Sida 1 av 4

E Golf

Postat: 19 mar 2017 18:51
av Mattiasc
Hej
Har skapat en grupp på Facebook.
För VW E Golf.
https://www.facebook.com/groups/1647556712219342/
Välkomna.
Hoppas att detta är ok. Annars får admin gärna plocka bort det.
Mvh Mattias

Re: E Golf

Postat: 09 maj 2017 14:07
av Zalman3
En kompis fick en offert på 339.000kr för en E-Golf, som blir 299.000kr efter miljöbils rabatt.
Bara att slå till eller kan man få ännu bättre pris?

Re: E Golf

Postat: 09 maj 2017 18:43
av leiflodde
Zalman3 skrev:
En kompis fick en offert på 339.000kr för en E-Golf, som blir 299.000kr efter miljöbils rabatt.
Bara att slå till eller kan man få ännu bättre pris?
Låter galet billigt kan det stämma?

Hittade dessa priser om nya Golf på http://www.mestmotor.se VW-sidan ligger nere :(

Liksom övriga versioner i Golf-programmet – som nyligen fick ett ansiktslyft – får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. Uppgraderade VW e-Golf kostar från 392.000 kronor och laddhybriden Golf GTE kostar från cirka 379.500 kronor. Volkswagen e-Golf kostade förut 386.900 kronor och med 50 procent längre räckvidd får man säga att det är en ytterst blygsam höjning till 392.000 kronor. Båda modellerna går nu att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Försäljningsstarten för övriga Golf-versioner sker i början av december.

Re: E Golf

Postat: 09 maj 2017 21:28
av Johnalm
Lite sugen på en e-Golf som andrabil, fick ett helt okej leasingförslag från Sixt men det lutar nog åt att jag väntar in min reserverade Model 3 istället.

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2017 00:28
av Zalman3
LRF rabatten ger
VW e-Golf 5 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2017 12:49
av big-olle
Fick offert på en ny e-golf. Tyckte det blev för dyrt. De ger endast 5% rabatt, även som företagare.
Sedan sa säljaren att det redan var ett halvårs väntetid på beställning. De hade heller inte fått in en demobil i Lund. Tydligen fanns det en i malmö, men det var gamla modellen.

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2017 17:11
av Smutt
Vem vill åka e golf när M3 kommer :!:

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2017 09:21
av joel80
Smutt skrev:
Vem vill åka e golf när M3 kommer :!:
Vad kommer vara så stor skillnad tror du? Alltså en stor fördel är ju SuC såklart.. Om man gör många långresor. Men i övrigt tror jag inte M3 kommer vara nått "extra" utöver en ny E-Golf.

Däremot kommer det kanske bli betydligt lättare att beställa och få en. Hur ser tillverkningstakten på E-golf ut? Är det lika illa som Ampera-E eller har dom lite vettigare tänk?

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2017 09:23
av Smutt
joel80 skrev:
Smutt skrev:
Vem vill åka e golf när M3 kommer :!:
Vad kommer vara så stor skillnad tror du? Alltså en stor fördel är ju SuC såklart.. Om man gör många långresor. Men i övrigt tror jag inte M3 kommer vara nått "extra" utöver en ny E-Golf.

Däremot kommer det kanske bli betydligt lättare att beställa och få en. Hur ser tillverkningstakten på E-golf ut? Är det lika illa som Ampera-E eller har dom lite vettigare tänk?
Jag pratar om utseendet M3 är vacker golfen ser ut som en vanlig fosilare

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2017 09:25
av jonasl
Jag är rätt övertygad om att 3an kommer vara rymligare än en golf. De som provåkte hävdade ju att den kändes rymligare än Model S i kupén.

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2017 09:26
av _TonyV
Ja nog kan VW spotta ur sig bilar, tja iaf karrosser med inkråm. Sen om de kan bestycka de med batterier. en annan femma.
Fast tror nog att denna 'nya' e-golf blir nog inte tight med produktionen heller, om den följer förra e-golf i försäljningstakt :D

Re: E Golf

Postat: 13 maj 2017 14:55
av joel80
Fast har vi inte kommit fram till att just försäljningstakten på elbilar, oavsett märke, är rätt nära att explodera... Om det nu tillverkas tillräckligt...

Nya E-golfen har längre räckvidd och verkar ha ett okej pris sett till räckvidd. Den bör ju kunna tilltala fler än den förra modellen... Precis som många andra elbilar som nu kommer.

Jag tror tillverkarna, avsiktligt eller inte, helt missbedömmer det tryck som de här nya generationens elbilar kommer få och antalet dom skulle kunna sälja.
Precis som med alla bilar kommer vissa gilla E-golfen mer och andra föredra M3.

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 17:16
av Monark1954
Läser att nya Leaf troligen inte har infört kylning av batterier. Verkar bli ett problem vid snabbladdning på längre resor.

Hur är det med gamla och nya versionen av e-golf, har den vattenkylda batterier?

Hittar ingen info i artiklar jag sökt.

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 18:10
av mans71
Gamla, nej. VW anser att den batterityp dom har valt vare sig kräver värmare eller kylning. Jag har aldrig upplevt några problem med vare sig värme eller kyla.

Nya Golf: ingen aning.

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 18:49
av Bjelke
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 19:00
av vigge50
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 20:26
av Tars
Har lånat hem en e-golf nu i några dagar, hämtade den i måndags och ska lämna den imorgon, den känns helt ok, nu när jag har fått känna och klämma på den lite mer.
Har dock lite problem med laddningen.
Vet inte vad det beror på riktigt då jag inte har några problem att ladda i3:an.
Den slutar helt plötsligt att ladda vid ca 40% laddning.
Har kollat i menyerna och där står det att den ska ladda 100%, hittar inte några inställningar att den ska ladda bara på natten osv.
Någon som har en e-golf med teslas wall connector och kanske har något tips?
Laddningen börjar så fort jag låser upp bilen och låser den sen.

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 20:35
av mati
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 20:44
av vigge50
mati skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?
Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 20:49
av Leo
Finns "max" på flera ställen i menyerna och även en "min". Alla kan ge symptomen du skriver beroende på om de står på 40%.

Prova fabriksåterställning/köra&ladda eldrivet med "inställningar" längst ner till höger vid e-manager menyn. Ställ sen upp min från 30 till 100 i "grundinställningar" längst upp till höger. Då bör den ladda till 100% oavsett hur du ställer in allt annat förutsatt att tiden räcker till.

Re: E Golf

Postat: 06 sep 2017 21:28
av Tars
Tack Leo.
Får se om det hjälper.
Än så långe så laddar den.

Re: E Golf

Postat: 07 sep 2017 00:12
av apkungen
joel80 skrev:
Smutt skrev:
Vem vill åka e golf när M3 kommer :!:
Vad kommer vara så stor skillnad tror du? Alltså en stor fördel är ju SuC såklart.. Om man gör många långresor. Men i övrigt tror jag inte M3 kommer vara nått "extra" utöver en ny E-Golf.

Däremot kommer det kanske bli betydligt lättare att beställa och få en. Hur ser tillverkningstakten på E-golf ut? Är det lika illa som Ampera-E eller har dom lite vettigare tänk?
Haha, nån som försöker få igång oss här på forumet. Härligt. Det var ett tag sen. ha!

Re: E Golf

Postat: 07 sep 2017 00:20
av apkungen
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.

Re: E Golf

Postat: 07 sep 2017 05:49
av LarsL
...hmmm... vet många som har Golf som enda bil.

Re: E Golf

Postat: 07 sep 2017 06:10
av Bjelke
LarsL skrev:
...hmmm... vet många som har Golf som enda bil.
Jag oxo, men ingen som har bara en e-golf som enda bil...