Sida 1 av 1

Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 10:29
av beckzar
Är det någon mer än jag som har gnälliga bromsar precis innan stopp och vid smygkörning?
Har isolerat problemet till 21" fälgarna. Med 19" är de knäpptysta men så fort jag byter till sommarhjulen börjar frambromsarna gnälla.
Grymt irriterande och en total deal-breaker för mig om det inte går att fixa.

Någon kunnig person som begriper vad detta kan bero på?
Bilen har rullat ca 900 mil.

//Beck

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 10:41
av Gustafsson
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 10:44
av beckzar
Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Vet inte, det är en P90DL 2016 så samma som dig antar jag?

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 10:51
av SebastianP
Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.

Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 11:01
av beckzar
SebastianP skrev:
Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.

Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Nejnej, ska inte behövas. Med 19" hjulen har de fungerat fläckfritt och ljudlöst. Detta är kopplat till fälgarna på något vis.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 11:14
av jpetters
Jag har samma gnäll och gnissel på min P90D med 21" turbin. Pre-facelift bil.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 11:19
av SebastianP
Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.

Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 11:51
av Feddan
Jag får gnissel ofta under vinterhalvåret på min S 85 pre-facelift med 19".

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 11:52
av danni
Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 12:30
av beckzar
SebastianP skrev:
Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.

Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Hur blir man av med vibrationer isf? (ska testa ta bort mutterkåporna)
Verkar ju som att den ökade vikten av tyngre fälg, och/eller däckens "mjukhet" har en inverkat i detta?

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 12:39
av Gustafsson
danni skrev:
Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.
Visste det var nåt med oken :roll:

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 21 mar 2017 18:27
av olarsson
Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 22 mar 2017 08:44
av beckzar
olarsson skrev:
Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.
Ok spännande, ska prata med Tesla om detta. Just nu är de inte särskilt intresserade av att hjälpa till. Fick detta svaret av Tesla Stockholm:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 22 mar 2017 09:30
av Legato
Min X med 19" gnisslar friskt. Men jag tycker de flesta prestandabilar gnisslar...

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 22 mar 2017 23:38
av olarsson
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 23 mar 2017 12:18
av danni
olarsson skrev:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Större fälgar väger mer och har dessutom större del av vikten placerad längre ut från navet vilket borde ge mycket större rotationskrafter.

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Postat: 23 mar 2017 12:32
av Bjelke
olarsson skrev:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Funderar jag oxo på, ytterdiametern, dvs däcket, är ju fortfarande densamma och därmed krafterna hela vägen in till axelcentrum osv...
Det enda jag kommer på är att däcket får lägre profil vilket ger styvare totalt och mindre "flex" vilket påverkar en del (även vid gas/broms).