Utropstecken på energidisplayen
Postat: 05 apr 2017 15:41
Vet någon vad utropstecknet på energidisplayen betyder (den gula trekanten i höger nederkant på bifogad bild)?
En annan förklaring, som dock inte passar in här, är att ett fullt eller nästan fullt laddat batteri inte klarar av så mycket regen.Bjelke skrev:Begränsning av effekten och/eller regen.-bromsning. Kan bero på kallt eller för varmt batteri (eller motor).
Men det verkar finnas fler förklaringar som jag inte blivit riktigt klok på (än)...
Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).danni skrev:Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
De gula strecken minskar i antal varefter batteri blir varmt eller begränsningen minskar. När begränsningen nästan inte är minskad alls så finns inga streck men triangeln finns där ett tag till.Bjelke skrev:Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).danni skrev:Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.Jensa skrev:Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Nu har jag oxo testat några dagar och visst är det så att batteriet oxo blir lite varmt men inte så värst mycket, men klart mer än om man inte kör förvärmning alls.Svenssons skrev:De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.Jensa skrev:Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).