Sida 1 av 1
Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 13:03
av Jerker
Kan man tänka sig att model 3 kommer att exporteras i en del till Europa? Det måste ju rimligtvis finnas en brytgräns där det inte längre lönar sig att köra racet med att först bygga en hel bil som man sen plockar isär för att plocka ihop igen i Tilburg. Hela den processen har ju en kostnad och på en billigare bil kanske den blir större än att betala ytterligare 5% i tull?
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 13:55
av Bjelke
Och med tanke på hur många som ska skickas hit så känns det än mer befogat att skicka dom hela

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 13:56
av Delta
Vet inget om denna frågan, men jag tycker att den är intressant änddå.
Jag har hela tiden trott att Elons löfte om en bil för <35000$ för folket blir ganska svår att hålla. Speciellt om man översätter till sverigemarknaden. Det har get kvällstidningsrubriker om ett svenskt pris på en Model 3 på 280000 vilket jag tror är rent önsketänkande. Om Elon lyckas hålla sitt löfte så kommer i alla fall svensk moms och registreringsavgift samt en en bil tull på 5(?)% att göra att basmidellen säkert kommer att kosta bortåt en halv miljon.
Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 13:58
av HelectriC
Finns det inte ganska realistiska rykten som säger att det ska komma en komplett fabrik i Europa?
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 14:10
av Mickep
Om kvällstidningars pris skall hålla måste nog obetalda Bulgarien stå för ihopmonteringen. (Då måste den inte varit smittad med amerikanska arbetares löner) men samtidigt, mazda3 säljs för 220000 och det fullutrustad så det skiljer eg bara 60000 att lägga på batteriet på motsvarande modell. Jag vet inte med den standarden får jag inte ihop den för det priset. Kanske dacia i framtiden får ihop någon elbil för under 200000, men inte ens där ser jag det som realistiskt. Skall till några dramatiska prissänkningar på material om det ens skall vara möjligt och det ser jag inte inom det närmsta året iallafall.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 14:32
av LarsL
HelectriC skrev:Finns det inte ganska realistiska rykten som säger att det ska komma en komplett fabrik i Europa?
Jo, men en hel fabrik kommer ju dröja ett tag innan den är igång.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 14:36
av bylund
Om man kan skicka dem som byggsatser snarare, d v s att de inte varit helt ihopsatta i USA, kan man kanske få ner kostnaden. Men då gäller det ju såklart att ha kapaciteten i Tilburg.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 15:10
av Jerker
Skulle vara intressant om nån som vet lite mer om detta än jag kan hjälpa till med kalkylen. Först måste man veta vilket belopp som Tesla betalar tull för. Det är knappast utpriset till kund. Har Tesla ett dotterbolag i EU som importerar bilarna för sammansättningen? I isärtaget skick är antagligen marknadsvärdet på bilarna lägre än på en ihopmonterad osv.
Skulle vara intressant om det fanns nån som kan bidra med lite kunskaper här!
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 20:16
av Surfaren
HelectriC skrev:Finns det inte ganska realistiska rykten som säger att det ska komma en komplett fabrik i Europa?
Det är inte ens rykten, Tesla har själva sagt att dom tänkt bestämma en plats för Gigafactory 3 innan året är slut. Men det dröjer ju några år från det beslutet tills att det rullar ut produkter från den nya fabriken.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 26 mar 2017 23:36
av apkungen
Om det lönade sig att bygga en hel fabrik i Europa och börja från scratch så tror jag även att det kommer att fortsätta löna sig med model 3
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 31 mar 2017 22:08
av Breeze
Delta skrev: Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min Lada

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 06:28
av Anders77
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Så då skiljer det 10% på att plocka ihop bilen i EU än att sälja den hel till EU. Säg att det är 5% tull på delarna, då undrar jag hur de värderar dem. Om bilen kostar 35000$ ex moms i USA och de skickar den i 3 delar till EU. Då tror jag inte de värderar delarna totalt till 35 000$ för det är de inte värda. Delarnas värde stiger enligt mig när de blivit ihopsatta och blivit en bil. Så om det är säg 5% tull på delarna så kan man inte då säga att det blir 5% tull på de 35 000$ utan på ett lägre värde.
Men 10% på 35 000$ som en hel bil får blir mycket högre. Så rent krasst tror jag att montering i EU ger ett bättre pris här.
Dock bör man tänka på arbetet som sagt. I USA har de en fabrik som verkar mer eller mindre kommer tillverka bilarna helt utan mänsklig inblandning. Om de skall tillverka 3:an i 3 delar precis som de gör med S och X, då måste fabriken byggas för det med. Att transportera bilarna i 3 delar och sen montera dem i EU, blir tror jag en dyrare produktionskostnad jämfört med fullt klart tillverkad bil direkt i USA. Frågan är bara hur mycket dyrare. Tillverka miljonbilar på detta sätt ger ju bättre pris, men en bil som kostar hälften blir kanske inte lika påverkad av tullen.
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 07:15
av Laban
Breeze skrev:Delta skrev: Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min Lada

Det har så vitt jag vet inte sagts. Senaste spekulationerna är att det blir mest aluminium men lite mer stål i strukturella delar (balkar..) jämfört med Model S/X.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 08:19
av Bjelke
Anders77 skrev:...
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Det blir nog ingen stor skillnad för Freemont-fabriken, bilarna byggs helt klara där föst för att sedan demonteras till dom tre delarna vilket jag antar går ganska fort, iaf
på model S & X rå är ju dessa delar redan gjorda för att kunna bytas (och alltså demonteras oxo) snabbt. Batteribyte och byta av DU tar inte lång tid...
Om om dom redan från början vet att batteriet ska bort så tror jag inte ens att dom monterar det med alla skruvar osv på fabriken heller (gissning bara).
Så egentligen förlorar dom bara tid i Freemont genom att demontera bilarna till Europa, även om det kanske inte rör sig om så mycket tid per bil.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 08:21
av Jerker
Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 08:37
av Bjelke
Jerker skrev:Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil?

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 09:12
av bullen
Bjelke skrev:Jerker skrev:Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil?

Smart! Krocka dom i USA före export o bygg upp en jättestor plåtverkstad i Tilburg

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Postat: 01 apr 2017 09:18
av Jerker
Bjelke skrev:Jerker skrev:Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil?

Nej, det blir strafftull, 20%!