Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av Verdi »

Kort fråga. Kan jag importera en Tesla från Norge och leasa den på mitt företag utan momssmitta? Dvs jag kan dra halva momsen?

Är det ogörligt? Behöver jag hjälp av en bilhandlare?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av Gustafsson »

Ring och fråga tullverket, jag har fått många bra raka svar därifrån direkt på telefon.
Importerar du bilen måste den ju momsas och förtullas. Möjligen kan en handlare eller leasingbolag köpa bilen direkt utan momssmitta eftersom den aldrig momsats tidigare.
Uppdatera forumet, frågan är mycket intressant!

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av Verdi »

Jag googlade och hittade den här firman som sysslar med importleasing av bilar från Tyskland: http://www.tysklandimport.se/importleasing.html

Det står inget om Norge och Tesla men jag antar att principen är densamma. Det borde alltså fungera. Jag drar iväg ett mail till dem och hör också.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av danni »

Sålänge företaget som importerar får lov att lyfta momsen på bilen (exempelvis ett leasingbolag) så ska det inte vara några problem såvitt jag vet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av Verdi »

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93486848

537 100,-

En NOK kostar ca 1,04 SEK. Lägg på valutakostnader så säg 1,10:-

Sen är det 10% importskatt och 25% moms. (är de moms på importskatten också?)

537 100 * 1,10 * 1,10 * 1,25 = 812 364 SEK

På svenska Tesla ligger de runt miljonen, dock en årsmodell nyare.

På blocket finns det billigare bilar men då är det från andra handlare utan garantier.

T ex: https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3

Jag kan Tesla för dåligt för att göra en riktigt bra bedömning men jag skulle säga att det inte är värt besväret så länge man inte är ute efter ett större urval.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av P_EL »

"Tesla-rabatten" vi upplever i Norge jämfört med Sverige är ungefär momsen eftersom staten i Norge subventionerar elbilar så att de säljs till privatpersoner utan moms. Plockar du in den i Sverige kommer momsen på (samt tull) - antingen fullt om du är privatperson eller som halvt avdragsgill moms om du lyckas leasa den. Då är du i princip tillbaka på ruta ett vad gäller priset i jämförelse med Sverige och det blir som att gå över ån efter vatten.

Enda sättet att göra sig en större förtjänst på en norsk Tesla är om du kvalificerar för att ta in den som flyttgods privat. Då tillkommer inte momsen vid införandet.
Model S90D -16
Verdi

Re: Importera norsk Tesla utan momssmitta?

Inlägg av Verdi »

P_EL skrev:
"Tesla-rabatten" vi upplever i Norge jämfört med Sverige är ungefär momsen eftersom staten i Norge subventionerar elbilar så att de säljs till privatpersoner utan moms. Plockar du in den i Sverige kommer momsen på (samt tull) - antingen fullt om du är privatperson eller som halvt avdragsgill moms om du lyckas leasa den. Då är du i princip tillbaka på ruta ett vad gäller priset i jämförelse med Sverige och det blir som att gå över ån efter vatten.

Enda sättet att göra sig en större förtjänst på en norsk Tesla är om du kvalificerar för att ta in den som flyttgods privat. Då tillkommer inte momsen vid införandet.
Inte helt sant. Det finns ju betydligt fler begagnade Teslor till salu i Norge. Det borde kunna driva ner priserna även om det tyvärr inte verkar vara så.

Det finns även en viss valutaeffekt även om Tesla är speciella då de kontinuerligt verkar uppdatera priserna i lokala valutor utifrån dollarpriset. Så fungerar inte andra tillverkare. BMW höjde t ex inte priserna i England särskilt mycket (eller alls) när pundkursen gick ner kraftigt för några år sen. Lika i Sverige. Priserna är hyfsat stabila oavsett hur SEK har utvecklats mot EUR.
Skriv svar