Sida 1 av 1
Vätgasartikel
Postat: 06 apr 2017 21:12
av Gustafsson
Hittade denna (norska) artikel om vätgasbilar, ganska bra sammanfattning tycker jag.
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-h ... drivstoff/
/70D
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 15:41
av wilfried
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/i ... iljonbilar
"Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka."
"Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning."
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 15:48
av vigge50
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 15:51
av TiborBlomhall
Sista meningen:
– Vätgasbilarna är ett bra komplement till våra andra fordon, och en del i vårt mål att bli helt utsläppsfria.
Man kan ju aldrig bli
helt utsläppsfri med en vätgasbil då den ju släpper ut vattenånga? (Som förresten är en växthusgas)
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 16:33
av mati
Jag fattar inte riktigt vad de håller på med. Varför krångla till det med svindyra vätgasbilar som inte går att använda? Är det så otänkbart att skaffa vanliga elbilar istället?
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 16:38
av LarsL
vigge50 skrev:
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Med tanke på att bilarna kostar 1,9 miljoner kr så är antalet privatabilar nog litet...
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 19:55
av Svenssons
LarsL skrev:vigge50 skrev:
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Med tanke på att bilarna kostar 1,9 miljoner kr så är antalet privatabilar nog litet...
Tror inte det är möjligt att köpa en Mirai ens om man vill. Toyota verkar endast vilja leasa ut dem.
Re: Vätgasartikel
Postat: 14 apr 2017 20:20
av 12man
är väl en hyundai x35 på bilden @ 1.9 millar, motsvarande vanliga är tucsonen? @300k, 1.6m extra för vaddå, tesla behöver lite riktiga säljare som kan få kommunerna att köpa bilar som de inte behöver låna ut till göteborg, tyvärr ser väl Model X ut att kosta typ 800k+ för den oinvigde ,medans ix35 inte ser ut att kosta en spänn över 299.999:-
Re: Vätgasartikel
Postat: 10 jun 2017 19:06
av bjelkeman
Vätgasbilar är renare än elbilar enligt denna artikel i DN.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-belas ... tgasbilen/
Undrar hur mycket solelinstallationen som ska installeras på Gigafactory 1 kommer påverka den kalkylen?
https://www.theverge.com/2017/1/11/1423 ... 0-megawatt
Vätgasartikel
Postat: 10 jun 2017 21:50
av Tjell
Solpark i t. ex. Tchad > DC-el till t. ex. Tunisien (ABB-teknik) > spjälka Medelhavsvatten till vätgaspatroner/syre (många olika format) > transport (på vätgasdrivna båtar/lastbilar) till t. ex. Europa > brukas i allt från mobiltelefoner till flygplan > restprodukt vatten.
Det kommer troligen aldrig att ske eftersom det inte finns på kartan att ett land som t. ex. Tchad ska kunna vinna på något alls, öht!!!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Re: Vätgasartikel
Postat: 11 jun 2017 10:34
av Daoops
mati skrev:Jag fattar inte riktigt vad de håller på med. Varför krångla till det med svindyra vätgasbilar som inte går att använda? Är det så otänkbart att skaffa vanliga elbilar istället?
För ett par år sedan lät det säkert skitbra när ett gäng japanska gubbar satt och filosoferade. Japan hade just haft en härdsmälta och kärnkraften måste bort, någon numera sparkad ingenjör hade lovat dom att Li-Io batterier inte kommer att slå så det verkar väl klockrent att leapfrogga direkt på foolcells. Så Japan och Toyota investerar ihop, vad kan gå fel? Nu har dom säkert börjat vända skutan, men det är ju jobbigt både prestigemässigt och när man är störst med marginal på något (dvs vanliga bilar) så är frågan om man helt okej med att kasta upp allt i luften för att se vart det landar.
Eller kortare sagt, a kodak moment.