Sida 1 av 4

Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:22
av Verdi
Jag har problem att få förmånsvärdesberäkningen att fungera på skatteverkets sajt. Efter man fyllt i märke och modell så laddas sidan om och man är tillbaka och måste ange tillverkningsår igen. Och sådär rullar det på. Har varit så sen årsskiftet. På nån enstaka dator har jag fått det att fungera men allt som oftast inte.

Jag tänkte jag skulle räkna lite på en begagnad Tesla från 2014 eller så för jag hörde att förmånsvärdet på dem är rätt lågt. Mycket lägre än på en ny? Det är lite nyckeln till en bra kalkyl för mig.

Däremot faller det ändå just nu på att begagnade är sinnessjukt dyra. T ex denna https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3 som varit i trafik i snart 3 år och rullat över 5000 mil. Den ska de ha nästan 700 tkr för. Va? Man får ju en "ny" som rullat några hundra mil hos Tesla för "bara" 300 tusen till. Tycker de begagnade är minst 100-150 tusen för dyra. Hade den kostat 550 tkr och förmånsvärdet varit <3000:-/mån brutto så skulle jag nog slå till.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:27
av mati
Jag har brottats med samma sak. Med Internet Explorer fungerar det. Det tar emot visserligen emot att använda den, med det är ju ett undantag. ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:29
av jos32
Hade samma problem.

Felet är nog att man googlar till skatteverkets sida..

Gå direkt in på skatteverkets hemsida och sök där på bilförmån..

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:33
av Verdi
mati skrev:
Jag har brottats med samma sak. Med Internet Explorer fungerar det. Det tar emot visserligen emot att använda den, med det är ju ett undantag. ;)
Ja, fick det att fungera med IE på nån dator men nu vet jag inte vilken det var. Får samma fel oavsett broswer nu.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:34
av Verdi
jos32 skrev:
Hade samma problem.

Felet är nog att man googlar till skatteverkets sida..

Gå direkt in på skatteverkets hemsida och sök där på bilförmån..

Shit. Är det så enkelt? Ska testa. Men varför gör de inget åt problemet? De måste ju veta om det?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:46
av Verdi
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:51
av mati
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Dessutom är ju frågan om man är beredd att betala fullt förmånsvärde för en 3 år gammal bil.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 09:54
av danni
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Hur är det inte toklågt? Det är lägre än för någon fossilbil jag haft, och då har prislapparna varit långt lägre än för en Tesla...

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 10:21
av Verdi
danni skrev:
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Hur är det inte toklågt? Det är lägre än för någon fossilbil jag haft, och då har prislapparna varit långt lägre än för en Tesla...

Jo det är ju lågt om man ser till vad bilen kostar. Hade en BMW 330d på firman ett tag och den hade förmåsvärde på 9800:-/mån. Den låg runt 680 tkr brutto. En bil runt miljonen har ett förmånsvärde på säkert 15-20 tusen. Det vet jag ju om. :)

Men jag skulle aldrig köpa en fossilbil för en miljon så nånstans måste jag få ner kostnaden i kalkylen för att den ska kunna tävla mot vår nuvarande XC70 kostnadsmässigt. Dieselkostnaden är ca 1500:-/månaden så det är ju också en sån där grej men det räcker inte hela vägen. Den har ett förmånsvärde på 5096:-/mån och den köpte jag för 400 tkr inklusive vinterhjul och nästan all utrustning som gick att få (Classic Sport). Skatten är dyrare på Volvon men å andra sidan är försäkringen mycket billigare så det går jämnt ut.

Dvs, att byt bort min XC70 -16 som jag får drygt 300 tkr för mot en Tesla -14 för 650 tkr vore ju på sätt och vis härligt men hur räknar man hem kapitalkostnad och större värdetapp?

Vi kan räkna på 3 år och 15% värdetapp årligen.

Värdetapp Volvo: ~ 120 tkr
Värdetapp Tesla: ~ 350 tkr

Förmånsvärde: Ungefär lika
Skatt och försäkring: Ungefär lika

Drivmedel Volvo 6000 mil: 60 tkr
Drivmedel Tesla 6000 mil: 12 tkr (om man inte alltid laddar hemma...)

Kapitalkostnad Volvo (3%): ~20 tkr
Kapitalkostnad Tesla (3%): ~45 tkr

Service & reparationer kanske blir aningen dyrare på Volvon? Fast om Teslan går sönder så blir det väl snabbt dyrt. En XC70 är ju en standardbil och har billiga reservdelar och många mekaniker som kan laga. Så det får vara "ungefär lika" på den punkten också.

Nu jämför jag firmans kostnader med privata så det blir lite äpplen och päron. Men ett byte skulle bli 255 tusen dyrare för bolaget och 48 tusen billigare privat. Eller omräknat till skattade privatpengar ca 2800:-/mån dyrare för mig.

Det är inte helt otänkbart det är det faktiskt inte. Är dock lite tveksam till fler byten just nu. Särskilt som min rygg verkar ha svårt för allt annat än Volvo-stolar på långkörning. Upp till en timme går bra i andra bilar men sen... När leasingen går ut på Volvon hösten 2018 så blir det förhoppningsvis nån form av elbil som familjebil också. Egentligen inte av miljöskäl utan mer ekonomiska och så gillar jag el-drivlinor.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 10:32
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Dessutom är ju frågan om man är beredd att betala fullt förmånsvärde för en 3 år gammal bil.

Normalt sett inte. Nej. Skulle aldrig göra det på en fossilbil. Då är det bättre att köpa den begagnade privat. Men just en Tesla med nedsatt förmånsvärde och skyhöga kostnader för värdeminskning och kapital och låga privatkostnader blir ändå förmånligt jämfört med att köpa den privat. Jag brukar räkna med att en oskattad krona i företaget ger mig 58 öre så småningom. Så en värdeminskning på 100 tkr för firman motsvarar en värdeminskning på en privatbil på 58 tkr.

Dessutom, om en begagnade Tesla har betydligt lägre förmånsvärde än en ny så får man ju inte "fullt förmånsvärde" på den begagnade heller. Är det samma lika som för en ny så blir det ju annat.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 10:46
av mati
Alltså en 2014 års Tesla har förmodligen snart ingen garanti kvar och då blir den garanterat dyrare än Volvon i reparationer. Servicen är mycket billigare på Volvon, förutsatt att du inte skiter i att serva Teslan (vilket du kan göra utan att bli av med garantin). Nu vet jag inte var du bor, men kom ihåg att det finns en Volvo-verkstad i varje håla i Sverige, medan Tesla-ServiceCenter finns det nästan inga alls. En del av oss måste ta ledigt i flera dagar för att ta sig till en verkstad. Bor du nära ett ServiceCenter är detta såklart inget problem.
Försäkring kan vara mycket dyrare jämfört med en Volvo, men det beror lite på. Vissa betalar fantasipriser för sina Teslor, andra ligger ungefär på Volvo-nivå.
Drivmedelskostnader har du uppskattat rätt, ungefär en femtedel jämfört med en dieselbil kan man nog räkna med.

Jag håller med, det är nästan omöjligt att räkna hem en Tesla rent ekonomiskt, såvida man inte jämför med en tokdyr bensinbil. Förmånsvärdet på en Tesla är lågt jämfört med en bensinbil i samma prisklass, men det hjälper föga. Det är som du skriver, en sådan skulle man ju aldrig köpa. Det enda som är jättemycket billigare är drivmedel. Allt annat kostar ungefär lika mycket som en vanlig bil.
Själva bilen däremot kostar mycket mer. Ja, det är svårt.

Å andra sidan får man en fantastisk bil som är en dröm att köra. Jag har själv problem med ryggen då och då, men Teslas säten är absolut inget fel på tycker jag. Dessutom slipper man det dåliga samvetet när man kör bil. Det är värt en hel del. Om du har råd att skaffa Tesla så tycker jag att du ska göra det. Att försöka hitta en ekonomisk fördelaktig lösning går inte. Struts-metoden funkar, dvs stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Yolo är också ett ganska bra argument. ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 11:15
av danni
Verdi skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Hur är det inte toklågt? Det är lägre än för någon fossilbil jag haft, och då har prislapparna varit långt lägre än för en Tesla...

Jo det är ju lågt om man ser till vad bilen kostar. Hade en BMW 330d på firman ett tag och den hade förmåsvärde på 9800:-/mån. Den låg runt 680 tkr brutto. En bil runt miljonen har ett förmånsvärde på säkert 15-20 tusen. Det vet jag ju om. :)

Men jag skulle aldrig köpa en fossilbil för en miljon så nånstans måste jag få ner kostnaden i kalkylen för att den ska kunna tävla mot vår nuvarande XC70 kostnadsmässigt. Dieselkostnaden är ca 1500:-/månaden så det är ju också en sån där grej men det räcker inte hela vägen. Den har ett förmånsvärde på 5096:-/mån och den köpte jag för 400 tkr inklusive vinterhjul och nästan all utrustning som gick att få (Classic Sport). Skatten är dyrare på Volvon men å andra sidan är försäkringen mycket billigare så det går jämnt ut.

Dvs, att byt bort min XC70 -16 som jag får drygt 300 tkr för mot en Tesla -14 för 650 tkr vore ju på sätt och vis härligt men hur räknar man hem kapitalkostnad och större värdetapp?

Vi kan räkna på 3 år och 15% värdetapp årligen.

Värdetapp Volvo: ~ 120 tkr
Värdetapp Tesla: ~ 350 tkr

Förmånsvärde: Ungefär lika
Skatt och försäkring: Ungefär lika

Drivmedel Volvo 6000 mil: 60 tkr
Drivmedel Tesla 6000 mil: 12 tkr (om man inte alltid laddar hemma...)

Kapitalkostnad Volvo (3%): ~20 tkr
Kapitalkostnad Tesla (3%): ~45 tkr

Service & reparationer kanske blir aningen dyrare på Volvon? Fast om Teslan går sönder så blir det väl snabbt dyrt. En XC70 är ju en standardbil och har billiga reservdelar och många mekaniker som kan laga. Så det får vara "ungefär lika" på den punkten också.

Nu jämför jag firmans kostnader med privata så det blir lite äpplen och päron. Men ett byte skulle bli 255 tusen dyrare för bolaget och 48 tusen billigare privat. Eller omräknat till skattade privatpengar ca 2800:-/mån dyrare för mig.

Det är inte helt otänkbart det är det faktiskt inte. Är dock lite tveksam till fler byten just nu. Särskilt som min rygg verkar ha svårt för allt annat än Volvo-stolar på långkörning. Upp till en timme går bra i andra bilar men sen... När leasingen går ut på Volvon hösten 2018 så blir det förhoppningsvis nån form av elbil som familjebil också. Egentligen inte av miljöskäl utan mer ekonomiska och så gillar jag el-drivlinor.
Din kalkyl stämmer inte riktigt. Först måste du tänka på att du får lyfta halv moms på värdeminskning och kapitalkostnad. Så differensen mellan de posterna från Volvo till Teslan blir med andra ord ca 223 kkr. Om vi nu räknar om det till vad det skulle motsvara i lön och utgår från 52% marginalskatt så innebär det ca 81 kkr i nettolön. Och så drar vi av 48 kkr i bränslebesparingar och slår ut på 36 månader så skiljer det alltså ca 900 kr per månad i privata pengar. Frågan man behöver ställa sig då är om man tycker det är värt 900 kr per månad att gå från XC70 till en Model S. För min del är den frågan rätt lätt att besvara ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 11:23
av danni
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Ja då fungerar det. Skoj.

Verkar inte som det är så toklågt förmånsvärde på en -14 heller nu. 4600:- nånting fick jag på den i länken om jag fyllde i 75 tusen för extrautrustning (Är antagligen lågt, men jag valde nåt bara). På nyare så verkar det dock dra iväg lite.

Dock så är de begagnade bilarna alldeles för dyra så det faller på det.
Dessutom är ju frågan om man är beredd att betala fullt förmånsvärde för en 3 år gammal bil.

Normalt sett inte. Nej. Skulle aldrig göra det på en fossilbil. Då är det bättre att köpa den begagnade privat. Men just en Tesla med nedsatt förmånsvärde och skyhöga kostnader för värdeminskning och kapital och låga privatkostnader blir ändå förmånligt jämfört med att köpa den privat. Jag brukar räkna med att en oskattad krona i företaget ger mig 58 öre så småningom. Så en värdeminskning på 100 tkr för firman motsvarar en värdeminskning på en privatbil på 58 tkr.

Dessutom, om en begagnade Tesla har betydligt lägre förmånsvärde än en ny så får man ju inte "fullt förmånsvärde" på den begagnade heller. Är det samma lika som för en ny så blir det ju annat.
Hur får du ut 58 öre på kronan i bolaget? Alldeles för mycket aktieutdelningsutrymme? Oavsett vilket så kan du inte riktigt räkna som du gör med värdeminskningen eftersom förmånsvärdet kommer in och ställer till det. Har du en faktisk kostnad på 100 kkr och förmånsvärde på 100 kkr så motsvarar det exakt 100 kkr i privata utgifter. Och det är ju där som Teslans stora fördel kommer in, eftersom den dels har lägre förmånsvärde än de faktiska utgifterna (vilket är den avgörande skillnaden i om det är billigare att ta nåt på firman eller privat) och dels sparar in på den andra stora kostnaden som drabbar den privata plånboken, nämligen bränslet.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 12:39
av Verdi
danni skrev:
Din kalkyl stämmer inte riktigt. Först måste du tänka på att du får lyfta halv moms på värdeminskning och kapitalkostnad. Så differensen mellan de posterna från Volvo till Teslan blir med andra ord ca 223 kkr. Om vi nu räknar om det till vad det skulle motsvara i lön och utgår från 52% marginalskatt så innebär det ca 81 kkr i nettolön. Och så drar vi av 48 kkr i bränslebesparingar och slår ut på 36 månader så skiljer det alltså ca 900 kr per månad i privata pengar. Frågan man behöver ställa sig då är om man tycker det är värt 900 kr per månad att gå från XC70 till en Model S. För min del är den frågan rätt lätt att besvara ;)
Jag vet. :) Har ett kalkylark som tar hänsyn till det där. Dock försöker jag hålla mig under gränsen för statlig skatt och enligt https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ så är min faktiska skatt ca 27%. Då blir det lite mer som skiljer. Men helt klart värt att tänka på.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 12:58
av Verdi
danni skrev:
Hur får du ut 58 öre på kronan i bolaget? Alldeles för mycket aktieutdelningsutrymme? Oavsett vilket så kan du inte riktigt räkna som du gör med värdeminskningen eftersom förmånsvärdet kommer in och ställer till det. Har du en faktisk kostnad på 100 kkr och förmånsvärde på 100 kkr så motsvarar det exakt 100 kkr i privata utgifter. Och det är ju där som Teslans stora fördel kommer in, eftersom den dels har lägre förmånsvärde än de faktiska utgifterna (vilket är den avgörande skillnaden i om det är billigare att ta nåt på firman eller privat) och dels sparar in på den andra stora kostnaden som drabbar den privata plånboken, nämligen bränslet.
Jag får återkomma. Tror jag snurrat till det ordentligt. :)

Så, nu är jag lite förvirrad. Det beror lite på vad man sätter upp för regler för beräkningen. Man KAN ju säga att allt som bilen kostar hade annars blivit vinst och FÖRR ELLER SENARE kommit ut som utdelning. Då får man väl behålla 62,4% av pengarna? Först 22% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt på det som blir kvar.

Räknar jag på lönen så ser det mer ut som att jag får behålla runt 52% på delen mellan 32 tkr och 37 tkr per månad om jag håller mig under brytpunkten. Går jag över brytpunkten får man bara behålla ~37% på delen över brytpunkten.

Nä det är svårt alltså. Man kan vrida och vända lite hur man vill på siffrorna. Det som gör det svårt är alla marginaleffekter (jobbskatteavdrag, landstingsskatt och lite annat påverkas oproportionerligt även under brytpunkten för statlig skatt vad det verkar) och hur man ska tänka vart pengarna hamnat annars.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 14:07
av danni
Verdi skrev:
danni skrev:
Hur får du ut 58 öre på kronan i bolaget? Alldeles för mycket aktieutdelningsutrymme? Oavsett vilket så kan du inte riktigt räkna som du gör med värdeminskningen eftersom förmånsvärdet kommer in och ställer till det. Har du en faktisk kostnad på 100 kkr och förmånsvärde på 100 kkr så motsvarar det exakt 100 kkr i privata utgifter. Och det är ju där som Teslans stora fördel kommer in, eftersom den dels har lägre förmånsvärde än de faktiska utgifterna (vilket är den avgörande skillnaden i om det är billigare att ta nåt på firman eller privat) och dels sparar in på den andra stora kostnaden som drabbar den privata plånboken, nämligen bränslet.
Jag får återkomma. Tror jag snurrat till det ordentligt. :)

Så, nu är jag lite förvirrad. Det beror lite på vad man sätter upp för regler för beräkningen. Man KAN ju säga att allt som bilen kostar hade annars blivit vinst och FÖRR ELLER SENARE kommit ut som utdelning. Då får man väl behålla 62,4% av pengarna? Först 22% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt på det som blir kvar.

Räknar jag på lönen så ser det mer ut som att jag får behålla ca 47% av totala lönekostnaden för bolaget. Men det blir ändå en slags marginaleffekt på de översta 5 tkr även om man håller sig under brytpunkten (jobbskatteavdrag, landstingsskatt osv påverkas) så räknat på den så får jag bara ut 40% av bolagets kostnader för lönen.

Som det ser ut nu så får jag ut ca 75% av pengarna via lön och 25% via utdelning. (40*3 + 62.4)/4 = 45,6%

Nä det är svårt alltså.
Ja, det är lite lurigt det där. Jag har utdelningsutrymme över just nu, men jag vet att i långa loppet så kommer jag att maxa min utdelning oavsett om jag har firmabil eller inte. Särskilt om sossarna nu stramar åt 3:12-reglerna rejält nästa år, vilket verkar troligt. Så jag räknar inte med att kunna få ut mer som utdelning i något scenario. Sen försöker jag lägga lönen så jag ligger precis under brytpunkten och har lyckats rätt bra med det senaste åren. Men det innebär ju fortfarande att om jag ska ta bara lite mer lön så är det statlig skatt nästan direkt. Så i mitt fall skulle man nästan kunna säga att jag aktivt letar efter saker att lägga bolagets pengar på som inte medför mer skatt för mig. En dyr bil med lågt förmånsvärde och låga privata omkostnader (bränsle) är med andra ord en total jackpot.

En annan sak jag kan råda dig till, förresten, om ekonomin är prioriterad, är att snegla på en laddhybrid. Jag hade tidigare en Outlander PHEV på firman och det är helt absurt vad låg totalkostnaden blir. Nu finns det ju dessutom lite fler intressanta modeller att välja på, kanske framförallt Passat GTE och Kia Optima SW om man vill ha en bil som är rymlig och ekonomisk. Förmånsvärdet blir löjligt lågt (för min Outlander var det ca 2200 kr för år 2015) och har du inte för långa pendlingsavstånd så sparar du väldigt mycket på bränsleräkningen också. Risken är dock att du blir helt biten av eldriften och börjar hata förbränningsmotorn såpass att du måste byta till en riktig elbil ändå ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 14:24
av Verdi
danni skrev:
Ja, det är lite lurigt det där. Jag har utdelningsutrymme över just nu, men jag vet att i långa loppet så kommer jag att maxa min utdelning oavsett om jag har firmabil eller inte. Särskilt om sossarna nu stramar åt 3:12-reglerna rejält nästa år, vilket verkar troligt. Så jag räknar inte med att kunna få ut mer som utdelning i något scenario. Sen försöker jag lägga lönen så jag ligger precis under brytpunkten och har lyckats rätt bra med det senaste åren. Men det innebär ju fortfarande att om jag ska ta bara lite mer lön så är det statlig skatt nästan direkt. Så i mitt fall skulle man nästan kunna säga att jag aktivt letar efter saker att lägga bolagets pengar på som inte medför mer skatt för mig. En dyr bil med lågt förmånsvärde och låga privata omkostnader (bränsle) är med andra ord en total jackpot.

En annan sak jag kan råda dig till, förresten, om ekonomin är prioriterad, är att snegla på en laddhybrid. Jag hade tidigare en Outlander PHEV på firman och det är helt absurt vad låg totalkostnaden blir. Nu finns det ju dessutom lite fler intressanta modeller att välja på, kanske framförallt Passat GTE och Kia Optima SW om man vill ha en bil som är rymlig och ekonomisk. Förmånsvärdet blir löjligt lågt (för min Outlander var det ca 2200 kr för år 2015) och har du inte för långa pendlingsavstånd så sparar du väldigt mycket på bränsleräkningen också. Risken är dock att du blir helt biten av eldriften och börjar hata förbränningsmotorn såpass att du måste byta till en riktig elbil ändå ;)
Ja det beror på hur länge man tänker att man får driva sitt företag. Tar det slut så får man ju ut pengarna förr eller senare även med lägre tak på utdelningen. Räknar man att driva företaget tills pensionen så blir det annat. Då får man gå över på löneberäkningen istället för att försöka värdera hur mycket en intjänad krona för företaget är värt.

Det finns även en tidsaspekt. Det är ju lite mer värt att få tillgång till "mer" av firmans pengar NU och inte behöva vänta de åren det tar innan alla andra pengar i bolaget är förbrukade.

Jag är helt med på att det är perfekt för privatekonomin med lågt förmånsvärde och låga privata kostnader. Elbilar är verkligen förmånligt som reglerna ser ut idag. Man får väl till och med ta ut 9,50:-/mil skattefritt för en elbil jämfört med bara 6,50:-/mil för en dieselbil. För tjänstemilen då förstås...

Ekonomin är väl egentligen INTE i främsta rummet trots alla mina beräkningar (eller försök till). Det viktigaste är att det är en bil jag vill ha. Skulle aldrig välja en Passat GTE t ex. Jag gillar verkligen inte Passat. Jag tittade på BMW 330e istället för i3 men den blir rätt mycket dyrare trots likartat inköpspris (högre förmånsvärde och så får man trots allt tanka en hel del bensin ändå) och så känns den inte lika spännande som i3:an.

Anledningen till att jag försöker bena ut vad saker och ting kostar är för att inte göra (onödigt) dumma val. Nu blir det så ibland ändå men... :)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 14:26
av mati
Det där blir jättesnurrigt. Det känns som att det är så många faktorer som påverkar resultatet att man helt enkelt inte kan räkna ut på ett enkelt sätt vad som är bäst. Det är ju en sak att jämföra olika förmånsbilar med varandra, eller att jämföra exakt samma bil privatägd eller som förmånsbil. Men att jämföra en privatägd bensinbil med en förmåns-elbil blir tokkomplicerat. Går det ens undrar jag? Det blir ju äpplen och päron. Jag klarar inte ens av att räkna ut om min gamla privatägda Tesla är dyrare än en nyare förmåns-Tesla. Det är för många okända faktorer som påverkar resultatet.
Bästa att skaffa häst....

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 14:40
av Verdi
mati skrev:
Det där blir jättesnurrigt. Det känns som att det är så många faktorer som påverkar resultatet att man helt enkelt inte kan räkna ut på ett enkelt sätt vad som är bäst. Det är ju en sak att jämföra olika förmånsbilar med varandra, eller att jämföra exakt samma bil privatägd eller som förmånsbil. Men att jämföra en privatägd bensinbil med en förmåns-elbil blir tokkomplicerat. Går det ens undrar jag? Det blir ju äpplen och päron. Jag klarar inte ens av att räkna ut om min gamla privatägda Tesla är dyrare än en nyare förmåns-Tesla. Det är för många okända faktorer som påverkar resultatet.
Bästa att skaffa häst....

Äger man bolaget helt själv och kontrollerar alla pengar så går det att räkna på. Inte annars. :) Fast man måste ändå försöka sätta upp ett alternativt scenario att jämföra med och det kan vara lite lurigt. Och tyvärr är det ju svårt att se in i framtiden och veta exakt vad värdeminskningen blir. Synd att Tesla slutat med garanterat restvärde. Då kunde man sätta upp ett worst case scenario. Nu känner det mer osäkert att köpa en bil för en miljon när en veritabel elbilsrevolution väntar runt hörnet. Tesla var så långt före när de kom för 3-4 år sen att det hittills varit en kanonaffär med stabila andrahandsvärden och kraftigt höjda priser på nya bilar tack vare att kronan tappar mot dollarn. Men det som varit går inte att översätta till framtiden tyvärr. Har man otur så är en Tesla Model S iskall på marknaden sommaren 2020.

För övrigt tror jag att en privatägd Tesla är mycket dyrare än en förmåns-Tesla eftersom den dominerande kostnaden är värdeminskning. Den stora vinsten är ju det låga förmånsvärdet och de låga privata kostnaderna. Äger man sin Tesla privat går man miste om de subventionerna.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 14:59
av mati
Verdi skrev:
För övrigt tror jag att en privatägd Tesla är mycket dyrare än en förmåns-Tesla eftersom den dominerande kostnaden är värdeminskning. Den stora vinsten är ju det låga förmånsvärdet och de låga privata kostnaderna. Äger man sin Tesla privat går man miste om de subventionerna.
Ja så är det. Men när jag köpte min Tesla hade jag inget eget bolag och jag visste vid den tidpunkten inte heller att jag skulle starta eget. Saker kan förändras snabbt. Shit happens. ;) Nu har jag köpt den privat och lyckades att få ihop de pengarna. Enda sättet att ångra det är att sälja bilen och att leasa en annan bil på företaget istället. Då har jag bränt ett års värdeminskning, vilket jag uppskattar till 150-200kkr. Men egentligen vet jag ju inte vad bilen kostar mig varje månad. Inte förrän jag säljer den. För det är mycket riktigt enbart värdeminskningen som är den stora kostnaden. Och det känner jag inte av i dagsläget. Jag är lyckligt ovetande så att säga.
För att vara säker på att det blir billigare måste man nästan hitta en äldre bil som inte är momssmittad och som har lågt förmånsvärde. Att sälja den gamla och leasa en helt ny Tesla tror jag inte är ekonomiskt intressant alls, även om det går på företaget. Men jag kanske har fel.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 15:12
av Verdi
mati skrev:
Ja så är det. Men när jag köpte min Tesla hade jag inget eget bolag och jag visste vid den tidpunkten inte heller att jag skulle starta eget. Saker kan förändras snabbt. Shit happens. ;) Nu har jag köpt den privat och lyckades att få ihop de pengarna. Enda sättet att ångra det är att sälja bilen och att leasa en annan bil på företaget istället. Då har jag bränt ett års värdeminskning, vilket jag uppskattar till 150-200kkr. Men egentligen vet jag ju inte vad bilen kostar mig varje månad. Inte förrän jag säljer den. För det är mycket riktigt enbart värdeminskningen som är den stora kostnaden. Och det känner jag inte av i dagsläget. Jag är lyckligt ovetande så att säga.
För att vara säker på att det blir billigare måste man nästan hitta en äldre bil som inte är momssmittad och som har lågt förmånsvärde. Att sälja den gamla och leasa en helt ny Tesla tror jag inte är ekonomiskt intressant alls, även om det går på företaget. Men jag kanske har fel.
Jag räknade på en begagnad för runt 800 tusen med förmånsvärde på 5900:- och restvärde på 50%. Då är det enligt mitt kalkylark drygt 5000:-/mån dyrare (14 tkr/mån ist för 9 tkr/mån) att ha den privat. Nästan alla kostnader blir ju ungefär "halva priset" om bolaget kan stå för dem. Man får dra moms på de flesta kostnader och man betalar med oskattade pengar.

För fossilbilar brukar skillnaden mellan förmånsbil och privatbil kunna räknas i hundralappar. Så förmånssystemet är rätt bra intrimmat för såna.

Jag tror faktiskt du kan räkna hem en ny Tesla om inte förmånsvärdet är så hemskt högt. Lite beroende på hur man räknar såklart. Just nu verkar man ju få hemskt bra betalt för sina begagnade Teslor också så det kanske är ett bra tillfälle nu att byta?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 15:20
av mati
Hm, ja kanske det. Men det blir en snik snik S 60 i så fall. Nästan utan hjul och utan ratt. Man vill ju inte byta ner sig heller.
Och sambon vill ju också ha elbil och att leasa två nya bilar på företaget blir nog lite dumt kanske. Hon är visserligen anställd hos mig på deltid, men hon kör inte i tjänsten. Jag kan ju inte ha två förmånsbilar på mig själv och lyfta halva momsen på båda.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 15:23
av Verdi
Jag räknade på denna för övrigt: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7247 Pris 795 tkr och "Ovanligt lågt förmånsvärde =5900kr/mån MED alla tillval (Kod 14TE001 +97000 i tillval)."


ps. Varför kan du inte ha två bilar "på dig själv"? Jag tänker ha fler än en på firman nu. Är det nån regel jag missat?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 15:33
av mati
Verdi skrev:
Jag räknade på denna för övrigt: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7247 Pris 795 tkr och "Ovanligt lågt förmånsvärde =5900kr/mån MED alla tillval (Kod 14TE001 +97000 i tillval)."


ps. Varför kan du inte ha två bilar "på dig själv"? Jag tänker ha fler än en på firman nu. Är det nån regel jag missat?
Jag vet inte. Sund förnuft eller nåt? Måste man då köra minst 100 tjänstemil i varje bil och hur ska det bevisas i så fall?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 15:51
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Jag räknade på denna för övrigt: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7247 Pris 795 tkr och "Ovanligt lågt förmånsvärde =5900kr/mån MED alla tillval (Kod 14TE001 +97000 i tillval)."


ps. Varför kan du inte ha två bilar "på dig själv"? Jag tänker ha fler än en på firman nu. Är det nån regel jag missat?
Jag vet inte. Sund förnuft eller nåt? Måste man då köra minst 100 tjänstemil i varje bil och hur ska det bevisas i så fall?
Ja det måste man. Man bevisar det med körjournal. :) För mig är det inga problem då jag lägger 30-60 mil i veckan i tjänsten.