" där det aldrig är halt
