Sida 1 av 1
Ladda i Norge
Postat: 04 apr 2017 17:17
av Jjakobb
Hej allihopa! Härom veckan så var jag i Norge med min MS. Det gick jättebra ända fram tills att jag var framme vid hotellet vid kusten. Där fanns det bara vanliga vägguttag samt ett s.k. "komfyrstikk" som var ett uttag de hade till spisen i källaren. Jag hade förstås inga möjligheter till att ladda genom spisuttaget på 25A utan försökte ladda i vägguttaget. Där inser jag att laddkabeln inte fungerar utan lyser (blinkar 3 gånger) rött. Jag hade ca 30% så jag kunde ta mig till närmsta stad, ladda via type 2 på 11 kw för att sedan nå den närmsta superchargern. När jag kom hem så ringde jag SC och de sa att det inte går att ladda i norska vägguttag då de har en annan jordning dock ska det funka med CEE uttag. Nu ska jag återvända och jag funderar på vad jag ska göra. Vill gärna kunna köra runt i närområdet (då måste jag kunna ladda på plats!). Är det själva "boxen" på laddkabeln som inte förstår sig på den norska jordningen eller är det adaptern man klickar på laddkabeln? Ska jag köpa en helt ny/begagnad norsk laddkabel, ska jag köpa en komfyrstikk-Blå CEE (då måste jag köpa en blå kontakt till min UMC-kabel alternativt sätta en blå-röd adapter på den blåa) eller kommer det funka om jag köper en 16A schunko till Röd CEE. Övriga förslag är välkomna!
Re: Ladda i Norge
Postat: 04 apr 2017 17:24
av bylund
Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 10:26
av ALDA
Intressant, detta var nyheter för mig (svensk i Norge sedan många år). Då är det den svenska jordningen som det är något speciellt med, eftersom norsk kabel funkar över allt där det finns vanlig 220 volts schucko kontakt.
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 10:28
av Teslaspolen
ALDA skrev:Intressant, detta var nyheter för mig (svensk i Norge sedan många år). Då är det den svenska jordningen som det är något speciellt med, eftersom norsk kabel funkar över allt där det finns vanlig 220 volts schucko kontakt.
Det är faktiskt den norska som är speciell. Norska UMC:er är inställda på ett annat, mera "generöst" sätt på vad dom accepterar. Därför fungerar norska UMC:er nästan överallt medan den svenska inte går i Norge.
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 18:40
av Jjakobb
bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 20:51
av bylund
Jjakobb skrev:bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?
Nja, om det är ett område med TN-jordning så fungerar schuko också i det området, men de är i klar minoritet.
Ett annat alternativ till Teslas UMC är något generellt schuko-till-typ-2 som klarar av IT-jordningen. Kanske Volvos kabel t ex fungerar i Norge? Den verkar ha samma artikelnummer i
Norge och
Sverige. Den är bara enfas 13 A (eller 16 A i CEE-varienten), men ska fungera med Tesla.
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 21:46
av Svenssons
Undra hur "svensk" Wall Connector funkar? Jag ska nog testa min halvmobila Wall Connector när jag tar en tur till Norge. Måste dock ha en adapter till Schuko från min röda 3-fas för att testa det.
Re: Ladda i Norge
Postat: 05 apr 2017 23:55
av Jjakobb
bylund skrev:Jjakobb skrev:bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?
Nja, om det är ett område med TN-jordning så fungerar schuko också i det området, men de är i klar minoritet.
Ett annat alternativ till Teslas UMC är något generellt schuko-till-typ-2 som klarar av IT-jordningen. Kanske Volvos kabel t ex fungerar i Norge? Den verkar ha samma artikelnummer i
Norge och
Sverige. Den är bara enfas 13 A (eller 16 A i CEE-varienten), men ska fungera med Tesla.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men skulle en sådan här hjälpa till:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/ ?
Re: Ladda i Norge
Postat: 27 apr 2017 16:28
av Arild
Vi kommer att resa till Norge 14-31 juli i år. Nu bekymrar jag mig för hur det kommer att gå med laddning i Norge. Vi kommer inte alltid att ha tillgång till SuC när vi når målet mellan Dombås och Trondheim.
Finns det någon medlem i Stockholms området, eller i Norge som har en norsk UMC att låna ut under juli månad 2017?
Eller är det någon som provat att ladda med svensk UMC via Biltemas jordfelsbrytare , enligt förslaget ovan?
Re: Ladda i Norge
Postat: 27 apr 2017 18:18
av bylund
Jordelsbrytaren gör väl inget annat än att bryta strömmen när den detekterar fel? Inte påverkar den väl jordningsegenskaperna?
Re: Ladda i Norge
Postat: 27 apr 2017 19:38
av Gustafsson
Det finns ju många Chademo och typ 2 laddplatser både här å där + supercharger i Dombås. Kolla in grönn kontakts hemsida. Fortum har en hel del med. Det bör inte vara nåt problem att hitta laddställen. Vill man ladda gratis finns det ju många shukoställen, men då behövs ofta en nyckel från norsk elbilsforening för att låsa upp dessa. Står vid en sådan nu f.ö. Men då går nog inte den svenska UMC. Jag skulle dock klara mig finfint utan UMCn.
Re: Ladda i Norge
Postat: 27 apr 2017 20:40
av Gustafsson
Hoppas bild kommer med från området runt Dombås/Trondheim.Alla verkar vara snabb + semisnabb laddning.
http://elbil.no/lading/hurtigladekartet/
/70D
Re: Ladda i Norge
Postat: 28 apr 2017 17:24
av Arild
bylund skrev:Jordelsbrytaren gör väl inget annat än att bryta strömmen när den detekterar fel? Inte påverkar den väl jordningsegenskaperna?
Nej, troligen är det så. Nu hoppas jag få låna en norsk UMC
eller kanske det går att låna en från ett norskt SC?
Hur har ni andra gjort som besökt Norge? Gick det att ladda med svensk UMC, åtminstånde på några platser?
Vi skall nok greie det, skjønner du!
Re: Ladda i Norge
Postat: 29 apr 2017 18:52
av fmm1000
En dansker laver et adapterstik som skulle funka.
Vet inte om det är farligt.
http://www.dba.dk/lader-tesla-lader-ada ... 025667599/
Re: Ladda i Norge
Postat: 29 apr 2017 19:33
av Lessmog
Stort takk for et meget godt tip!
Men jag tvivlar på att det här kittet löser problemet, nämligen att det speciella norska nätet många gånger inte har Live + Null utan mera lite ½ Live + ½ Live, ingen Null. Saknas Null så kopplar standard UMC simpelthen ikke op. Slik jeg forstår det, altså.
/skandinavistisk
Därför har man bruk för en norsk UMC, som är specifikt designat att give fanden i fasen. (Eller tvärtom.)
På liknande sätt var mina föräldrars villa i Stockholm ursprungligen kopplad, 127+127 volt-system.
Re: Ladda i Norge
Postat: 14 okt 2021 21:11
av AndersBosson
Ska själv åka till en stuga i Norge om några veckor och skulle behöva stödladda men blir lite orolig över nätet i Norge. Någon som vet om en schukoladdere till Renault/Nissan funkar med norska nätet?
Re: Ladda i Norge
Postat: 14 okt 2021 21:14
av Teslaspolen
AndersBosson skrev:Ska själv åka till en stuga i Norge om några veckor och skulle behöva stödladda men blir lite orolig över nätet i Norge. Någon som vet om en schukoladdere till Renault/Nissan funkar med norska nätet?
Det borde fungera? Säger utan att ha personligen testat. Renault har haft en special-special transformator-EVSE till Zoe i Norge, men Nissan har såvitt jag vet haft samma EVSE i Norge som resten av Europa.
Re: Ladda i Norge
Postat: 15 okt 2021 23:52
av KKER
Vet någon hur man ser skillnad på norsk och svensk UMC?
Jag har två gen 1 (?) och en av dem är norsk men jag har blandat ihop dem tyvärr.
Vore skönt att slippa ta med båda när man åker till Norge och kanske finns det en uthyrningsmarknad här
Re: Ladda i Norge
Postat: 16 okt 2021 10:55
av Lessmog
KKER skrev:Vet någon hur man ser skillnad på norsk och svensk UMC?
Jag har två gen 1 (?) och en av dem är norsk men jag har blandat ihop dem tyvärr.
Vore skönt att slippa ta med båda när man åker till Norge och kanske finns det en uthyrningsmarknad här
Här är etiketten på min gamla
svenska UMC. Fick den utbytt på garanti, så den är inte "original".
En gissning är att
B sist i artikelnumret kan vara signifikant? Men vad vet jag.
Hjälper det något?
Re: Ladda i Norge
Postat: 16 okt 2021 13:20
av gasgaraget
Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
Re: Ladda i Norge
Postat: 16 okt 2021 15:00
av RagWal
gasgaraget skrev:Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
Äntligen lite fakta.
TMC för TN (Sverige mfl) kollar resistans mot jord? Ena stiftet (beroende på hur kontakten vänds) har låg resistans mot jord. Detta finns inte i Norskt nät (flytande faser jmf jord) så då bör de inte kunna användas då det är ett IT nät
En Norsk TMC kollar inte resistans mot jord och har således lägre säkerhet i Sverige?
Re: Ladda i Norge
Postat: 16 okt 2021 15:29
av Lessmog
gasgaraget skrev:Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
Citerar från din bild: "3P, ITG" "For IT grid only" .
Artikelnumret har dessutom littera "-E" istf "-B".
Borde underlätta TS' sortering av medförda tillbehör
Re: Ladda i Norge
Postat: 16 okt 2021 20:25
av martinot
RagWal skrev:
TMC för TN (Sverige mfl) kollar resistans mot jord? Ena stiftet (beroende på hur kontakten vänds) har låg resistans mot jord. Detta finns inte i Norskt nät (flytande faser jmf jord) så då bör de inte kunna användas då det är ett IT nät
En Norsk TMC kollar inte resistans mot jord och har således lägre säkerhet i Sverige?
Ja.