Sida 1 av 1
Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 16 dec 2014 21:56
av Simon
1. Går det att stänga av GPS:en på en modell S?
2. Finns displayen översatt till svenska?
Om jag får fler frågor postar jag dem längre ner i den här tråden.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 16 dec 2014 22:51
av Kalle
Nej det går inte att stänga sv GPSen (eller jo vist går de, du kan ju kapa kabeln till antennen, men om du e rädd för att bli spårad måste du nog kopla bort gsm modemet ochså.
Och göra dig av med mobilen ochså så klart

Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 16 dec 2014 23:26
av Teslaspolen
På ens mobil går det utan problem att stänga av GPSen.
Angående Model S's GPS har jag undrat också om det finns en annan service än just Google Maps, då Google inte är särskilt kända för att respektera personlig integritet i sina tjänster.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 05:55
av Kalle
Teslaspolen skrev:På ens mobil går det utan problem att stänga av GPSen.
.
Jo, men så länge den "pratar" med nätet går de ju fortfarande att triangelera ut positionen.
Det är ju i grunden en radiosändare trotts allt. Och även om man inte pratar i den så pingar den masten ganska ofta faktiskt
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 06:31
av Svenssons
.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 07:59
av Bod
Simon skrev:1. Går det att stänga av GPS:en på en modell S?
2. Finns displayen översatt till svenska?
Om jag får fler frågor postar jag dem längre ner i den här tråden.
1. Det går inte att stänga av den. Däremot kan du välja bort från displayen så den inte syns.
2. Nej inte i dagsläget vad jag vet.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 09:51
av leiflodde
Fungera det att köra Waze-appen (navigations program) på en Tesla?
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 09:56
av hybris
Nej Waze finns inte. Tesla har inte släppt sin apputvecklingsplattform eller någon store ännu. Finns planer både på det och Chrome som webbrowser.
Gällande persondata så hanterar de olika leverantörerna det väldigt olika. Så det går inte att dra alla över en kam här. Tyvärr skapas det dålig rykteteav "vissa" som fokuserar på att rikta reklam och iom det nyttjar persondata utan att tydligt fråga om det innan. Inte många som läser de "EULA" som man ofta får bekräfta vid nyttjandet av en tjänst. tesla har faktiskt också ett EULA då bilen sänder telemetridata till Tesla. Så är man rädd för dessa saker skall man nog köpa en Saab 99 och droppa dator och mobil...

Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 13:11
av _TonyV
Med respekt till att detta är Simons tråd så skulle jag ändå vilja bidra med en fråga till:
Som jag förstår har bilen en 2G/3G modul idag, finns någon info på en 4G dito?
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 13:16
av matbl
1. Nej
2. Nej
Men på 1 är jag frågande till anledningen. Visserligen används googles kartor men det som sker är att din position markeras på kartan, inte att den skickas upp till google.
Vill man inte se kartan så kan man slippa.
Däremot skickar bilen positionsdata till Tesla. Tycker man inte om det får man köpa en annan bil.
Angående 4G så nej. Å andra sidan så är användsningsområdet för 4G ganska begränsat i bilen. Vill man prompt ha det så är det enklaste sättet att dela ut mobilens 4G-nät till bilen via wifi.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 13:38
av Teslaspolen
Svenssons skrev:Teslaspolen skrev:På ens mobil går det utan problem att stänga av GPSen.
Angående Model S's GPS har jag undrat också om det finns en annan service än just Google Maps, då Google inte är särskilt kända för att respektera personlig integritet i sina tjänster.
Säg det företag som respekterar integritet? Det Google tjänar pengar på är att leverera anpassad reklam till dig. Detta görs inte i Teslan även ifall den använder sig av Googles kartor. Misstänker att Tesla kan betala Google för kartorna. I Model S är det Navigar som står för navigering och Google för kartorna.
Använder du en Android-telefon så vet Google allt om dig, använder du en iPhone vet Apple allt om dig, använder du Windows vet Microsoft allt om dig. Vill du slippa dessa så får du kapa banden helt men det är nog inte många intresserade att göra. Vi du inte att något företag ska få information om dig så ta ut SIM-kortet. Frågan är vilken annan tjänst du skulle använda annars som inte ger information till multinationella amerikanska företag?
Nu går vi off topic, men jag har svårt att tåla att någon har så väldigt fel på en publik plats som kan orsaka att felaktigheterna sprider sig lätt.
Det finns en _massa_ företag som respekterar privatlivet. Varför finns annars ProtonMail som mailtjänst, DuckDuckGo som sökmotor, Telegram istället för WhatsApp till din telefon? Firefox som webbläsare?
Betalar Tesla för att använda Googles kartor istället för att finansiera med personinriktad reklam så är allt Ok i min mening. Jag har ingen vandetta mot Google, det är bara deras integritetspolicy jag inte accepterar. Att sedan Tesla kollar data från din bil är sedan mindre farligt. Nu har jag inte läst deras policies, men jag misstänker att detta endast är till för att förbättra deras bilar och service, inte att finnansiera sig med informationsförsäljning, då är detta inget problem för mig.
Och slutligen, nej. Bara för att du använder en Android så vet inte Google allt om dig. Du _kan_ låta dom göra det om du använder synkfunktioner, Gmail osv, men det behöver inte alls vara så. Om man är extra orolig för att de samlar användardata så kan man bara köra Cyanogen på sin telefon.
Angående Iphone kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en.
Slutligen så vill jag tillägga att jag är här för att lära mig mera om Tesla Motors och deras bilar. Inte att prata övervakningspolitik.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 15:26
av _TonyV
matbl skrev:
Angående 4G så nej. Å andra sidan så är användsningsområdet för 4G ganska begränsat i bilen. Vill man prompt ha det så är det enklaste sättet att dela ut mobilens 4G-nät till bilen via wifi.
Ser inte att 4G modul skulle vara onödigt i denna bilen. Det går åt en hel del data, Internet radio, maps, uppdateringar etc..
Och för min del så skulle jag ha svårt att få mitt hemma wifi till bilen för tex. sw updates då man bor i lgh och har garage i källaren.
Sen är ett 4G nät byggt för data, UMTS är eg. lite både och tal/data.
2G Edge, GPRS går knappt surfa på i dagens samhälle med alla krav på bandbredd. Ok för kortbetalningar, i stort that's it.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 15:58
av matbl
_TonyV skrev:matbl skrev:
Angående 4G så nej. Å andra sidan så är användsningsområdet för 4G ganska begränsat i bilen. Vill man prompt ha det så är det enklaste sättet att dela ut mobilens 4G-nät till bilen via wifi.
Ser inte att 4G modul skulle vara onödigt i denna bilen. Det går åt en hel del data, Internet radio, maps, uppdateringar etc..
Och för min del så skulle jag ha svårt att få mitt hemma wifi till bilen för tex. sw updates då man bor i lgh och har garage i källaren.
Sen är ett 4G nät byggt för data, UMTS är eg. lite både och tal/data.
2G Edge, GPRS går knappt surfa på i dagens samhälle med alla krav på bandbredd. Ok för kortbetalningar, i stort that's it.
Vet inte om den ens kan köra 2G.
Hursomhelst så räknar jag med att den 3G de har är minst HSDPA (eller vad det nu heter).
SW updates funkar för övrigt finfint över 3G också.
Och nej, det går faktiskt inte åt så mycket data att 3G inte räcker. Men som sagt, vill du ha snabbare när du är i bilen så kör din telefons 4G och dela ut den med wifi som du sen kopplar bilen till.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 16:10
av _TonyV
Ok, ska inte säga emot en Tesla ägare.
Men är säker på att en fin dag så kommer bilarna med en 2, 3, 4G modul. Verkar inte vara så att HW uppgraderingar alltid annonseras i förväg.
För hujamej om folk började vänta in dendär kommande hårdvaran.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 17 dec 2014 16:17
av hybris
Offtopic men när du nämner leverantörer och hur de garanterar din persondata så kan du väl hänvisa till dera avtal. Har datainspektionen i något fall titta på dessa leverantörers sätt att hantera persondata? EU model clauses? Biträdesavtal? Många konsumenttjänster är inte prövade och måmga företagstjänster faller vid granskningar. ISO27018 certifierade??
Teslaspolen skrev:Svenssons skrev:Teslaspolen skrev:På ens mobil går det utan problem att stänga av GPSen.
Angående Model S's GPS har jag undrat också om det finns en annan service än just Google Maps, då Google inte är särskilt kända för att respektera personlig integritet i sina tjänster.
Säg det företag som respekterar integritet? Det Google tjänar pengar på är att leverera anpassad reklam till dig. Detta görs inte i Teslan även ifall den använder sig av Googles kartor. Misstänker att Tesla kan betala Google för kartorna. I Model S är det Navigar som står för navigering och Google för kartorna.
Använder du en Android-telefon så vet Google allt om dig, använder du en iPhone vet Apple allt om dig, använder du Windows vet Microsoft allt om dig. Vill du slippa dessa så får du kapa banden helt men det är nog inte många intresserade att göra. Vi du inte att något företag ska få information om dig så ta ut SIM-kortet. Frågan är vilken annan tjänst du skulle använda annars som inte ger information till multinationella amerikanska företag?
Nu går vi off topic, men jag har svårt att tåla att någon har så väldigt fel på en publik plats som kan orsaka att felaktigheterna sprider sig lätt.
Det finns en _massa_ företag som respekterar privatlivet. Varför finns annars ProtonMail som mailtjänst, DuckDuckGo som sökmotor, Telegram istället för WhatsApp till din telefon? Firefox som webbläsare?
Betalar Tesla för att använda Googles kartor istället för att finansiera med personinriktad reklam så är allt Ok i min mening. Jag har ingen vandetta mot Google, det är bara deras integritetspolicy jag inte accepterar. Att sedan Tesla kollar data från din bil är sedan mindre farligt. Nu har jag inte läst deras policies, men jag misstänker att detta endast är till för att förbättra deras bilar och service, inte att finnansiera sig med informationsförsäljning, då är detta inget problem för mig.
Och slutligen, nej. Bara för att du använder en Android så vet inte Google allt om dig. Du _kan_ låta dom göra det om du använder synkfunktioner, Gmail osv, men det behöver inte alls vara så. Om man är extra orolig för att de samlar användardata så kan man bara köra Cyanogen på sin telefon.
Angående Iphone kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en.
Slutligen så vill jag tillägga att jag är här för att lära mig mera om Tesla Motors och deras bilar. Inte att prata övervakningspolitik.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 12:45
av Svenssons
.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 13:12
av Simon
Från OP
Följdfråga på min första fråga är då hur Tesla hanterar informationen om var bilen är. Jag försökte arbeta mig igenom deras användaravtal på hemsidan, men förstod inte så mycket mer än de kan lagra massvis med data om sina kunder, inklusive deras bilars position.
Räknas bilens position som en "personuppgift", som alltså täcks av personuppgiftslagen?
Vissa data om bilar är ju offentlig handling och kan läsas på transportstyrelsens hemsida via bilens registreringsnummer, men exempelvis bilens ägare ingår inte i dessa data. Finns det lagstiftning som täcker data om bilens position, och hur denna data ska hanteras? Eller är fenomenet så nytt att lagstiftningen inte hunnit täcka detta än?
Någon juridiskt kunnig person som kan svara på detta?
PS. Det kan finnas fler anledningar än ren dataparanoia att fråga om hur datan om en bils position hanteras. Även om man inte ska förringa värdet av dataparanoia.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 15:37
av TiborBlomhall
Simon skrev:Vissa data om bilar är ju offentlig handling och kan läsas på transportstyrelsens hemsida via bilens registreringsnummer, men exempelvis bilens ägare ingår inte i dessa data.
Visst gör den det!
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
Svenska personuppgiftslagen gäller väl inte utländska företag?
Måste vara svårt att leva med dataparanoia. Själv väger jag alltid harmlösa datat jag lämnar ut om mig själv mot nyttan tjänsten kan ge mig - och i överväldigande majoriteten av fallen överväger nyttan överlägset.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 15:45
av axel
Har ett par gånger kontaktat Tesla service för bärgning. Sist för punka.
Båda gångerna har jag fått förklara var bilen är.
Varför? Hade varit bekvämare om de bara kopplade upp och tog reda på det.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 16:02
av hybris
Vi kan prata PUL, ISO27018, EU model clauses etc på nästa träffa om Ni vill. Telemetridata som kan härledas till ägaren är känslig persondata. Är den däremot avpersonifierad är det en annan sak. Tex för statistik av olika slag utan att det finns något sätt att koppla det till personen. Notera att ibland går det att kombinera information som tillsamman gör helheten känslig. Många som verkar tro för att det är små skuttföretag så är du bättre skyddad men tyvärr är det ofta tvärtom pgr av att se inte har resurser eller kunskap inom området. Så blanda inte ihop större företag, utländska företag och liknande i diskussionen. i Sverige gäller Svenska lagar även för dessa saker... Och nej molntjänster och liknande behöver inte alls vara några problem i juridisk mening. ofta är det faktiskt tvärtom bättre hanterat i vissa molntjänster men det varierar mellan leverantörerna på marknaden. Tesla har en EULA som du kan läsa. Jag har inte granskat den då jag inte känner oro. Man kan ju fundera på om det uppstår en stor olycka med tex dödsfall. Lämnar Tesla ut telemetridatan till Polis vid förfrågan? Tex du körde för fort, autonoma delen har sett saker men du har inte reagerat etc... Skulle kunna bli spännande saker...

Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 16:35
av dstr
Har du gjort något som kan ge mer än 2 års fängelse så kan polisen med hjälp av en husransakan få ut uppgifterna.
Ang Waze så köpte ju Google just dom och matar Google Maps med data därifrån, och i Teslan har du nu/snart trafikinfo från Google Maps.
Re: Frågor från den som inte har någon tesla
Postat: 18 dec 2014 16:37
av hybris
Vi har redan trafikdata i Teslan...