Faktisk förbrukning körning och laddning, Model S
Postat: 04 apr 2017 19:49
När jag byggde garage och installerade en Tesla Wall Connector så installerade jag också en en kWh mätare samtidigt och noterade km ställningen på bilen. Jag har inte åkt så långt sedan dess, bara 892 km och laddat 287 kWh. Plus kanske 3-4 kWh på köpcentret. Säg 290 kWh. Det blir 325 W/km.
Normalt så kör jag ganska kort 30 km eller typ 4-5 km. Så ibland under den kalla perioden i år så låg konsumtionen på 245-280 W/km i genomsnitt, enligt bilen (mycket batterivärmning, och när jag väl kör lite längre ligger jag nere på 180-200 W/km.) Sedan i september så har min medelförbrukning legat på 239 W/km (ser fram emot sommaren).
Diskussionerna på TMC snackar om ungefär 80% effektivitet, beroende på ute temperatur. 325 kWh x 0.8=260 kWh. Så det är nog vad jag ser också.
Bor man i villa så är man van vid att uppvärmningskostnaderna drar i höjden under vintern. Nu ser jag det ganska klart i bilen med.
Normalt så kör jag ganska kort 30 km eller typ 4-5 km. Så ibland under den kalla perioden i år så låg konsumtionen på 245-280 W/km i genomsnitt, enligt bilen (mycket batterivärmning, och när jag väl kör lite längre ligger jag nere på 180-200 W/km.) Sedan i september så har min medelförbrukning legat på 239 W/km (ser fram emot sommaren).
Diskussionerna på TMC snackar om ungefär 80% effektivitet, beroende på ute temperatur. 325 kWh x 0.8=260 kWh. Så det är nog vad jag ser också.
Bor man i villa så är man van vid att uppvärmningskostnaderna drar i höjden under vintern. Nu ser jag det ganska klart i bilen med.
